Maandag 19/04/2021

PortretMick Schumacher

Mick Schumacher, de zoon van, staat dit weekend aan de start van zijn eerste grand prix

Mick Schumacher maakt zijn Formule 1-debuut in de GP van Bahrein. Beeld AFP
Mick Schumacher maakt zijn Formule 1-debuut in de GP van Bahrein.Beeld AFP

De Formule 1 drijft op minidynastieën, maar geen die zoveel stof doet opwaaien als zevenvoudig wereldkampioen Michael ‘Schumi’ Schumacher en zijn zoon Mick. Die gaat op zijn 22 zijn ­vader achterna.

Hij zat een beetje onwennig voor het scherm toen vorige week vanuit Bahrein de videoverbinding werd aangezet en hij in de chat de lange lijst met journalisten zag die hadden ingelogd op zijn Zoom-meeting. Weg discretie die het gezin Schumacher zo hoog in het vaandel draagt, weg rust, weg comfort, de kleine Schumi staat voortaan op eigen benen in de grote boze wereld van de F1. Te beginnen dit weekend – in Bahrein – moet hij bewijzen dat hij de erfenis van zijn illustere vader waard is.

Die erfenis is nog net bespreekbaar, maar de vader zelf mag niet vernoemd worden, aldus de afspraak voor wie het voorrecht krijgt om een vraag te mogen stellen aan de wonderzoon. Wie daartegen zondigt, wordt in de ban gedaan door Team Haas, bij uitbreiding de hele Ferrari-cluster en uiteraard ook niet het minst door woordvoerder/manager Sabine Kehm namens de familie Schumacher.

Om het plaatje compleet te maken, moeten we even terug in de geschiedenis. Op 29 december 2013 is Michael Schumacher – F1-kampioen op pre­pensioen – met zijn veertienjarige zoon Mick aan het skiën in Méribel. Bij een tochtje hors piste valt hij tegen een rotsblok, slaat weg en komt met zijn hoofd tegen nog een blok terecht. De helm knalt uit elkaar, de klap is hevig, een helikopter haalt hem buiten bewustzijn van de berg. In het ziekenhuis van Grenoble wordt hij in een kunstmatige coma gebracht en geopereerd aan een hersentrauma.

Pas op 7 maart volgt de mededeling dat ‘het proces om Schumacher uit zijn coma te laten ontwaken nog gaande was’. Iets later heet het: ‘Schumacher vertoont tekenen van ontwaken en bewustzijn.’ Een half jaar na het ongeluk verwisselt Schumacher het ziekenhuis van Grenoble voor dat van Lausanne. Drie maanden later mag hij naar huis, in een rolstoel. Er volgt een periode van gissen en missen door de media, en de Schumachers die al discreet waren, slaan nu helemaal dicht. In de zomer van 2019 zegt Jean Todt, voorzitter van de internationale autosportbond (FIA), dat hij Schumacher nog regelmatig bezoekt maar dat de vriendschap en de communicatie ‘anders’ zijn dan voorheen.

Nadien volgt nog ‘nieuws’ over een stamceltransplantatie; ook hierop heeft de familie Schumacher niet gereageerd. De eens zo trotse kampioen ­Michael Schumacher zou wel naar Formule 1 kijken op televisie, maar weinig reactie vertonen. Veel beterschap na ruim zeven jaar valt niet meer te ­verwachten.

Grove middelen inzetten

Lang vóór dat ongeval is zijn zoon begonnen aan wat misschien een identieke carrière zou kunnen worden. Om hem te beschermen tegen overdreven media-aandacht van sensatiepers als Bild, Bunte en Blick begint hij in het kartingcircuit als Mick Betsch, onder de naam van zijn moeder. Zijn resultaten vallen niet op en hijzelf probeert ook alles om niet op te vallen. Zo neemt hij aanvankelijk nauwelijks zijn helm af, hoewel hij zeker niet als twee druppels water op zijn vader lijkt. In 2014, het seizoen na het ski­ongeval, zal hij eventjes als Mick Junior racen, maar het kwaad is dan al geschied en de paparazzi laten hem en zijn gevolg niet meer los.

Dat gevolg is net iets groter dan bij andere tieners in racekarretjes. En het gaat ook allemaal iets makkelijker en als het níét makkelijk gaat, worden de grove middelen ingezet om de kleine te krijgen waar ze hem willen, aan de top. Als hij in 2015 in de ADAC Formule 4 debuteert, is dat bescheiden: hij wint één race en eindigt twee keer op het podium. Een jaar later wint hij al tien races en eindigt tweede in de Duitse en Italiaanse Formule 4.

