Woensdag 15/07/2020

AnalyseWielrennen

Is de Spaanse weldoener van wielerploeg Mitchelton-Scott wel rijk genoeg?

Renners van Mitchelton-Scott houden hun kopman Adam Yates goed vooraan tijdens de UAE Tour, dit voorjaar.Beeld Photo News

Het Australische wielerteam Mitchelton-Scott krijgt per direct een nieuwe naam en een nieuwe sponsor. Het vaart nu onder Spaanse vlag en gaat als Manuela Fundación verder. Ook CCC, met Greg Van Avermaet als kopman, zou een nieuwe geldschieter hebben.

Mitchelton-Scott was/is eigendom van de Australische ondernemer en wielerfan Gerry Ryan. Het team kwam in zwaar weer met het uitbreken van de coronapandemie. Eind vorige week deelde het team op zijn website mee dat er een nieuwe sponsor is gevonden. Die komt uit Spanje en vaart onder de blauw-roze vlag van Manuela Fundación.

Dat is een Spaanse non-profitorganisatie, opgericht door Francisco Huertas González en zijn echtgenote Maria Angustias González. Manuela is de naam van hun dochter die op tweejarige leeftijd overleed. De stichting richt zich op sociale werken.

Francisco Huertas krijgt de steun van de Italiaan Stefano Garzelli (ex-winnaar van de Giro, die nu in Spanje woont) en van José Manuel Moreno (goud op de Spelen van Barcelona).

Wat zijn stichting in het wielrennen komt doen en hoe Manuela Fundación de financiële lasten van een WorldTour-team kan dragen, is zeer de vraag. Francisco Huertas is alvast niet de man met de diepste zakken. Volgens de ene bron is hij eigenaar van twee immobiliënzaken in Granada in Zuid-Spanje, volgens de andere bron heeft hij daar een schilder- en decoratiebedrijf. Hij staat niet in de top 100, de top 1.000 en zelfs niet in de top 100.000 van de rijkste mensen in Spanje.

Niet zoals Gerry Ryan. Hij maakte fortuin met Jayco, een constructeur van kampeerwagens, en beschikt over een persoonlijk fortuin van 295 miljoen euro. Huertas was tot vorig jaar voorzitter van de Banda cornetas y tambores Jesus de las Tres Caidas, een blazersensemble in Granada. Hij is er vorig jaar met ruzie vertrokken.

GreenEDGE blijft eigenaar

Het is de wereld op zijn kop, zegt professor Wim Lagae, sporteconoom aan de KU Leuven. "In sponsoring zijn goede doelen iets wat je vanuit het team doet. CCC heeft het logo van Unicef op de truitjes. Toen FC Barcelona met Unicef op het shirt speelde, engageerde de club zich om 0,7 procent van haar inkomsten door te storten. Tien procent van het prijzengeld van wielerploegen Dimension Data en NTT ging of gaat naar de stichting Qhubeka, dat fietsen schenkt in Zuid-Afrika. We spreken over een mannenteam met de Yates-broers en een volwaardig damesteam. Dan heb je al gauw 15 tot 18 miljoen euro nodig. Het is een heel rare move."

In afwachting van de naamsverandering gaat Lagae ervan uit dat GreenEDGE eigenaar blijft van de wielerploeg. GreenEDGE is opgericht door Ryan en houdt de WorldTour-licentie van de ploeg.

Lagae: "Ik heb meer vragen dan antwoorden. Ryan houdt al sinds 2012 een WorldTour-team draaiend. Hij is een goede ondernemer. Van zijn drie kinderen is Andrew wielergek. Ryan heeft aan zijn zoon ooit gezegd dat hij zijn best moest doen om extra sponsors te zoeken, omdat al het geld dat Ryan zelf in de ploeg steekt afgaat van de erfenis van zijn kinderen. De motieven van een wielermecenas zijn soms anders dan die van een klassieke sponsor.”

Amerikaanse verzekeraar

Ook over CCC heerst onduidelijkheid. Teammanager Jim Ochowicz zou daar op het punt staan om een nieuwe sponsor aan boord te halen, het Amerikaanse verzekeringsplatform Rally. CCC houdt er op het einde van dit seizoen mee op. Greg Van Avermaet, olympisch kampioen en met voorsprong de belangrijkste renner in het team, zegt nog wat geduld te willen oefenen. 

Een budget van 20 miljoen euro zou ruim volstaan om het gat te vullen dat CCC achterlaat. De vraag blijft wat Rally in het WorldTour-circuit te zoeken heeft. Op continentaal niveau komen ze ruim aan hun trekken in de Verenigde Staten, waar wielrennen nog altijd hoog staat aangeschreven als ecologische en gezondheidsbevorderende sport. Wielrennen op WorldTour-niveau is voor 70 procent een Europese aangelegenheid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234