Zaterdag 27/11/2021

WedstrijdverslagFormule 1

Grand prix in Spa was boerenbedrog met voorbedachten rade

De helse omstandigheden in Spa maakten racen onmogelijk. Beeld Photo News
De helse omstandigheden in Spa maakten racen onmogelijk.Beeld Photo News

Editie 2021 van de Belgische grand prix gaat de geschiedenis in als een beschamende klucht. Dat de start werd uitgesteld, oké: dat was nog verklaarbaar en verdedigbaar. Maar dat uiteindelijk nog een ‘race’ van amper twee rondes werd gereden, was boerenbedrog. Niet meer en niet minder.

Regen, met bakken. De start werd uitgesteld. Eerst tien minuten, dan een kwartier. Etcetera... Tot de bolides met 25 minuten vertraging het asfalt op gingen. Achter de safetycar, een paar rondjes. “Onmogelijk om te racen” zei de Italiaan Giovinazzi. “Ik rij blind”, klaagde Valtteri Bottas. “Ik zie geen steek”, riep George Russell. En Max Verstappen: “Komaan, we beginnen eraan. Alles oké...” Neen dus. Het licht ging op rood. Alle wagens weer naar binnen.

Neen, lees dat niet als een poging om te zeggen dat Max Verstappen een ‘kerel’ is en de anderen ‘watjes’. Het grote probleem was het opspattende water. Vanaf de tweede auto, iedereen achter Max Verstappen dus, reed iedereen tegen een muur van water aan. Waardoor er geen flard meer te zien was.

Misschien zit u als Formule 1-fan al klaar om een boze mail in uw toetsenbord te rammen. Zoals: in de jaren 70 en 80 reden ze toch wel, in dergelijk regenweer? Klopt. Maar het heeft alles te maken met de auto’s. Die waren vroeger fundamenteel anders. De huidige auto’s staan veel dichter tegen de grond. Omdat er zo weinig plaats zit tussen de onderkant en het asfalt, gaat de lucht onder de auto veel sneller dan erboven. Het resultaat is dat het water eronder dus veel heviger wordt weggespoten op de auto die volgt.

De banden zijn ook tientallen keren efficiënter dan in de jaren tachtig. En de functie van een regenband is het water van onder de band zo snel mogelijk evacueren, zodat het rubber meer grip op het wegdek vindt. Anders gesteld: de huidige banden creëren een heuse muur van water achter zich, bij omstandigheden als gisteren.

Dat er de voorbije tien jaar, met auto’s die al dicht tegen het huidige concept aanleunden, wel races in regenweer werden gereden, denkt u nu? Klopt helemaal. Alleen: het ging in die gevallen altijd om regen die kwam en ging. Als die regen dus even ophoudt, dan spuiten die zeer efficiënte banden dat water van de piste weg, zodat er na een paar ronden een rijlijn ontstaat waar wel op gereden kan worden zonder zo een watermuur te creëren.

Dat had gisteren in Francorchamps ook gekund, want even na 18 uur werd het wat beter en was er nog tijd om een uur te racen, zoals het reglement in dat geval bepaalt. En of er plots hoop en gejuich was op de kletsnatte tribunes. Maar zie: na twee rondes kwam er alweer een rode vlag. Hoewel de omstandigheden volgens heel wat waarnemers en zelfs coureurs beter waren, en er gekoerst kon worden. Waarom dan? Omdat de wedstrijdleiding geen risico meer durfde nemen, beïnvloed door de crashes die in de loop van het weekend al waren opgetekend. Niet alleen in Formule 1, maar ook in de W-Series voor vrouwen en de Formule 3. Zaterdag fulmineerden al sommige coureurs, zoals Vettel, na de zware crash van Lando Norris tijdens de kwalificaties: “Je had ons nooit mogen laten rijden.”

Het is een keuze die de wedstrijdleiding mag nemen. Maar dan had ze wel de moed moeten hebben om de koers gewoon af te gelasten, en geen vaudeville van nog twee rondes op te voeren. Waarom dat dan wel gebeurde? Om geen juridische toestanden te krijgen met de televisiecontracten, of met toeschouwers die een ticket betaalden: er is wel degelijk een ‘koers’ geweest, ook al duurde die maar twee rondes. Volgens het reglement wordt dan immers de helft van de punten toegekend. De auto’s twee rondes achter de safetycar laten rijden, en het kletsnatte publiek de hoop op een echte koers bieden: het was boerenbedrog met voorbedachten rade. En dat er dan ook nog eens een podiumceremonie volgde, getuigde van minachting voor datzelfde publiek.

Of hoe de Belgische grand prix 2021 een onuitwisbare plaats in de geschiedenis krijgt. Maar wel om de verkeerde redenen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234