Dinsdag 20/10/2020

AchtergrondVeldrijden

Paniek bij crossers nu startgeld vermindert

Toon Aerts (links), Wout van Aert en Mathieu van der Poel aan de start in Maldegem vorig jaar.Beeld Photo News

De startgelden in de cross staan onder druk. Meer nog: ze dreigen zo goed als te verdwijnen. Gedreven door de coronacrisis willen wedstrijdorganisatoren af van de zware kosten. De renners maken zich grote zorgen.

Het betalen van startgelden is een traditie in de cross. Ze afschaffen staat zowat gelijk aan heiligschennis. Maar het is deels van moeten. "De drijvende kracht achter het idee is de coronacrisis", zegt Erwin Vervecken van organisator Golazo. "De uitgaven stijgen omdat we extra moeten investeren in veiligheid, terwijl de inkomsten drastisch terugvallen. Dat blijft niet zonder gevolgen.”

Oplossing één is minder startgeld betalen. Exacte cijfers zijn er nog niet, maar de gedachte op zich veroorzaakt grote commotie onder de renners. "We hebben al heel wat berichten over en weer gestuurd", vertelt Toon Aerts. "In eerste instantie was er paniek. Sommige jongens twijfelden of ze wel crosser zouden kunnen blijven. Ondertussen is het iets rustiger, het heeft geen zin om conclusies te trekken als je de concrete plannen en cijfers niet kent. Maar de bezorgdheid blijft groot."

Een cross organiseren kost ongeveer 200.000 euro, waarvan 50.000 à 60.000 euro gaat naar de startgelden. Mathieu van der Poel of Wout van Aert krijgt voor een klassementscross circa 6.000 euro, op een losse cross wordt soms het dubbele betaald. Renners van de tweede en derde rij krijgen nog altijd 250 euro per cross. De renners die helemaal achteraan bengelen, moeten het stellen met 100 euro.

Eli Iserbyt: ‘Het is belangrijk dat we één front vormen.’Beeld BELGA

Voor alle renners is het startgeld een essentieel deel van het inkomen. Een degelijke prof verdient 3.000 euro per maand, plus een gelijkaardig bedrag via startgeld. Als je weet dat de septembertrip naar Amerika voor de wereldbeker gauw 4.000 euro kost – de renners betalen die zelf – is de rekening snel gemaakt: veel crossers beginnen pas in december geld te verdienen.

De renners zijn van plan zich te organiseren. Er is contact genomen met Sporta, de sportvakbond, en er wordt gedacht aan een externe raadsman die juridisch en financieel advies kan geven. "We gaan voor onszelf opkomen", zegt Eli Iserbyt. "Het is belangrijk dat we één front vormen.”

Meer prijzengeld

De drie grote organisatoren (Flanders Classics, Golazo en Sport ID), die samen 90 procent van de crossen in handen hebben, werken samen aan de nieuwe regeling. Ook zij hebben valabele argumenten. De topcrossen in ons land, zoals Diegem, trekken tot 20.000 toeschouwers, maar volgens de huidige regels zullen straks maar 800 toegelaten zijn. "De kosten moeten omlaag", klinkt het.

"Daar hebben we begrip voor", zegt Iserbyt. "Als renners beseffen we dat het speciale omstandigheden zijn. Maar onze grote angst is dat dit niet voor één jaar zal zijn. We willen niet dat de situatie uitgebuit wordt."

Sowieso willen de organisatoren de renners niet koudweg laten vallen. Tegelijk met het afschaffen van het startgeld is het hun bedoeling om het prijzengeld te verhogen. "Betalen volgens prestatie is natuurlijker en professioneler", zegt Tomas Van Den Spiegel van Flanders Classics. Maar zoals de kaarten nu liggen, zal het extra prijzengeld het verlies aan startgeld niet compenseren.

Er is ook een bescheiden vaste onkostenvergoeding voorzien voor de toppers (de top vijftien volgens de UCI-ranking) en een afgesproken maximumbedrag dat elke organisator toch mag besteden als startgeld. Alle maatregelen samen moeten een besparing van 30 procent opleveren.

Een revolutie voor de sport dus. Toch wordt er aan alle zijden constructief gedacht. Jurgen Mettepenningen, die zowel een ploeg runt als een cross organiseert, legt uit: "De bedoeling moet zijn om het prijzengeld in die mate op te trekken dat het ook voor de renner op plaats 15 of 25 de moeite blijft. Een cross zou altijd minstens veertig deelnemers moeten hebben. Met de veranderingen die nu op til zijn, dreigt dat niet meer te lukken. De kleinste renners zullen het hardst getroffen worden, maar ook die mogen we niet vergeten." 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234