Woensdag 23/06/2021

NieuwsWielrennen

Remco Evenepoel: ‘De UCI heeft in bepaalde renners geen vertrouwen’

Boven op de Muur van Geraardsbergen nemen Remco Evenepoel en zijn ploegmaats even pauze. Beeld Jan De Meuleneir
Boven op de Muur van Geraardsbergen nemen Remco Evenepoel en zijn ploegmaats even pauze.Beeld Jan De Meuleneir

Vanaf zijn ziekenhuisbed stuurde Remco Evenepoel een boze e-mail naar de UCI-voorzitter. Hij was in zijn eer gekrenkt dat David Lappartient een onderzoek aankondigde naar het mysterieuze object uit de achterzak van de renner. ‘Ik werd zwart gemaakt voor het oog van de wereld.’

Het was vrijdag 28 augustus, de dag voor de Tour-start in Nice, dat David Lappartient het UCI-onderzoek aankondigde. “We willen weten wat er uit de zak van Evenepoel is gehaald.” Ging het om een verboden tracker waarmee vanuit de volgwagen de exacte positie van de renner kan worden gevolgd? Waren het ketonen? Ging het om een zogenaamde finalebidon – niet verboden – zoals Remco Evenepoel (21) zelf beweerde?

“Ik lag in mijn hospitaalbed toen ik het hoorde”, vertelde Evenepoel gisteren op het einde van een Zoom-gesprek met de Belgische media. “Ik keek uit naar de start van de Tour. Drie weken lang zou er koers zijn op tv. En dan begon dat met slecht nieuws. Dat vond ik toch. Ik kreeg daar een serieuze klop van op mijn hoofd.”

Evenepoel stuurde prompt een e-mail naar de Franse UCI-president. “Ik vroeg om een woordje uitleg. Ik heb geschreven: ‘Ik lig hier half gebroken in mijn bed. Ik kan niks doen. En nu gaan jullie mij even makkelijk zwart maken voor de rest van de wereld, terwijl ik heel goed weet dat ik minder dan nul verkeerd heb gedaan.’”

Kort na de val in Lombardije, op 15 augustus 2020, haalde ploegleider Bramati een voorwerp uit het shirtje van Evenpoel. Beeld AFP
Kort na de val in Lombardije, op 15 augustus 2020, haalde ploegleider Bramati een voorwerp uit het shirtje van Evenpoel.Beeld AFP

Een bevredigend antwoord kwam er niet. Lappartient antwoordde de ongelukkige coureur dat het onderzoek zou helpen om het wielrennen veiliger te maken. Dat onderzoek leverde uiteindelijk niets op. Maar bijna zes maanden later houdt Evenepoel er nog altijd een wrang gevoel aan over.

“Het toont aan hoe makkelijk de UCI dingen in de nek van de renners schuift”, zegt Evenepoel. Hij denkt dat het nieuws over het onderzoek moest dienen om de discussie over veiligheid, die na de val van Evenepoel hoog oplaaide, naar de achtergrond te duwen. “Het is uiteindelijk gebleken dat ik gelijk had toen ik zei dat ik niets verkeerds had gedaan. Ik had in de weken ervoor de rondes van Burgos en Polen gewonnen. Ik moest elke dag naar de dopingcontrole. Daar blijkt uit dat de UCI in bepaalde renners geen vertrouwen heeft. Dat is wel jammer.”

Aerodynamische positie

Uitgerekend gisterenmorgen, enkele uren voor de geplande meeting met Evenepoel, publiceerde de internationale wielerunie een nieuw document, twintig pagina’s dik, met verscherpte en verbeterde veiligheidsmaatregelen voor het wielrennen. Evenepoel beloofde ze goed te zullen lezen. Maar hij was het nu al, net als de meeste van zijn collega’s, oneens met het nakende verbod op de supertuck en de puppy paws, de fietsposities waarin renners een verbeterde aerodynamische positie op hun fiets zoeken.

Evenepoel: “Geen enkele profrenner gaat boven op zijn buis zitten of zijn armen los op het stuur leggen als hij zich niet comfortabel voelt. Ik heb de dag waarop ik vorig jaar de vierde rit in de Ronde van Polen won vijftig kilometer alleen voorop gefietst. Veertig daarvan waren met de armen op het stuur, omdat dat meer ontspannend en aerodynamisch was. Er waren ook slechte wegen in Polen. Daar had ik mijn armen niet op het stuur want als ik een put zou raken, zou ik vallen. Het laatste wat je als renner wilt is met hoge snelheid op de grond vallen. Omdat we allemaal weten hoe erg de gevolgen zijn.”

Evenepoel kreeg op 8 februari groen licht om de trainingen te hervatten. Hij is van nul begonnen. Dat wil zeggen: “De eerste keer dat ik weer buiten kwam met de fiets trok ik naar een korte helling hier in de buurt, waar ik altijd fluitend naar boven rijd. Dit keer moest ik serieus naar adem happen toen ik boven was.” Of nog, zoals woensdag, toen hij moest lossen bij de beklimming van de Muur van Geraardsbergen. “Die mannen zijn in topvorm, of bijna. Bij mij was het nog maar mijn vijfde ritje buiten. Ik vind dat ik nog vrij lang stand heb gehouden.”

Op hoogtestage

Volgende week vertrekt Evenepoel naar het Spaanse eiland Tenerife voor een hoogtestage op de Teide. In april volgt een nieuwe hoogtestage. Op 8 mei begint de Ronde van Italië, waar de jongeling van Deceuninck-QuickStep aan de start staat. Zonder ambitie, heet dat officieel. Evenepoel zou het zelf een paar keer herhalen, zelfs al klonk dat vreemd uit zijn mond.

Hij heeft het parcours van de Giro nog niet bestudeerd en er zal ook geen tijd zijn om te verkennen. Wat telt, is wat er na de Giro komt. Om te beginnen de Spelen van Tokio. Ook tussen het einde van de Giro en de olympische weg- en tijdrit zal Evenepoel niet meer hebben gekoerst. “Zo hadden we dat gepland lang voor ik mijn voorbereidingen op het seizoen opnieuw moest onderbreken. Bij mij heeft dat al goed gerendeerd in het verleden, van een hoogtestage naar de koers gaan. Waarom dan niet opnieuw daarop vertrouwen?”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234