Kan Mick het of kan hij het niet? Dat is de vraag die F1-liefhebbers de komende races bezighoudt. Beeld AFP
Kan Mick het of kan hij het niet? Dat is de vraag die F1-liefhebbers de komende races bezighoudt.Beeld AFP

De eerste indrukken zijn gunstig. Mick kan hard met een auto rijden. Hij neemt zijn job heel serieus en hij is sympathiek, rustig en eerder bescheiden. Zegt een insider: “Hij heeft niet alle trekjes van de vader en nonkel Ralf (winnaar van zes gp’s, HV), maar ook heeft hij niet datzelfde extreme talent. Hij reed altijd in erg goede omstandigheden, erg beschermd en goed omringd door een kleine groep mensen die in het verleden al tot de inner circle van de Schumachers behoorden.”

Uit die eerste jaren stammen ook de niet-bevestigde geruchten dat Mick zowat alle mogelijke duwtjes en duwen in de rug krijgt om het toch maar te ­maken in de racewereld, of minstens de naam van de stamvader niet te bezoedelen. Zo blijft de familie en met name Corinna Betsch-Schumacher een bevoorrechte relatie onderhouden met de voor­malige teammanager van Ferrari en huidig FIA-voorzitter Jean Todt. Het lijdt geen twijfel dat die laatste mee aan de kar heeft geduwd, met als ultiem resultaat een zitje bij Haas, een van de B-teams van ­Ferrari.

Zijn titel in 2018 in de Formule 3 is omgeven door een waas van onduidelijkheden. Zeker is dat Mick met de oneindige middelen van de familie competitieve voordelen heeft geforceerd. Zo ging hij vaker testen dan zijn teamleden van Prema Theodore Racing, meest­al op speciaal voor hem afgehuurde circuits. Na een aarzelend begin won hij ineens acht races in drie maanden.

De laatste twee seizoenen reed hij Formule 2, de logische opstap naar de koningsklasse van de F1. In zijn eerste seizoen werd hij twaalfde in de eindstand. In zijn tweede jaar won hij twee races – Monza en Sotsji – en stond acht keer op het podium. In Bahrein, waar het nu echt begint voor hem, werd hij tot F2-kampioen gekroond. In dat laatste weekend was heel wat mis rond Team Schumi bis. In de kwalificaties beging hij een grove inschattingsfout, maar werd niet bestraft. Ook werd na protest van een ander team zijn auto onderzocht en werden onderdelen gevonden van een verboden systeem dat niet meer mocht worden gebruikt. Voor veel rijders had dat de diskwalificatie betekend, Prema Racing kwam er van af met een geldboete ‘omdat ze zich vergist hadden van onderdelen’.

Als Mick weinig verkeerd kan doen, komt dat omdat de Formule 1 houdt van dynastieën. Graham Hill won twee wereldtitels. Zijn zoon Damon – 15 toen pa stierf in een helicrash – werd wereldkampioen in 1996. Gilles Villeneuve won zes races en verongelukte in 1982 op Zolder. Zijn zoon Jacques werd wereldkampioen in 1997. Keke Rosberg was wereldkampioen in 1982 en leeft zowaar nog steeds. Zijn zoon Nico werd wereldkampioen in 2016. Jos Verstappen haalde enkele podia, maar won nooit. Zoonlief Max doet ruim beter dan zijn vader met tien overwinningen. Dit jaar is zijn grootste kans om voor de wereldtitel te gaan.

Sneller in trage bochten

Mick Schumacher zal zijn vader niet overtreffen, maar dat is niet de vraag. Wel deze: kan Mick het of kan hij het niet? Het talent van zijn vader heeft hij niet – ook de grinta en de arrogantie niet overigens – maar hij kan volgens de kenners van het circuit redelijk foutloos racen. Daarom verdient hij deze kans. Of Haas een goed team is voor hem, zal de toekomst uitwijzen. Hun auto’s worden alvast niet vooraan verwacht. Het is de ideale opstap naar het grote Ferrari, maar dan moet hij eerst afrekenen met een andere fils à papa, Nikita Mazepin.

Diens vader Dimitri is miljardair en heeft Haas mee geld toegestopt. Een kenner: “Mazepin is wat wilder dan Schumacher en erg snel in snelle bochten. Micks gecontroleerde stijl geeft hem een voordeel in de trage bochten. Meestal levert winst in trage bochten meer op dan winst in snelle bochten.”

Mick Schumacher heeft alvast de steun van de F1 en, nog belangrijker, de Ferrari-stal. Hun nummer één Sebastian Vettel heeft al zijn onvoorwaardelijke steun toegezegd. “Ik heb zijn vader te veel bewonderd om Mick niet alle kansen te gunnen.” De liefde is wederzijds. Mick: “De passie voor de autosport, daar draait het om bij Ferrari. Rondlopen op Maranello (de fabriek en het museum, HV) of Fiorano (het circuit) is heel speciaal. De Ferrari-familie is één gelukkige familie. Het is goed daar deel van te zijn.” Alleen de intimi van die familie weten of pa Michael iets van Micks promotie heeft meegekregen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234