Dinsdag 13/04/2021

AchtergrondVoetbal

Hoe de steun van de fans te behouden zonder dat ze naar de match kunnen

Supporters van Anderlecht kregen al te horen dat ze hun abonnement gratis kunnen verlengen. Beeld Photo News
Supporters van Anderlecht kregen al te horen dat ze hun abonnement gratis kunnen verlengen.Beeld Photo News

De Pro League heeft de profclubs in een benchmark bevraagd over hun abonneepolitiek in financieel barre tijden met duels zonder fans. Hoe plannen ze de compensatie en de fanbinding volgend seizoen? ‘Clubs willen van elkaar weten hoe ze het best aanpakken.’

Anderlecht berichtte deze week al dat de huidige 14.000 abonnees hun kaart voor de reguliere competitie gratis kunnen verlengen naar volgend seizoen. De businesspartners krijgen hetzelfde aanbod min drie al bijgewoonde matchen. Paars-wit is er zo vroeg bij. De meeste profclubs in 1A wachten af om te communiceren over hun strategie, zolang niet duidelijk is wanneer en hoeveel publiek weer in de stadions mag. De Pro League hoopt al op een deel fans bij de play-offs, dat samenvalt met een mogelijke versoepeling voor de horeca vanaf april.

Doel van Anderlecht: afhakers vermijden, zoveel mogelijk fans sussen en binden, en hopen dat minder abonnees hun geld terugvragen voor de duels achter gesloten deuren. Al riep de communicatie van Anderlecht ook vragen op bij andere profclubs in 1A, die bekijken hoe ze het verlies kunnen spreiden over twee seizoenen. Veel clubs draaien nu op miljoenen euro’s verlies terwijl alle operationele kosten doorlopen. Naast de eigenaars die geld ophoesten rekenen ze op de steun van de fans om te overleven.

Met de benchmark wil de Pro League de profclubs helpen om hun abonneepolitiek af te stemmen. Half februari is een rondvraag naar alle clubs gestuurd over hoe ze de compensatiepolitiek voor fans en commerciële partners organiseren en welke marketing ze richting volgend seizoen voeren. De antwoorden moesten voor 1 maart binnen zijn, de resultaten waren voor 5 maart aangekondigd. “Clubs willen van elkaar weten hoe ze het beste aanpakken”, reageert Stijn Van Bever, woordvoerder van de Pro League. De onderlinge informatie kan ook praktisch helpen richting Ticketmaster, die voor profclubs de elektronische ticketverkoop verzorgt.

Duidelijk is dat de clubs rekenen op clubliefde om geen geld terug te vragen voor niet benutte abomatchen. In de praktijk valt dat mee. Een voorbeeld: minder dan een derde van de Beerschot-abonnees gingen in op de optie om 5 euro per match door gesloten deuren gestort te krijgen op de cashless clublidkaart.

De benchmark zou deze vrijdag aan bod kunnen komen op een open vergadering van de Pro League. Maar vooral de competitieformat en integratie van de beloften in 1B en amateurreeksen is dan een heikel thema. Een eenvormige oplossing lijkt moeilijk. Mogelijk gaat het hele beloftenplan niet door, en kan Virton na zijn juridische strijd de plek van Club NXT innemen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234