Donderdag 20/02/2020

Wielrennen

Peter Sagan stoomt zich klaar voor voorjaar via hoogtestage in Colombia: ‘Koers is anarchie tegenwoordig’

Peter Sagan (helemaal rechts) op stage in Colombia.Beeld Pipe Cano

Hoogtestages zijn hot in het wielrennen. Je hebt de Teide op Tenerife, de Sierra Nevada in de buurt van Granada, Livigno in Noord-Italië en een pak plekken in de Franse Alpen waar je terechtkan. Peter Sagan (30) doet het op zijn manier. Hij traint de hele maand in Medellin in Colombia.

Peter Sagan durft wel vaker speciaal doen, maar Colombia: waarom het zo ver gaan zoeken? Dat de man vier weken geleden al naar Zuid-Amerika afreisde voor de Ronde van San Juan in Argentinië maakte de logistieke operatie alvast een stuk makkelijker – zijn fietsen, verzorger en mecanicien waren al aan de ‘goeie’ kant van de oceaan. Al moeten we oorzaak en gevolg in deze misschien omdraaien: goed mogelijk dat Sagan in San Juan heeft gekoerst ómdat hij een hoogtestage in Colombia in gedachten had. Op dat vlak blijven ze bij Bora-hansgrohe vaag.

Sagan is niet alleen in Colombia. Hij heeft er het gezelschap van zijn ploegmaats Daniel Oss, Maciej Bodnar en Oscar Gatto, en ploegleider Sylwester Szmyd. Hun uitvalsbasis is Medellín. Ze blijven er de hele maand. Sagans eerstvolgende wedstrijd is pas op 7 maart, de Strade Bianche. “Peter heeft weinig wedstrijden nodig om zich klaar te stomen”, zegt ploegleider Jan Valach daarover. “Hij is een renner die zijn conditie kan opbouwen door te trainen, en dat doet hij graag op hoogte.”

Andere kant van de wereld

“Tegenwoordig doet iedereen hoogtestages”, zegt Sagan. “Ook voor de klassiekers. Ik doe het al lang, maar ik was niet de eerste. Sky deed het al een jaar voor mij, maar dat voorjaar liep slecht voor hen. Een jaar later probeerde ik het en bij mij werkte het wel.”

Opnieuw: maar waarom nu aan de andere kant van de wereld? Sagan zegt dat hij een zwak heeft voor Colombia. “Ik ben er twee jaar geleden op vakantie geweest”, vertelt hij. “In Cartagena, aan de kust. Echt een mooie stad.”

In het najaar van 2019 was de Slowaak opnieuw in Colombia, voor zijn eigen Gran Fondo in Barranquilla, een van de vier wedstrijden voor wielertoeristen waaraan hij zijn naam heeft verbonden. Sagan: “Ik vind Colombia een aangenaam land. Een land met passie voor koers ook.”

Het land heeft een lange traditie met wielrennen. Deze week wordt de Ronde van Colombia gereden, met onder meer Alaphilippe, Bernal, Carapaz, Aru en Uran op deelnemerslijst. In die optiek is een hoogtestage er evidenter dan de onderneming van Victor Campenaerts in Namibië (vorig jaar bereidde die daar zijn werelduurrecord voor, dit jaar is hij er opnieuw op stage). In Windhoek kijken ze raar op van een man in een lycrapak op een fiets. “Toen ik bij de paspoortcontrole zei dat ik er kwam trainen, dachten ze dat ik wilde dieren kwam africhten”, vertelt Campenaerts.

Gaviria als gids

Zo exotisch wordt het niet bij Sagan. Hij wist perfect waar hij zou terechtkomen in Medellín. De man verkende de stad, de wegen en de trainingsmogelijkheden uitgebreid vooraleer hij besliste om er zijn hoogtestage te doen. Fernando Gaviria was een paar dagen zijn gids. De Colombiaanse sprinter is afkomstig uit La Ceja, een stad zo’n 30 kilometer verderop. Gaviria en Sagan kennen mekaar goed, ze hebben dezelfde Italiaanse manager (ex-renner Giovanni Lombardi), en kunnen het goed met mekaar vinden. “Fernando was een grote hulp. Ik moet hem bedanken.”

Ploegleider Valach geeft nog een element dat de aparte trainingsplek verklaart. “Na tien jaar in het peloton kan Peter wat afwisseling gebruiken in zijn seizoen”, zegt hij.

“Het is dubbel”, zegt Sagan. “Op een manier zijn die tien jaar voorbijgevlogen en lijken ze maar vijf jaar, of zelfs maar vier. Maar soms sta je voor een wedstrijd van zes uur, in de kou en de regen, en dat lijkt het een never ending story, dan gaat een uur voorbij alsof het er vijf zijn.”

Nieuwe generatie

“Er is in die tien jaar veel veranderd”, aldus Sagan. “De manier van koersen is vandaag veel agressiever. Vroeger had je in de klassiekers Boonen en Cancellara, nu is het een grote anarchie. Ik weet niet of dat een voordeel of een nadeel is voor mij. De koers is in ieder geval harder te controleren nu.”

Sagan verwijst naar de nieuwe generatie met Evenepoel, Van der Poel en Van Aert. “De jonge renners komen eraan. Zij breken de koers graag vroeg open. Dat is goed, maar het is ook hard. Het is niet evident om al die jaren dat hoge niveau te halen. Ik koers maar voor één reden: omdat ik wil winnen, maar vandaag ben ik vooral geïnteresseerd in de grote races, minder in de kleine koersen. Ook op dat vlak ben ik zelf veranderd. Je kan ook niet meer van januari tot november op hetzelfde niveau blijven doorgaan. Als renner heb je af en toe een break nodig, wat rust, om je dan weer voor te bereiden op de belangrijke koersen. Dat is iets wat je leert met de leeftijd.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234