NieuwsFormule 1
Hoogspanning tussen Hamilton en Verstappen houdt aan: ‘Als dit klopt, dienen we klacht in’
Veertien punten. Dat is het verschil tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in het klassement. En zo blijft het ook, want de wedstrijdcommissarissen beslisten gisteren dat ze niet op het verzoek van Mercedes kunnen ingaan om het (kleine) incident tussen Verstappen en Hamilton tijdens de Braziliaanse grand prix opnieuw te bekijken - en Verstappen dus alsnog te straffen.
Met nog drie koersen te gaan, morgen in Qatar en daarna nog in Saudi-Arabië en Abu Dhabi, kan het dus nog alle kanten uit. Dat bevestigt ook het scoreverloop van het kampioenschap: in het begin van het seizoen leek Hamilton lichtjes in het voordeel. Halverwege het seizoen trok Verstappen het laken naar zich toe. Na de Oostenrijkse grand prix had de Belgische Nederlander zelfs 32 punten voorsprong in het klassement, het grootste puntenverschil dat we tot nu toe optekenden. Het hadden er zelfs meer kunnen zijn, aangezien Verstappen in Azerbeidzjan een haast zekere overwinning verloor door een klapband. En 32 punten is vooral meer dan dubbel zoveel als de maximale voorsprong die Hamilton dit seizoen had: 14 punten na Barcelona, vierde race van het seizoen. Ga je kijken naar het aantal keer dat ze het klassement aanvoerden, dan is Verstappen de duidelijke winnaar: 12 keer vloog hij op zondagavond naar huis als leider, tegenover 6 keer voor Hamilton - één keer stonden ze gelijk.
Na de zomerpauze, die inging na de grand prix van Hongarije, leek Mercedes het laken naar zich toe te trekken, vooral dan in Rusland en Turkije: Verstappen kon daar geen vuist maken. Toen topingenieur Adrian Newey na ziekte terugkeerde bij Red Bull en een hoop wijzigingen aan de auto aanbracht, kwam Verstappen weer in het voordeel. En leek zelfs op weg naar de titel, zo was de collectieve overtuiging. Maar zie: verwachtte iedereen vorige week in Brazilië dat Max het makkelijk ging halen, aangezien Sao Paulo altijd al een Red Bull-circuit was, dan bleek Hamilton er plots ongenaakbaar. Zo ongenaakbaar dat ze dat bij Red Bull “niet normaal” vinden. En volgens de jongste uitspraken en geruchten in de paddock van Qatar met wel zeer grote aandacht naar de achtervleugel van de Mercedes kijken. Omdat ze vermoeden dat die al te zeer doorbuigt en dus een voordeel in topsnelheid levert. “Als blijkt dat die vleugel niet reglementair is, dan dienen we zeker klacht in,” viel al te horen. Wordt vervolgd.