Vrijdag 04/12/2020
Gentenaar Iljo Keisse in 'zijn' Kuipke.

InterviewIljo Keisse

‘Het zou niet slecht zijn voor Evenepoel om weg te gaan uit België’

Gentenaar Iljo Keisse in 'zijn' Kuipke.Beeld Jan De Meuleneir / Photo News

Het Gentse Kuipke is leeg. Dinsdag had hier de Zesdaagse moeten beginnen, waar Iljo Keisse talloze keren schitterde. De pandemie besliste er anders over. ‘Misschien koers ik hier nooit meer.’

In gewone tijden rolt Iljo Keisse (37) als vanzelf van het wegseizoen in het pisteseizoen. Deze winter is dat anders. “Normaal word ik drie, vier dagen na mijn laatste koers al ambetant”, zegt hij. “Dit jaar was de Giro mijn laatste wedstrijd van het jaar en dat was zwaar. Ik had een kleine blessure en ik moest een week rusten. Inmiddels zijn we drie weken verder. Mijn vrouw gaat uit werken, ik pas op de kinderen Jules (10) en René (7). Als zij maandag terug naar school gaan, begin ik weer te trainen.”

Omdat het moet?

Iljo Keisse: “Neen. Gewoon omdat drie weken rust op mijn leeftijd meer dan genoeg is. Het wordt misschien lang wachten op de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen. Maar als de stage van de ploeg in Spanje doorgaat zoals gepland, is het toch beter om daar met een behoorlijke conditie aan te komen.”

Zelfs in december?

“Ja. We zullen elkaar testen. Zo gaat het altijd. We hebben een paar kleppers in de ploeg waardoor ik al op 80 procent van mijn kunnen moet zijn, zelfs al komen zij nog maar aan 60 procent, om mij niet belachelijk te maken. Zeker als het bergop gaat. En het gaat daar altijd bergop. Met een Zesdaagse had ik na het wegseizoen drie, vier dagen genomen waarin ik mij had voorbereid op de piste, dan nog vier dagen gerust en kwam ik met voorsprong op die eerste ploegstage aan.”

Van een renner die naam heeft gemaakt op de piste ben je in de ploeg van Patrick Lefevere verveld tot steun en toeverlaat van Marcel Kittel, Fernando Gaviria en nu Remco Evenepoel.

“Het klikt goed tussen ons. Evenepoel heeft laten zien wat hij kan en dat is niet normaal. Het is een uitdaging, maar ook dankbaar om me over hem te ontfermen en zo veel mogelijk te doen waardoor hij zo snel mogelijk nog beter kan worden. Noem het een spoedcursus. Het moet nu allemaal gebeuren, gewoon omdat het kan.

“Met Gaviria was dat soms moeilijk. Een toffe gast, luisteren doet hij ook, tot het over trainen gaat. Dan wordt het moeilijker. Ik heb in de afgelopen Giro João Almeida onder mijn vleugels genomen. Jongens als Evenepoel en Almeida zijn goed en ze luisteren, zo is het plezant werken. Komt daarbij dat het werk dat ik doe ook gezien wordt. Als er niet gewonnen wordt, valt het niet op wat je doet.”

Wat leer je de jonge renners dan?

“Na zoveel jaren in het peloton heb ik alles wel een keer meegemaakt. Wat voor Evenepoel nieuw is, heb ik al gezien. Of het nu de omgang met de media is, goede en slechte ervaringen met supporters, concurrentie met renners binnen de eigen ploeg of met renners van een andere ploeg, koerssituaties, pech, het weer.”

Je vindt dat er te veel wordt verwacht van Evenepoel.

“Wat kun je nog te veel verwachten van hem? Hij zal dit misschien niet graag lezen, maar het zou niet slecht zijn voor hem om weg te gaan uit België. Naar een plek waar hij meer bergop kan trainen en waar het beter weer is.”

Naar Monaco dan maar?

