Maandag 30/03/2020

Wielrennen

Ook Belgische wielerteams kiezen voor technische werkloosheid

Beeld Photo News

In navolging van enkele voetbal- en basketbalteams plaatsen ook de Belgische wielerploegen hun personeel onder druk van de heersende coronacrisis (stilaan) op technische werkloosheid. ‘Hard en moeilijk. Maar helaas onvermijdelijk.’

Covid-19 houdt de wereld in een wurggreep. De economische impact van het virus is gigantisch en leidt tot sneeuwbaleffecten. Niet het minst inzake tewerkstelling. Volgens minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V) kan de coronacrisis op korte termijn tot 1 miljoen Belgen in het stelsel van technische (of tijdelijke) werkloosheid duwen, waarbij ze volgens de wettelijke bepalingen terugvallen op 70 procent van het gemiddelde loon, met een bovengrens tussen de 2.353,21 en 2.754,76 euro bruto per maand. Netto komt dat neer op 1.000 à 1.600 euro.

Ook de wielerwereld ontsnapt er niet aan. Begin juni? Juli? Ergens in het najaar? Of dit seizoen helemaal níet meer? Niemand die op dit moment precies kan inschatten wanneer er opnieuw kan worden gekoerst. Geen koers betekent voor veel profielen binnen de personeelsbestanden van de Belgische WorldTour- en procontinentale teams simpelweg... geen werk. 

Of om het met John Lelangue, CEO van Lotto-Soudal, te zeggen: "We kunnen geen werk toveren of uitvinden. Je kan niet tegen een ‘fysio’ zeggen: ga die of die renner eens masseren. Geen mecanicien gebieden om ergens een herstelling uit te voeren. Of een chauffeur om wat doelloos rond te toeren met de teambus. Ook en vooral omdat het gewoon niet mág.”

‘Niet te vermijden’

Bingoal-Wallonie-Bruxelles en Circus-Wanty Gobert grepen al in. Hun personeel is officieel 'technisch werkloos'. "Geen makkelijke en prettige beslissing", zucht Christophe Brandt, teammanager van Bingoal-WB. "Omdat je natuurlijk grotendeels afhankelijk bent van die werkkrachten. Maar in deze situatie is het helaas niet te vermijden. Je moet het vergelijken met een firma die plots niets (meer) verkoopt en geen inkomsten meer heeft." 

Zo ziet ook Philip Roodhooft, teammanager van Alpecin-Fenix, het. "We benaderen het vanuit bedrijfseconomisch oogpunt. Maar willen het toch nog even afwachten." Dat doen ook Sport Vlaanderen-Baloise en de twee WorldTour-teams Deceuninck-QuickStep en Lotto-Soudal. "Al neigen we er stilaan maar zeker naartoe.”

Patrick Lefevere, CEO van Deceuninck-QuickStep, schuift de beslissing nog even voor zich uit. Hij bekijkt de zaak eerst met team-CFO Geert Coeman en pleegt dan overleg met zijn sponsors. "Zij zitten tenslotte aan de kassa. Tot 15 maart werd iedereen doorbetaald. Maar nu moet er toch eens worden 'geklapt'. In een normale wereld neem je er een telraam bij en zeg je: ‘Kijk, dit is wat jullie ons nog moeten, maar anderzijds: dit is wat we jullie al hebben geschonken.’ In die normale wereld leven we niet langer.” 

‘Goeie voorbeeld geven’

Opvallend: Lefevere wil mee op de blaren zitten. "Als iemand het goeie voorbeeld moet geven, is het de baas wel. Ik ben bereid als eerste een inspanning te leveren. Ik ben 65, officieel met pensioen, heb niet het varken uitgehangen in mijn leven en dus wel een beetje kunnen sparen. Wat me vooral zorgen baart, zijn de jonge gezinnen binnen ons team. Mensen die een huis hebben gekocht en daar leningen voor zijn aangegaan... Bepaalde bedienden hebben we onvermijdelijk al op technische werkloosheid moeten plaatsen. Zien nu hoever en hoelang we onszelf in overlevingsmodus kunnen drijven. Het wordt niet eenvoudig, maar we gaan er als grote mensen proberen uit te geraken.”

Wie tot nader order niet worden getroffen zijn de renners zélf. “Naast koersen hoort ook trainen nu eenmaal bij hun job”, heeft Brandt daar een plausibele verklaring voor. Lelangue: “Wielrenners zitten, in tegenstelling tot de aflopende competities in het voetbal en basketbal, nog in volle seizoen. Van hen verwachten we dat ze zich klaarstomen voor het moment dat we dan tóch weer aan competitie toekomen. Het zou dus heel onverstandig zijn om ze nu niet te laten trainen, hun basisconditie te laten wegteren en ze vervolgens weer van nul te laten opbouwen. Ze werken verder met eigen coaches en individuele schema’s.” 

Ook voor ploegleiders, performance managers en logistiek en administratief personeel ligt er volgens Lelangue nog meer dan voldoende werk op de plank. “Werk dat op elkaar wordt afgestemd in bijna dagelijkse conferencecalls. Met mensen die samen de restart moeten voorbereiden. Anderen belanden even in de wachtkamer. Dat is de harde realiteit. Maar hey, er schijnt altijd licht aan het einde van de tunnel. Hoe lang en donker die tunnel op dit moment misschien ook mag zijn.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234