Zondag 17/11/2019

Formule 1

Renault komt goed weg na gesjoemel met remsysteem

Daniel Ricciardo van Renault. Beeld EPA

In Mexico kan Lewis Hamilton dit weekend naar zijn zesde wereldtitel rijden. Maar er hangt vooral een sfeertje van giftige intrige boven de paddock.

Valtteri Bottas is de enige die er nog kan voor zorgen dat Lewis Hamilton zondagavond niet als wereldkampioen naar Austin vliegt, waar een week na Mexico al de volgende grand prix volgt. Daarvoor volstaat het dat de Fin niet beter doet dan een vijfde plek in geval van winst voor Hamilton. Maar in de aanloop naar race 18 van de 21 waait er meer stof op door wat achter de schermen gebeurt.

Het begon een paar weken geleden, toen Red Bull bij de internationale autosportfederatie FIA ging vragen om eens na te gaan of die motor van Ferrari wel reglementair was. De hybride V6 van de Italianen is dit seizoen met voorsprong de krachtigste, terwijl hij de voorbije seizoenen niet op kon tegen de Mercedes. "Volledig reglementair", oordeelde de FIA.

Huidig en wellicht toekomstig wereldkampioen F1 Lewis Hamilton. Beeld REUTERS

Milde straf

Anders verging het Renault. Racing Point trok naar de FIA met gedetailleerde informatie over een systeem waarmee het Franse team de remverdeling automatisch zou regelen. Normaal gezien gebeurt dat door de coureur. Na de Japanse grand prix nam de FIA data en het stuurwiel van Renault in beslag, pas gisteren viel het verdict: Renault verliest de punten die het in Japan pakte en daar blijft het bij. Een milde straf, want gebruik van verboden systemen kan tot uitsluiting uit het kampioenschap leiden.

Misschien was de FIA clement omdat de formule 1 het zich niet kan permitteren een grote constructeur als Renault te verliezen. Ondertussen doet een andere vraag de ronde: waarom ging net Racing Point de kwestie aankaarten?

Meteen wordt een link gelegd met de onderhandelingen over de nieuwe technische en sportieve reglementen die in 2021 ingaan. Eigenaar Liberty Media wil alles goedgekeurd krijgen tegen eind oktober. Renault is de enige constructeur die de meeste wijzigingen van Liberty Media wil aanvaarden.

Zondag staat de zesde wereldtitel van Hamilton op het spel. Achter de schermen is de inzet veel groter: daar wordt uitgemaakt welke teams in 2021 met de beste kaarten kunnen starten.

Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234