Maandag 03/08/2020

Veldrijden

Is schuiven met startuur oplossing voor cross?

De veldrijders zullen zich moeten schikken naar de uren van de wegwedstrijden.Beeld Photo News

De nieuwe wielerkalender geeft renners en fans iets om naar uit te kijken, maar dreigt ook slachtoffers te maken. Want wat met het veldrijden? De cross lijkt te gaan verzuipen in de massa wegwedstrijden.

Het verschuiven van de wegkalender dreigt straks een groot probleem te worden voor de cross. Hoe gaat die nog een publiek en aandacht trekken tussen het geweld van al die wegkoersen? De Ronde van Vlaanderen valt wellicht samen met de Superprestige-manche in Gieten (11/10), Parijs-Roubaix overlapt mogelijk met de wereldbekercross in Dublin (18/10) en normaal gaan Luik-Bastenaken-Luik of de Ronde van Lombardije in concurrentie met Zonhoven (25/10). En zijn het niet die crossen, dan zijn het gegarandeerd andere. Een probleem. “Dat was ook mijn eerste bedenking”, bekent Toon Aerts.

Maar er zijn oplossingen. “We moeten flexibel en creatief zijn”, zegt Eli Iserbyt. De eerste betrachting is het behoud van de live tv-uitzendingen. Die zijn cruciaal voor de cross, omdat de tv-gelden een cruciale bron van inkomsten zijn voor de organisatoren, en moeten dus als eerste ‘gered’ worden. Iserbyt: “De cross zal zich moeten aanpassen aan de weg. Andersom zal niet gebeuren. Het kan zelfs versterkend werken voor de cross als die gecombineerd wordt met wegwedstrijden. Waarom zouden wij niet als een soort voorprogramma kunnen uitgespeeld worden? Cross tussen 13 en 14 uur en daarna de finale van de klassiekers of een rit in een grote ronde. Ik ben overtuigd dat er volk zal kijken.”

Collega Aerts denkt eerder aan veldrijden ná de wegwedstrijden. “Tot half november kan je cross organiseren tot 18 of 19 uur”, zegt hij. “Ik zou wel eens moeten gaan luisteren bij een paar basketballers of voetballers hoe zij hun dag indelen, want wij zijn het niet gewoon om zo laat in actie te schieten, maar ik zie dat zitten.”

Praktisch lijken er weinig bezwaren om niet te schuiven met het startuur (al zal er ook een oplossing moeten worden gevonden voor de vrouwenwedstrijden). Dat Flanders Classics en Golazo, de twee belangrijkste wedstrijdorganisatoren in het veldrijden, ook mee aan tafel zitten voor de wegkalender, is een voordeel, beseft Iserbyt. “Dat zijn grote en sterke bedrijven met veel ervaring: zij zullen slim onderhandelen. Ik zie dat wel goed komen.”

“Oplossingen genoeg”, meent Iserbyt. “Ik ben een opportunist: ik sta open voor alles, desnoods cross ik op donderdagavond.”

Van der Poel en Van Aert

Tweede onzekerheid, naast het tv-vraagstuk, is of de fans de weg zullen vinden naar de wedstrijden zelf. Aerts maakt zich geen zorgen. “September is sowieso een kalme maand in de cross. De concurrentie met de Tour lijkt me dan geen probleem. In andere jaren zien we ook pas vanaf november dat er meer publiek komt. En tegen dan loopt het wegseizoen op zijn einde.”

Tegen dan kunnen ook Mathieu van der Poel en Wout van Aert hun rentree maken in het veld. Die drie maanden zonder hen zal de cross wel overleven, zegt Aerts. “Natuurlijk is het prestigieuzer als zij erbij zijn, maar het is spannender zonder hen. Wij moeten gewoon wat meer reclame maken voor onszelf. We moeten wat meer benadrukken hoe mooi en spannend de cross vorig jaar wel was zonder Mathieu en Wout.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234