Maandag 28/09/2020

Wielrennen

‘Ik hunker naar koers’: duivel-doet-al Mathieu van der Poel was nog nooit zo lang zonder competitie

Mathieu van der Poel tijdens de Tour de Zwift bij hem thuis in ’s Graven­wezel, begin april. ‘Het mag stilaan beginnen.'Beeld Photo News

2020 was het jaar waarin hij zijn eerste Monument zou winnen, waarin hij wereldkampioen mountainbike zou worden en waarin hij olympisch goud zou pakken. Niet dus. Mathieu van der Poel (25) – normaal een bom energie – gaat zijn vierde maand zonder competitie in.

Hoe heb jij je dagen gevuld?

“Vooral met fietsen. Drie tot zes uur per dag, ik heb geen rustperiode ingelast.”

Toch niet te hard getraind? Want volgens Greg Van Avermaet gaan de renners die zich de voorbije maanden rustig hebben gehouden straks mentaal en fysiek het frist zijn.

“Daar ben ik het mee eens. Ik heb collega’s heel speciale dingen zien doen, extreem ver rijden en zo: dat heb ik aan mij voorbij laten gaan. Mijn langste rit was 250 kilometer. Ik heb alle intensiteit uit mijn training gehaald: geen enkel sprintje of blokje, behalve een keer op Zwift. Maar nu begint het weer. Sinds twee weken ben ik weer schema’s aan het volgen.”

‘Waarvoor train ik?’, vroeg je je af aan het begin van de lockdown. Heb je vaak met tegenzin op je fiets gezeten?

“Helemaal niet. Ik fiets heel graag. Ik bedoelde alleen dat ik geen nut zag in hard trainen.”

Heb je je verveeld?

“Ook niet. In de voormiddag fietsen, en na de middag een serie kijken, een beetje Playstation spelen of in de zon liggen met mijn vrienden. De dagen waren snel om.”

Moet jij eigenlijk moeite doen om op gewicht te blijven, want het lijkt alsof jij altijd scherp staat?

“Dat klopt deels. Tijdens corona ben ik niks bijgekomen, ik zit nog steeds op wedstrijdgewicht. Ik vind dat niet heel moeilijk: ik blijf calorieën verbranden doordat ik veel sport, en ik behoud mijn gezonde levensstijl – belangrijk voor de weerstand ook. Maar dat ik altijd scherp sta, is niet juist: vorig jaar na de Amstel ben ik 7 kilo bijgekomen. Gelukkig was dat vooral vocht, dat gaat er ook weer snel af.”

Wat is jouw zonde?

“Ik snoep heel graag. Winegums. Dat is een zwakte. Ik ga ook graag naar de frituur en de chinees, maar dat beperk ik tot één keer per week en altijd op een dag dat ik zwaar getraind heb zodat ik er echt van kan genieten.”

Je bent een sociale gast. Heb je de vrienden en de gezelligheid gemist?

“Op restaurant gaan, zat er niet in. Café ook niet. In open lucht kon je wel wat dingen doen, als je op afstand bleef. Ik ben bijna elke dag gaan trainen met Stybar. Maar een barbecue met twintig man is niet gelukt, dat is wel jammer, want zulke dingen doe ik graag als ik niet moet koersen. Ik ben wel een paar keer met een paar vrienden met de crossmotor gaan rijden op een privédomeintje. Dat was nog een goeie behendigheidstraining ook.”

We hoorden dat je geen crossfiets meer hebt. Is er iets dat je moet vertellen?

“Je hebt geen geheim ontdekt. (lacht) In de zomer heb ik nooit een crossfiets. Dan ga ik alleen off road met mijn mountainbike. Ik zit in de winter al genoeg op de crossfiets. Maar het klopt wel wat Christoph gezegd heeft (Roodhooft, de sportief manager van de ploeg, BA): ik zal maar een tiental crossen rijden. In functie van het WK.”

Hoe ziet je wegprogramma er eigenlijk uit? We weten dat je de Strade Bianche, Milaan-Sanremo en de kasseikoersen gaat rijden, maar voor de rest?

“Daarover is binnenkort een vergadering. Ik sta in dienst van wat de ploeg en de sponsors willen. Zelf sta ik wel open om nieuwe dingen te proberen. We hebben een lange periode zonder wedstrijden gehad en voor mij mag het stilaan weer beginnen, ik hunker naar koers. Ik heb al tegen de ploeg gezegd dat dit misschien een uitgelezen kans is om de Waalse klassiekers te rijden. Ik zou graag nog een aantal mountainbikewedstrijden inpassen ook. Dat wordt een moeilijke puzzel, maar ik hoop dat het in september kan. Het kan alleen maar positief zijn als het een heel druk najaar wordt.”

