Dinsdag 03/08/2021

AchtergrondWielrennen

‘Prijzengeld doet er niet toe’: organisatoren na kritiek op kloof tussen mannen en vrouwen

Anna van der Breggen wint de Omloop Het Nieuwsblad. Ze kreeg 930 euro. De winnaar bij de mannen streek 16.000 euro op. Beeld GEERT TRESIGNIE
Anna van der Breggen wint de Omloop Het Nieuwsblad. Ze kreeg 930 euro. De winnaar bij de mannen streek 16.000 euro op.Beeld GEERT TRESIGNIE

Dat het prijzengeld voor vrouwen in de koers minder is dan dat voor de mannen. Zo bleek nog een keer in de Omloop. Maar dat komt alleen omdat er minder geld is in het wielrennen voor vrouwen dan voor mannen. En wat doen ze dan best met dat weinige geld?, vragen de organisatoren. ‘Geven we meer prijzengeld? Of proberen we vrouwenwielrennen op andere manier populair te maken?’

Mais qu’est-ce qu’elles veulent? Het was de lichtjes wanhopige titel van een documentaire uit 1978 over gelijke rechten voor vrouwen en mannen, of ze nu poetsvrouw dan wel pornoactrice waren. Wat willen ze toch? Dat vragen ruim veertig jaar later Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics, en Griet Langedock, organisator van Gent-Wevelgem, zich even wanhopig af na een steekvlamdiscussie op sociale media over het prijzengeld in de Omloop.

16 keer meer

Winnares Anna van der Breggen kreeg 930 euro. Bij de mannen was er 16.000 euro voor de Italiaan Davide Ballerini, die ruim een uur eerder de Vlaamse openingsklassieker had gewonnen. Dat is snel gerekend zestien keer meer. Om het scherp te stellen: Van Den Spiegel heeft beloofd om de kloof tussen vrouwen en mannen te dichten, maar daar was zaterdag dus niet veel van te merken.

Van Den Spiegel beet – ook op de sociale media – van zich af. Ja, het verschil in prijzengeld tussen mannen en vrouwen is groot. En neen, hij heeft zijn belofte niet gebroken. Het prijzengeld voor Van der Breggen was conform de UCI-regelgeving. En veel belangrijker dan dat, is het prijzengeld maar een achterhoedegevecht in de promotie van het vrouwenwielrennen. Een spectaculair en mediageniek gevecht, dat wel. Maar toch: een achterhoedegevecht. “Er zijn andere inspanningen geleverd, die een bedrag met zes cijfers hebben gekost, om de Omloop voor vrouwen in een hogere categorie te brengen. En om de wedstrijd live op tv te krijgen. En dat is een veel betere promotie voor het vrouwenwielrennen.”

Lotte Kopecky wint Le Samyn. Beeld Photo News
Lotte Kopecky wint Le Samyn.Beeld Photo News

Dat vindt ook Griet Langedock: “We moeten ons afvragen: steken we geld in het verhogen van de prijzenpot of doen we iets anders met dat geld? Zorgen we niet beter voor een mooi startpodium? Voor rechtstreekse tv-beelden en livestreams? Ik zou denken van wel. Dat prijzengeld? Dat doet er eigenlijk niet toe. Daar blijft na belastingen toch niks van over. Zelfs niet van de 16.000 euro voor Davide Ballerini. Met hoeveel gaat die naar huis, denk je, na aftrek van de bijdrage voor de rennersvakbond CPA, na belastingen en nadat hij met zijn team heeft gedeeld?”

Langedock organiseerde in 2012 de eerste Gent-Wevelgem voor vrouwen. Die wedstrijd zal op zondag 28 maart zijn tiende editie kennen. Gent-Wevelgem is de tweede van zes voorjaarsklassiekers die Flanders Classics dit jaar voor vrouwen organiseert. Volgen daarna: Dwars door Vlaanderen, Ronde van Vlaanderen, Scheldeprijs en Brabantse Pijl.

“Puur zakelijk bekeken hebben wij geen reden om een wedstrijd voor vrouwen te organiseren”, zegt Van Den Spiegel. Er is gelukkig een sponsor gevonden – KPMG – voor de wedstrijden van Flanders Classics bij de vrouwen.

Grotere sponsors

Langedock heeft nog andere sponsors zien opdagen in het vrouwenwielrennen. “Nu hebben we SD Worx dat de ploeg Boels/Dolmans heeft overgenomen. Die rensters zeggen: ‘Wat gebeurt hier allemaal?’ Dat is niet meer Autoglas Wetteren dat op de truitjes staat. Sponsors zijn van een heel ander niveau.”

“Vier jaar geleden hebben we bij de UCI de commissie Women Cycling opgericht”, zegt Langedock. “Ik heb mezelf tien jaar gegeven om daar in te investeren. Nu zijn we vier jaar verder en ik had nooit gedacht dat we zo ver zouden staan.”

De UCI tekende een groeiplan uit. Dat gaat over aantal wedstrijden, over rennerslonen, startgelden en ja, ook over prijzengeld. Langedock: “De discussie moet over dit hele pakket gaan. Een minimumloon, een verzekeringspakket, wat krijgen rensters nog betaald als ze zwanger worden, wat is hun sociaal-juridisch statuut? Dat is nu allemaal geregeld.”

Minimumloon

In 2017 verdiende meer dan de helft van de rensters in het vrouwenpeloton minder dan 10.000 euro per jaar. In 2020 was het minimumloon 15.000 euro (24.600 euro voor een zelfstandige). In 2022 moet dat worden opgetrokken tot 27.500 euro (45.100 euro voor een zelfstandige).

Trek besliste in 2021 om het minimumloon in de WorldTour-teams voor vrouwen en mannen gelijk te stellen. Ook de vrouwen die bij Trek koersen verdienen minstens 40.045 euro per jaar.

Natuurlijk gaat dat om een minimumloon en zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen veel groter. Chris Froome en Peter Sagan verdienen zo’n 5 miljoen euro per jaar. Annemiek van Vleuten, de best betaalde vrouwelijke wielrenner, zou bij Movistar dit jaar goed zijn voor 250.000 euro per jaar.

Organisatoren zien de kosten stijgen. Langedock: “In 2018 betaalden we 33.000 euro startgelden. Dit jaar is dat 63.000 euro geworden.” Daar zit ook een lichte stijging van het prijzengeld in. Van 5.765 euro (eerste tot twintigste plaats) in 2019 naar 7.005 euro in 2021 en tot 7.700 euro volgend jaar.

Daarmee is een voorlopig plafond bereikt. “Nu moeten we proberen houden wat we hebben”, zegt Langedock. “We moeten consolideren. We zijn van kruipen meteen naar lopen gegaan. Nu willen we gewoon even stappen. En dan hopen dat vrouwenwielrennen even belangrijk wordt als wielrennen bij de mannen. Daar zijn we nog lang niet.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234