Donderdag 20/02/2020

Formule 1

Red Bull wedt in 2020 op twee paarden

Met deze RB16, de nieuwe F1-bolide van Red Bull, moet Max Verstappen de jongste wereldkampioen ooit worden.Beeld Getty Images

De nieuwe auto die Max Verstappens team Red Bull aan de wereld toonde, lijkt veel op de vorige. Het devies bij de zogenoemde RB16? Voortborduren op iets dat werkt.

Voor het eerst in jaren verandert er regeltechnisch nagenoeg niets in de formule 1. Het draaide de afgelopen maanden in de Red Bull-fabriek in Milton Keynes daarom vooral om het wegpoetsen van zwakheden in voorganger RB15. Bij de nieuwe auto te zien aan subtiele aanpassingen aan de neus.

Teambaas Christian Horner voorspelt het spannendste seizoen in jaren. Hij noemt dat ironisch. Volgend jaar gaan de regels rigoureus op de schop met als resultaat nagenoeg compleet andere auto's, waardoor de verschillen tussen de teams mogelijk weer groter worden.

Het zadelt Red Bull op met een dilemma: hoeveel zet het in op succes in één seizoen en hoeveel op voorspoed in de periode daarna? Voor Verstappen (22) telt dit jaar niets minder dan de wereldtitel. Het is zijn laatste kans de jongste wereldkampioen ooit te worden.

Tegelijk weet zijn team hoe belangrijk het is voortvarend aan een nieuw tijdperk te beginnen. Van 2010 tot 2013 won Red Bull vier wereldtitels op rij. Daarna werden nieuwe motoren geïntroduceerd en was het team plots de macht kwijt aan Mercedes, dat in de jaren daarvoor in de luwte had ingezet op de complexere motoren.

Budgetplafond

Voor teams die de afgelopen seizoenen niet hebben kunnen ruiken aan succes, zoals het ambitieuze Renault, is het simpel: de beste mensen zijn vooral bezig met 2021. Iets dat nu nog ongebreideld kan omdat dit seizoen het budgetplafond van 158 miljoen euro nog niet geldt.

Red Bull zal in de eerste maanden van het seizoen op twee paarden wedden. Horner verwacht zodoende dat 2020 het duurste jaar ooit zal worden in koningsklasse. Het team weet mogelijk pas na zo'n zeven races of er serieus om de wereldtitel gestreden kan worden. Dan zijn de eerste updates doorgevoerd.

Als Verstappen volgende week in Barcelona voor de testdagen in zijn nieuwe auto stapt, zal hem dat niet meer dan een eerste indruk opleveren. Tot de eerste race volgende maand in Australië kan er nog van alles worden aangepast. Daarnaast doen de teams tot die eerste officiële meters vooral hun best om zand in de ogen te strooien.

Max Verstappen.Beeld Photo News
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234