Zaterdag 26/09/2020

Formule 1

Hamilton stevent vlot af op zevende wereldtitel, maar contract voor 2021 blijft voorlopig uit

WK-leider Lewis Hamilton komt aan op het circuit van Spa-Francorchamps, waar zondag de Belgische grand prix wordt verreden.Beeld AP

Geen hond die weet hoe zijn toekomst eruitziet. Lewis Hamilton zelf ook niet. Hij zit aan de pokertafel met als inzet 60 miljoen euro. Maar nog belangrijker: moet hij als strijder tegen racisme zondag wel aan de start komen, hier in Francorchamps?

De hemel begint uit te klaren. De formule 1 kan weer naar de toekomst kijken. Iedereen heeft de zogenaamde Concorde-akkoorden getekend, het huwelijkscontract tussen de teams, eigenaar Liberty Media en de sportieve autoriteit FIA. Zelfs Mercedes en Renault, die maandenlang grote vraagtekens plaatsen, springen nu toch mee aan boord. Hoewel de kleine letters niet bekend zijn, betekent het in principe dat ze allemaal nog minstens vijf jaar meerijden.

Ook witte rook bij de coureurs. Bottas een jaar langer bij Mercedes. Ricciardo naar McLaren, Sainz naar Ferrari. En de grote Alonso keert terug bij Renault. Leclerc blijft knusjes bij Ferrari, waar hij de nieuwe messias is. Vettel heeft zijn handtekening nog niet gezet bij Racing Point, dat volgend jaar als Aston Martin door het seizoen gaat. Dat zou volgende week in Monza gebeuren, maar daar ligt de paddock al niet meer wakker van. Blijft eigenlijk maar één grote vraag: wat met Hamilton?

De Brit Lewis Hamilton (35) is meer dan ooit de superster van formule 1. Hij laat niemand onverschillig. Niet met zijn stuurslag. Niet met zijn inzet voor Black Lives Matter, waarmee hij zijn collega's aan het knielen wil krijgen. Niet met de excentrieke outfits waarmee hij 's ochtends aankomt op het circuit.

En kijk, hij heeft nog altijd geen contract voor volgend seizoen. Op zijn minst merkwaardig, aangezien in de herfst van vorig jaar al werd bericht over een nakende verlenging. In februari, net voor Covid-19 de wereld in een wurggreep pakte, ook weer. Maar ondertussen nog altijd niets. "Dit lijkt me geen geschikt moment om het over contracten te hebben", geeft Hamilton als reden aan, "als je weet dat zoveel mensen overal in de wereld hun job verliezen."

Duizenden ontslagen

Maar er is meer aan de hand. Al maanden wordt gespeculeerd over het loon van Hamilton. Nu verdient hij een slordige 45 miljoen euro per jaar, sinds hij in 2018 bijtekende voor twee jaar. Welk cijfer er straks op zijn nieuwe contract moet staan, daar raken ze het dus niet over eens. Er werd al geopperd dat de zesvoudige wereldkampioen 60 miljoen wil, nog drie jaar. Dat ziet Mercedes niet zitten en kan het niet maken in coronatijd, met de ellende in de autowereld en tienduizenden ontslagen in het moederbedrijf.

Teambaas Toto Wolff zou Hamilton voorgesteld hebben om te tekenen voor 20 miljoen per jaar. De helft van wat hij nu schept. En of dat een dilemma creëert voor Hamilton.

Ja, hij stevent vlot af op zijn zevende wereldtitel. Maar hij wil meer dan gewoon Michael Schumacher evenaren. Hij wil hem voorbij. De beste garantie om in 2021 die achtste titel te pakken, jawel, dat is bij Mercedes blijven. Hamilton en Mercedes zijn een stevig potje aan het pokeren.

Eén: volgend jaar wordt gereden met de auto's van dit seizoen - besparingen vanwege Covid-19. Hamilton weet dus dat hij een Mercedes moet hebben om ook in 2021 de titel te pakken. Alleen weet Mercedes dat ook en kan het hem onder druk zetten om voor 20 miljoen per jaar te werken in plaats van 60 miljoen.

Twee: Hamilton wil niet inleveren en houdt Mercedes aan het lijntje. Je weet maar nooit dat Red Bull hem met open armen onthaalt, om een dreamteam te vormen met Max Verstappen. Hamilton is gek genoeg om daar uiteindelijk voor te gaan, als hij zijn emotie de ratio laat verdringen. Mercedes moet dus uitkijken.

Want drie: Mercedes heeft een unieke kans om de geschiedenis in te gaan als het team dat de meeste seizoenen op rij de wereldkampioen leverde. Blijft Hamilton nog drie jaar, zo lang wil hij nog racen, dan heeft hij zijn hele F1-carrière voor de Duitse constructeur gereden. Eerst met de Mercedes-motor bij McLaren, dan bij Mercedes zelf. In marketingtaal: van onschatbare waarde.

Aan die pokertafel zit nog een derde partij: teambaas Wolff. Het is niet uitgesloten dat de Oostenrijker eind dit jaar verkast naar Racing Point, volgend jaar Aston Martin. Dat het zo lang duurt vooraleer Hamilton bijtekent, verklaart meteen waarom het nog altijd niet officieel is dat Vettel volgend jaar bij Aston Martin gaat werken. Want als Wolff de stap zet, dan neemt hij niet alleen zijn knowhow mee maar ongetwijfeld ook belangrijk personeel. En dus, wie weet, Hamilton?

Op officiële persmomenten doet Hamilton altijd alsof het record van het aantal wereldtitels voor hem even belangrijk is als het aantal regenwormen in zijn tuin. Goed geprobeerd. Loslippige insiders bevestigden echter: de 35-jarige bovenmens droomt ervan een god te worden en tien keer wereldkampioen te worden. En of hij daar Mercedes voor nodig heeft.

Het is niet het enige dilemma. Er is er nog eentje bijgekomen, en wel van het acute type: de ontwikkelingen in de Amerikaanse sportwereld, met de NBA-goden die weigeren te spelen sinds Jacob Blake zeven politiekogels in de rug kreeg, ergens in Wisconsin. Natuurlijk zinderde het al door de perszaal: "Als hij consequent is, dan weigert hij dit weekend te racen."

Hamilton zet zijn collega's al twee maanden onder druk om te knielen voor de start. Met enige consequentie in zijn denken zou hij zondag een voorbeeld kunnen stellen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234