Je hoopte even dat er nog een plaats vrij zou komen voor de Tour, maar je debuut in een grote ronde zal ten vroegste voor volgend jaar zijn. Is dit de eerste keer dat je nadeel ervaart van bij een kleinere ploeg te zitten?

“Die grote ronde was geen must, al had ik er graag één meegenomen. Ik wist dat dit een probleem kon zijn toen ik bijtekende, dus ik vind niet dat ik daar moeilijk over kan doen. Dat komt wel de komende jaren.”

Heb je het idee dat je na dit jaar een betere coureur zal zijn?

“Je wordt vooral beter door wedstrijden te rijden die je hard maken. Dit heeft niet geholpen. Ik denk dat ik op het einde van het jaar niet te veel gekoerst zal hebben. Voor veel renners zal dit op een bepaalde manier een verloren jaar zijn, maar misschien mag ik dat niet zeggen: ik ben al wereldkampioen veldrijden geworden. Dat is toch een kleine troostprijs.”

Vrees je een slechtere coureur te zijn geworden?

“Hmm, dat zou ik ook niet zeggen. Het is al een aantal jaar zo dat ik van januari tot december in competitie ben. Voor mij is dit echt raar. Ik ben benieuwd wat het effect zal zijn. Ik heb het daarnet al gezegd: mentaal vond ik het wel een keer aangenaam om geen wedstrijddruk te voelen.”

Oliver Naesen zegt dat Belgen en Nederlanders een cruciaal voordeel hebben ten opzichte van Fransen, Italianen en Spanjaarden omdat zij buiten konden blijven trainen.

“Daar kan ik me in vinden. Als ik al mijn trainingen van de voorbije maanden binnen had moeten doen, was ik in de verste verte niet in de buurt gekomen van wat ik nu gefietst heb. Dylan van Baarle heeft elke dag vijf uur op zijn rollen gereden, ik had dat niet kunnen opbrengen. Nu heb ik een goeie basis, en kan ik specifiek beginnen werken, anders zat ik nu met een achterstand. Maar augustus is nog even, het verschil kan nog uitgevlakt worden. Maar het was zeker geen nadeel om Belg of Nederlander te zijn.”

Je vader noemt het WK tijdrijden als een van je mogelijke doelen in de toekomst. Waar komt dat vandaan?

“Geen idee. Ik vermoed dat hem een vraag in die richting is gesteld.”

Zou hij dronken geweest zijn die dag?

(lacht) “Dat denk ik niet. Tijdrijden is iets waar ik in de toekomst wel over wil nadenken. Ik vind het een leuke discipline. Alleen heb ik dat nooit laten blijken omdat het zo druk was met andere doelen.”

We hadden gedacht dat jij tijdrijden te saai vindt. Wat spreekt je erin aan?

“De techniciteit achter de discipline vind ik heel leuk. En het is vechten tegen jezelf. Het benadert het uur volle bak rijden in de cross. Crossers zijn vaak goeie tijdrijders, trouwens. Ooit zal het mountainbiken wegvallen, dat besef ik, en dan kan het boeiend zijn om te ontdekken wat ik in het tijdrijden kan.”

Mensen hadden blijkbaar veel tijd om te fantaseren tijdens de quarantaine: Cadel Evans ging zowaar speculeren over jouw toekomst als ronderenner.

“Neen, dat is niet mijn ambitie. Ik heb er zelfs nog nooit over nagedacht. Ik denk niet dat het in mijn mogelijkheden ligt.”

Weet jij wanneer je de laatste keer een koers gewonnen hebt?

“Het WK veldrijden. En op de weg... De Amstel?”

De Ronde van Groot-Brittannië in september. Het moet geleden zijn van toen je zes was dat je zolang niet op een podium hebt gestaan.

“Pas op, je vergeet de Container Cup. Daarvoor heb ik ook bloemen gekregen. (lacht) Ik vond dat een heel leuk initiatief, ook omdat je al die verschillende sporters samen kreeg die je zonder corona nooit had samen gekregen. En ik vond het leuk om nog een keer naar een soort wedstrijd te vertrekken.”

Mis je de bevestiging, de geruststelling dat je goed bezig bent?

“Ik mis vooral een doel hebben. Je ziet bij recreanten of amateurs ook vaak dat die een doel stellen waarvoor ze op de fiets kruipen. L’Alpe d’Huez oprijden bijvoorbeeld. Ik vond het lastig om doelloos te trainen.”

Je wou het echt goed doen in de Container Cup, niet?

(knikt) “Ik had me niet echt voorbereid. Ik heb niet geoefend met golfen of schieten in de tuin of zo, ik had de dag voordien ook mijn gewone training gedaan, maar eenmaal als ik in die container stap, komt de winnaar naar boven en geef ik het beste van mezelf.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234