Zondag 09/05/2021

AchtergrondAngst in het wielrennen

Remco Evenepoel zat snel weer in zijn comfortzone na gruwelcrash

Remco Evenepoel vertrok maandag van Zaventem naar Rome. Beeld Photo News
Remco Evenepoel vertrok maandag van Zaventem naar Rome.Beeld Photo News

Dalen met hoge snelheid, knotsen over grindpaden en wringen in het peloton. Slaat Remco Evenepoel straks in de Giro niet de schrik om het hart na zijn zware crash? Michaël Verschaeve, mentale coach van Deceuninck-QuickStep, schetst het verschil tussen topsporters en gewone stervelingen.

U hebt het misschien zelf al meegemaakt. Stuurfoutje of bocht gemist, zware valpartij, blessure(s), lange revalidatie. En dan, weken na datum: dat spannende moment waarop u voor het eerst weer op het zadel kruipt. Met de daver op het lijf.

“Veel hangt af van hoe ingrijpend de gebeurtenis was”, zegt Michaël Verschaeve. De Gentse sport- en prestatiepsycholoog krijgt in zijn praktijk uiteraard ook gewone stervelingen over de vloer. “Je kunt een beetje bang zijn geworden. Maar als er sprake is van een ernstige crash met zeer zware impact krijg je een totaal ander verhaal. Dan kan het zelfs leiden tot een posttraumatisch stresssyndroom.”

Volgens Verschaeve zijn er, grosso modo, twee technieken die je dan in de gedragstherapie kunt toepassen. “Je kunt de getroffen persoon een angsthiërarchie laten opmaken. Toegepast op een wielrenner zou een afdaling rijden dan bijvoorbeeld het cijfer 10 kunnen krijgen. Zo daal je af tot 1, wat staat voor een simpel toertje rond de blok. Vanuit die hiërarchie kun je vervolgens iemands comfortzone geleidelijk aan weer uitbreiden. Tot de persoon in kwestie het gevoel krijgt alles opnieuw onder controle te hebben.”

Evenepoel verkent de grindstroken van de etappe naar Montalcino. Beeld Instagram
Evenepoel verkent de grindstroken van de etappe naar Montalcino.Beeld Instagram

Flooding, waarbij de patiënt weer wordt blootgesteld aan wat de angst heeft veroorzaakt, is een andere methode. “Maar die wordt uitzonderlijk toegepast, omdat niet iedereen ze aankan”, preciseert Verschaeve. Een succesvolle variant op die laatste manier zijn visualisatietechnieken. “Waarbij er, eerder dan stante pede weer op het zadel te kruipen, voor geopteerd wordt om je in te beelden hoe het is om opnieuw op de fiets te zitten, bochten te nemen, druk te voelen als je trapt. Je kunt daar heel gedetailleerd in gaan.”

Afdalen van vulkaan

Tot in de diepste details over de mentale omschakeling van Remco Evenepoel na zijn val in de Ronde van Lombardije, op 15 augustus 2020, wil Verschaeve niet treden. Maar hij geeft wel duidelijk aan dat de renner daarmee goed is omgegaan. “In het begin was het natuurlijk eventjes schrikken. Dat is normaal. Maar Remco heeft de knop zeer vlot omgedraaid. Hij is eigenlijk snel weer beginnen te fietsen en in zijn comfortzone beland, zonder zich weliswaar meteen aan de zotste afdalingen te wagen. Op training merkte hij al snel: oké, ik kan doen wat ik moet doen en voel me daar goed bij.”

Tijdens zijn eerste hoogtestage op Tenerife, in maart, haalde hij in de afdaling van de Teide met ploegmaats Honoré en Masnada op een bepaald moment een snelheid van ruim 100 kilometer per uur, zo vertelde hij in de exclusieve VTM-docu. “Voilà. Al is het nu uiteraard nog wel even afwachten wat dat gaat geven in een wedstrijdsituatie.”

In de Giro kronkelen wat dat betreft wel wat adders onder het gras. De finish van de zware Dolomieten-rit naar Cortina d’Ampezzo ligt gekalkt na een lange afzink van 17 kilometer. Er is de Strade Bianche-etappe naar Montalcino, die Evenepoel gisteren verkende. “En het rijden in peloton op zich”, vult Verschaeve aan, de constante stress voor ideale positionering indachtig. “Zeker niet te onderschatten. Maar ook niets wat hij nog nooit heeft gedaan. Dus ben ik ervan overtuigd dat hij zijn zelfvertrouwen snel zal terugvinden.”

Dat topsporters over het algemeen vlotter omgaan met de mentale naweeën van een nare val dan ‘gewone’ mensen, besluit Verschaeve. “Ze worden veel meer geconfronteerd met stresssituaties en weten hoe ze daarop moeten reageren. Coureurs zien vallen ook als part of the game, wat het aanvaardingsproces vergemakkelijkt. Een lichte angstvorm is daarbij niet abnormaal. Wel gevaarlijk is toegeven aan die angst, je gedrag eraan aanpassen en de rem dichtknijpen op een moment dat je een voor jezelf onnatuurlijke beweging uitvoert. Voor je het beseft dreig je dan opnieuw tegen de grond te slaan.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234