“Dat maakt niet uit. Een plek waar hij meer met rust wordt gelaten. Dat zou het voor hem gemakkelijker maken, want het gaat alleen maar erger worden.”

Keisse sleurt voor Deceuninck-QuickStep op kop in de Giro.Beeld BELGA

Hoe is zijn status in het peloton? Vincenzo Nibali heeft het niet zo op Evenepoel begrepen.

“Nibali heeft het met iedereen moeilijk. En iedereen heeft het moeilijk met Nibali. Soms komt hij naast je rijden en maakt hij uit het niets een praatje, ’s anderendaags rijdt hij je straal voorbij.”

Is dat intimiderend?

“Natuurlijk. Nibali is een grote coureur. Wat hij doet, doet hij bewust. Die rare manier van doen van Nibali werkt Evenepoel op de zenuwen. Dat is begonnen vorig jaar in de Ronde van Duitsland, waar Nibali voor een punt in het bergklassement sprintte, waardoor Evenepoel de bergtrui miste. Met dat soort prutsen houdt Nibali zich dan bezig. Dat is intimideren.”

Heeft Nibali in de Ronde van Lombardije Evenepoel in de fout gedwongen in de afdaling van de Muro di Sormano?

“Ja. Maar dat doet hij met iedereen. Dat heeft hij in de Giro ook gedaan. Daar kun je niks van zeggen, dat is koers. Evenepoel had het wiel van Nibali moeten houden. Hoe verder je achter komt, hoe moeilijker het is.”

Je zou de Giro met Evenepoel rijden. Door zijn val in Lombardije is dat er niet van gekomen.

“Ik had twee grote doelen in de Giro dit jaar: kijken hoever we konden geraken met Evenepoel – roze trui, witte trui als beste jongere of ritwinst – en Fabio Jakobsen aan sprintoverwinningen helpen. Eerst viel Jakobsen, dan Evenepoel. Alles veranderde, alles kwam op de schouders van Almeida.”

Hoe gaat het met Jakobsen?

“Ik heb hem nog niet gezien. Ik zou hem volgende week bezoeken met Dries Devenyns, maar hij is een weekje weg met zijn vriendin. Ik heb hem een paar keer gehoord tijdens de Giro en ook daarna. Het is pijnlijk, echt moeilijk. Hij vindt het allemaal heel lang duren. Het enige wat we kunnen zeggen is: houd moed, het komt goed. Maar het blijft miserie. Ik hoop dat hij in december mee kan gaan met de ploeg op stage in Spanje. Dat zou een grote stap zijn voor hem. En dat hij daarna weer onbekommerd kan sprinten. Die val gaat sporen nalaten, dat kan niet anders.”

Wil jij het risico nog nemen? Je bent 37.

“Ik rijd graag snel een berg naar beneden. Ik ben nog nooit gevallen in een afdaling. Een risico is het altijd. Als je het cijfertje 100 ziet verschijnen op je snelheidsmeter weet je dat niet iedereen volgt. Koersen is rap rijden. Na de lockdown ging het er natuurlijk erg hevig aan toe. Die eerste koersen, dat waren boksmatchen. Iedereen naast elkaar, in treintjes per ploeg, in een peloton van 25 meter lang. Dan zegt Michel Wuyts: ‘Een gesloten peloton, er is nog niet gekoerst.’ Maar als renner weet je dat het loeihard gaat.

“Er zijn wel andere dingen die mij mateloos storen. Ik snap sommige organisatoren niet goed. Ik erger me aan sommige parcoursen, aan paaltjes die onvermijdelijk zijn. Ik snap de UCI niet en ik snap de rennersvakbond CPA niet. De CPA betaalt nu maar 3.000 euro uit aan renners die geen nieuw contract krijgen, terwijl er een pensioenfonds is waardoor iedereen recht heeft op 12.500 euro. Die 12.500 euro komt er omdat we elk jaar 5 procent van ons prijzengeld afstaan. Dat doe ik nu al vijftien jaar. Ik heb al meer dan 12.500 euro afgegeven. Maar blijkbaar zit er niet genoeg geld in het fonds. Renners die jarenlang hebben betaald, zullen niks krijgen. De CPA heeft het echt volledig verkloot.”

