Zondag 28/02/2021

Wielrennen

Mag straks niet meer: afdalen zittend op de bovenbuis

Tim Wellens, dalend op de bovenbuis. Beeld Photo News
Tim Wellens, dalend op de bovenbuis.Beeld Photo News

Bidons die in het rond vliegen? Als het van de wereldwielerbond UCI afhangt, is dat binnenkort verleden tijd. Wat straks ook niet meer mag: afdalen met het lichaam geprangd tussen zadel en bovenbuis. Te gevaarlijk, oordeelt de UCI. Maar wat denken de renners zelf?

Je kunt niet wielrennen een milieuvriendelijke sport noemen en toelaten dat renners hun plastic drinkbussen weggooien waar hen dat het beste uitkomt. Het is een kwalijke gewoonte van de coureurs en als het van de UCI afhangt, moet ze stilaan tot het verleden behoren.

Oliver Naesen is niet het soort renner die zijn drinkbus om het even waar gooit, zegt hij. “Het doet pijn aan mijn ogen als ik renners zie die hun bidons zomaar in het veld gooien. Het is zonde. Ik vind het mooi dat ze dit gaan bestraffen. Ik houd mijn bidons zo lang mogelijk bij, tot ik ze naar de toeschouwers kan gooien. Of in iemands tuin. Dan is iedereen tevreden.”

Een renner moet zijn lege drinkbus of ander afval natuurlijk ergens kwijt kunnen. Wellens: “Ik houd het bij onder mijn zadel, of in mijn zakken. Maar, zegt Naesen: “Als ik tien bidons op een dag drink, kan ik ze niet alle tien in mijn zak houden.”

Voortaan zullen om de 30 of 40 kilometer zones voor afvalcollectie worden geïnstalleerd. De bedoeling is dat renners daar hun lege drinkbussen en ander restafval achterlaten. “Op een bepaald moment is ons gevraagd om lege drinkbussen naar de volgwagen terug te brengen”, zegt Michal Kwiatkowski. “Dat vond ik ook gevaarlijk. Als er meer afvalzones komen, juich ik dat toe. Dat er sancties volgen voor wie zich niet aan de nieuwe regels houdt, vind ik ook een goede zaak.”

De bewustmaking is al een tijdje bezig, denkt Tim Wellens. “Iedereen begint er nu wel op te letten. En als er sancties komen, vind ik dat volledig terecht.”

Nog een nieuwe maatregel van de UCI: voortaan wordt er strenger toegezien op het aannemen van zogenaamd gevaarlijke posities op de fiets. Vooral renners die de berg naar beneden suizen, zittend op de bovenbuis van hun fiets, zijn voor de UCI een doorn in het oog. Tim Wellens en Michal Kwiatkowski zijn specialisten. “Het is natuurlijk gevaarlijker dan wanneer ik gewoon blijf zitten”, zegt Wellens. “Maar ik haal er mijn voordeel uit. Omdat ik techniek heb en omdat ik het wel gewend ben. Ik zal dat voordeel wel verliezen. Maar als het voor iedereen gelijk is, is het zo erg nog niet.”

“Als je alleen op kop rijdt en je ligt niet op de bovenbuis, en je wordt ingehaald door iemand die wel op zijn bovenbuis ligt, dan moeten ze die renner wel uit koers pakken”, vindt Oliver Naesen.

Of het gevaarlijk is? Naesen: “Wellicht komt de maatregel er omdat wij een voorbeeldfunctie hebben. Ik heb het ook al jonge renners zien doen waarvan ik dacht: ‘Oh f**ck, als dat maar goed afloopt.”

Kwiatkowski is het er niet mee eens. “Ik zie het als een manier om de verantwoordelijkheid voor crashes bij de renners te leggen. Dat rijden op de bovenste buis gevaarlijk is? Sorry, daar ben ik het niet mee eens. Je moet het natuurlijk niet proberen in het midden van het peloton. Maar wij zijn professionals. We kunnen heus wel met een fiets rijden. Wat gaat het volgend jaar zijn? Mogen we onze handen niet meer in de lucht gooien bij een overwinning. Gaan ze een snelheidsbeperking opleggen? Het is wat we doen. Dit kunnen ze niet wegnemen van ons.” (MG)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234