Donderdag 02/07/2020

Wielrennen

Het wordt strenger in de koers: op het fietspad rijden is meteen de rode kaart

De renners van NTT verkennen de Haaghoek, morgen een cruciale zone in de Omloop.Beeld BELGA

Een gele of rode kaart: ze kan nu ook in de koers getrokken worden. Organisator Flanders Classics stuurt zijn scheidsrechters tijdens dit weekend voor het eerst op pad. Motards en volgwagens moeten zich voortaan strikt aan de regels houden.

Morgen is het zover: koers in Vlaanderen. Die eerste claxons van volgwagens, dat peloton, de geur van massageolie en gebakken hamburgers wakkeren bij heel wat wielerliefhebbers elk jaar een portie gezonde zenuwen aan. Bij de organisatie, dat hoeft niet te verbazen, is dat niet anders. Flanders Classics brengt alles in gereedheid voor het openingsweekend, met morgen de Omloop. Daarvoor hebben ze dit jaar een nieuwigheid: de gele en rode kaart.

Niet de renners lopen risico op een kaart als ze de regels aan hun laars lappen. De internationale wielerunie UCI denkt weliswaar aan een systeem voor hen, maar officialiseerde dat vooralsnog niet. Wél zijn het de motards, volgwagens, cameramensen, fotografen, mobiele seingevers en alle anderen die rond het peloton krioelen die een kaart riskeren tijdens wedstrijden van Flanders Classics.

“Wie tot dusver iets verkeerds deed, werd op de vingers getikt maar kon in principe elke wedstrijd opnieuw zijn gangetje gaan”, legt ex-renner Scott Sunderland van Flanders Classics uit. “Dat is nu eenmaal de moeilijkheid bij eendagswedstrijden. Wie in de Giro of in Parijs-Nice gevaarlijke toeren uithaalt, loopt het risico om op dag twee of drie naar huis te worden gestuurd. Als wij iemand tijdens de Ronde van Vlaanderen een laatste waarschuwing gaven nadat die in de Omloop al een overtreding had begaan, kregen we de reactie: ‘Ach, dat was vorige keer.’ Met dit systeem willen we het hele seizoen kunnen ingrijpen en volgers vooral bewust maken van hun gedrag in de koers.”

Fluitje

Sunderland hoopt vooral dat er níét moet worden ingegrepen. “We gaan heus niet met een fluitje elke motard of volgwagen op het matje roepen. Echte kaarten worden er ook niet getrokken. Dit is een figuurlijk waarschuwingssysteem dat aan de volger in kwestie en aan alle wedstrijdcommissarissen wordt meegedeeld als die een overtreding begaat.”

“Een fotograaf die te lang dicht het peloton rijdt wanneer een koerscommissaris hem of haar al heeft gevraagd om achteruit te gaan, zal een waarschuwing krijgen. Wie dat herhaaldelijk doet, riskeert een gele kaart.” Bepaalde overtredingen leveren onherroepelijk een rode kaart op: het negeren van een rood sein aan de overweg is er zo een. “Ook wie op het fietspad rijdt, krijgt meteen een rode kaart. Zij vliegen uit de race. Afhankelijk van de inbreuk kan het zelfs dat iemand niet mag starten in een wedstrijd later in het seizoen.”

Flanders Classics hoopt met de nieuwe maatregel de veiligheid in de koers te verhogen. “We stelden een veiligheidscomité samen met afgevaardigden van de organisatie, Belgian Cycling en de politie om alles in goede banen te leiden. Sommigen zullen het grappig vinden, maar wij nemen de veiligheid van onze koersen, van de renners, het publiek en onze vrijwilligers heel serieus.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234