Woensdag 01/02/2023

NieuwsSportsponsoring

Het opgeheven vingertje van Nike wijst in alle richtingen

Kyrie Irving, spelverdeler van Brooklyn Nets, dribbelt voorbij Payton Pritchard van Boston Celtics. Beeld AP
Kyrie Irving, spelverdeler van Brooklyn Nets, dribbelt voorbij Payton Pritchard van Boston Celtics.Beeld AP

Nike heeft de sponsoring van NBA-vedette Kyrie Irving officieel stopgezet. Aanleiding is een antisemitisch filmpje dat de speler van Brooklyn Nets op zijn sociale media promootte. Het is niet voor het eerst dat het sportkledingmerk een gevallen sporter dumpt.

VH

Slechte reclame bestaat niet. Bij Nike zijn ze het daar duidelijk niet mee eens. Sporters die niet meer beantwoorden aan wat een rolmodel hoort te zijn schuiven ze genadeloos aan de kant.

Kyrie Irving is daar een voorbeeld van. De spelverdeler van de Nets lag bij Nike onder contract sinds 2014. Een deal die hem tot 2023 op jaarbasis 10,5 miljoen euro zou opbrengen. Maar nadat Nike vorige maand al de lancering van Irvings nieuwe schoen (Kyrie 8) had afgelast, besliste het sportkledingbedrijf gisteren om definitief met hem te breken.

Een antisemitisch filmpje op zijn sociale media bleek de spreekwoordelijke druppel voor Nike, zo meldde oprichter Phil Knight. Zijn ze meteen ook van een lastig heerschap verlost. Irving had een prototype van een Kyrie-schoen eens rotzooi genoemd. Hij haalde het nieuws met zijn weigering om zich te laten vaccineren tegen het coronavirus en trok meer dan eens in twijfel of de aarde wel rond was. Irving bood vroeg of laat altijd wel zijn excuses aan, maar voor Nike was de grens overschreden.

Weg met Armstrong

Nike profileert zich graag als brandschoon in de sportsponsoring. In zijn atletencontracten staat standaard de clausule dat dopingzondaars eruit gaan. Zo verging het Maria Sjarapova in 2016 toen de Russische tennisster positief testte op meldonium. Nike zegde haar contract, 12 miljoen euro per jaar, meteen op. Of denk aan ex-atlete Marion Jones en ex-renner Lance Armstrong.

Oscar Pistorius was een no-brainer. Na zijn veroordeling voor de moord op zijn vriendin Reeva Steenkamp in 2013 raakte de paralympiër zijn sponsoring kwijt. Ook de homofobe uitlatingen van Manny Pacquiao bleken voor Nike voldoende om de bokskampioen te dumpen.

De Amerikaanse Allyson Felix keerde Nike in 2019 de rug toe. Beeld ANP / EPA
De Amerikaanse Allyson Felix keerde Nike in 2019 de rug toe.Beeld ANP / EPA

Voor andere sporters toonde Nike zich dan weer milder. Na zijn biecht over buitenechtelijke affaires en seksverslaving in 2010 braken ongeveer alle sponsors met golflegende Tiger Woods. Nike bleef hem trouw. Toen Coca-Cola, ook in dat jaar, besliste om zijn partnerschap met de Engelse voetballer Wayne Rooney niet te verlengen – ze noemden diens obscene taal en prostitutiebezoekjes walgelijk – gaf Nike geen krimp. Basketballer Kobe Bryant, in 2003 beschuldigd wegens aanranding, zag McDonald’s en Nutella afhaken als sponsors, maar niet Nike.

Andere atleten konden zelfs op clementie rekenen. Ex-quarterback Michael Vick zag zijn contract met Nike in rook opgaan nadat hij de cel in moest wegens betrokkenheid bij hondengevechten. Nog geen vijf jaar later haalde Nike hem weer binnen; hij had “zijn fouten erkend”. Ook Justin Gatlin, twee keer geschorst voor doping, spurtte na zijn rentree in 2015 in Nike-spullen.

Verontwaardiging was er ook toen Allyson Felix, de meest succesvolle Amerikaanse atlete ooit, drie jaar terug in The New York Times onthulde dat Nike haar 70 procent minder wilde betalen voor, tijdens en na haar zwangerschap wegens het uitblijven van resultaten. De ophef was zo groot dat Nike nadien zijn beleid omtrent zwangere atleten moest herzien. Felix wachtte er niet op en koos voor Athleta. Drie maanden voor Tokio 2021 volgde turnster Simone Biles dat voorbeeld.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234