Dries Devenyns voert de forcing op La Redoute, met wereldkampioen Julian Alaphilippe in zijn zog. "Negen op de tien keren zorgt Devenyns ervoor dat iedereen kapot zit en Alaphilippe op het goede moment kan toeslaan", zegt Keisse.Beeld Photo News

Jij kreeg in juni een contractverlenging voor een jaar. Daar ben je wellicht blij mee.

“Jungels, Devenyns en ikzelf waren als enige renners einde contract. Bob Jungels kreeg een contractvoorstel van AG2R dat hij niet naast zich neer kon leggen. Devenyns en ik kregen tegelijk de aanbieding om ons contract te verlengen.”

Devenyns is net als jij 37. Wat jij voor Evenepoel doet, doet hij voor Alaphilippe.

“Ik word daar een beetje stil van. Ik krijg er zelfs kippenvel van, als ik zie wat Devenyns voor Julian Alaphilippe doet. Hij is een meesterknecht. De kwaliteiten van Devenyns leunen heel dicht aan bij die van Alaphilippe. Devenyns is explosief bergop, hij zou mooie resultaten kunnen rijden als hij voor zichzelf koerst. Dat doet hij niet. Hij maakt in de beklimmingen een tempo waardoor alle mindere klimmers ertussenuit gaan en al wie evenwaardig is het mes op de keel krijgt. Elke keer rolt hij de rode loper uit voor Alaphilippe. Negen op de tien keren zorgt Devenyns ervoor dat iedereen kapot zit en Alaphilippe op het goede moment kan toeslaan. 

“Ook buiten de koers hebben ze veel aan elkaar. Ze delen de kamer en Alaphilippe is geen gemakkelijke. Heel sympathiek, supercool, maar hyperkinetisch. Ik heb ook de kamer gedeeld met Alaphilippe. Met hem stopt het nooit, terwijl ik ’s middags graag gewoon een dutje doe. Als het over de Kristallen Zweetdruppel (jaarlijkse prijs voor beste helper, red.) gaat, weet ik het wel. Geef die trofee dan maar aan Devenyns.

“Devenyns heeft omwille van Alaphilippe bedankt voor een WK-selectie. Omdat hij niet in een situatie wilde komen waarin hij tegen Julian Alaphilippe zou moeten koersen, door hem terug te halen om Wout van Aert te helpen. Dat had een erg moeilijke situatie opgeleverd tussen die twee. Daarom liet hij een WK-selectie liggen. Wie doet dat nu? Een WK-selectie, dat is een bekroning van je jaar, van een carrière soms. Het is een eer.”

Mark Cavendish is 35, hij is een ex-ploegmaat en een vriend van jou. Het ziet er niet naar uit dat Cavendish volgend jaar nog wielrenner is. Wat denk je dan?

“Ik heb het daar heel moeilijk mee. De kans dat hij nog de Cavendish van weleer wordt, is zo goed als onbestaande. Maar zoals hij al die sprinten heeft gewonnen, dat kan nooit volledig weg zijn. Cavendish leest de sprint helemaal anders dan alle andere sprinters met wie ik ooit heb gereden. Hij kent elke finish, hij kent de bewegingen van het peloton. Hij weet: als ik rechts zit, zit ik goed, zelfs al zitten alle andere sprinters links. Dat is een gave die weinig anderen hebben. Bovendien blijft hij een magneet, een ongelooflijke naam. Hij heeft voor- en tegenstanders bij het grote publiek. Zelfs in het peloton. Want hij heeft een grote mond. Maar als ik een manager was, zou ik hem er altijd bij nemen. Het is zonde om hem zo te zien stoppen. De beelden van de Scheldeprijs waren pijnlijk om te zien. Een afscheid in schoonheid heeft hij niet gekregen.” (MG)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234