Vrijdag 10/07/2020

Formule 1

Formule 1 kiest voor koersen zonder publiek

Zelfs al is er geen publiek, toch zullen er in de paddock nog veel mensen rondlopen zoals de mechaniciens.Beeld ANP

Het is geleden van de Tweede Wereldoorlog dat de Formule 1 nog eens zo lang werd onderbroken als nu. Noem het gerust een primeur. Maar er is nog een tweede in de maak: wellicht worden alle Europese grand prix gereden zonder publiek. Dat is van ...nooit geleden, want nog nooit gebeurd.

Officieel gaan nu al 9 van de 22 grand prix op de kalender van seizoen 2020 niet door. Daar komen er de facto nog eens minstens twee bij: in Frankrijk zijn massa-evenementen verboden tot halverwege juli. In ons land tot eind augustus. Ook de Franse (28 juni) en Belgische (30 augustus) races moeten dus op de schop. Tenzij...

Vorige week hebben de belangrijkste acteurs online vergaderd: de internationale autosportfederatie FIA als sportieve regelgever, de teams en de F1-Holding (het Amerikaanse Liberty Media) die eigenaar is van de commerciële rechten. Natuurlijk is er niets officieel beslist. Kan ook niet: niemand weet hoe de situatie zal evolueren. Wat vandaag nog mogelijk is, kan dat morgen niet meer zijn. Maar er ligt wel een duidelijk plan op tafel. En wat voor een: alle Europese races zouden zonder publiek gereden worden. Het verklaart waarom zowel Frankrijk als België, ondanks dat verbod op massa-evenementen, de race nog altijd niet officieel hebben geannuleerd. Het enige wat ze in beide oorden al deden, is de ticketverkoop stoppen. En aankondigen dat wie al een kaartje heeft, zijn geld kan terugkrijgen of dat kaartje houden voor 2021.

Concreet zou dan gestart kunnen worden op 5 juli in Oostenrijk, misschien zelfs een week eerder in Frankrijk. Op 19 juli zou het dan Silverstone zijn, zoals gepland, en Boedapest in het eerste weekend van augustus. Etcetera. Uiteraard onder voorbehoud. Je weet immers niet of de organisatoren van de betrokken landen het klaar krijgen: publiek of niet, er zijn ook dokters nodig, ambulances en baancommissarissen. Om een grand prix te organiseren, kom je dan ook al snel aan een paar honderden of duizenden mensen, als je het teampersoneel meerekent. Vraag is dan uiteraard wat in ieder betrokken land wordt bedoeld met een ‘massa-evenement’. Zoals eerder gezegd: er zijn geen zekerheden.

Wel zeker is dat de F1-Holding bereid is om ver te gaan, als het erop aankomt toestemming te krijgen om zonder publiek te racen. Zo zijn er plannen om een soort microcosmos te organiseren: de hele F1-familie die met gecharterde vliegtuigen van race naar race vliegt, en ter aankomst telkens wordt gescreend op het gevreesde virus, individueel.

U vraagt het zich ongetwijfeld af: en wat als het een of andere land ‘njet’ zegt? Plan B, dan maar: drie weekends op rij gaan racen, uiteraard zonder publiek, in Silverstone. Dat is immers de handigste locatie, aangezien zeven van de tien teams daar gevestigd zijn. De andere drie – Ferrari, Alfa Romeo en AlphaTauri – zouden daar dan kunnen blijven in grote hotels die worden afgehuurd.

Drie keer Silverstone, het klinkt wanhopig. Het water staat de F1-Holding dan ook tegen de lippen. Officieel is het nooit bevestigd, maar in de paddock is het publiek geheim: de televisiestations zijn met wat ze betalen voor de uitzendrechten goed zijn voor 600 miljoen van in totaal 1,8 miljard aan jaarinkomsten die de F1 genereert. In ruil voor hun geld hebben ze de garantie hebben dat er minstens 15 koersen worden gereden. Anders moeten ze ongetwijfeld de volle pot niet betalen. Voor de financiële structuur van het F1-wereldje, zou dat een regelrechte catastrofe zijn.

En kijk: 22 races min 9 die al werden geannuleerd, dat is nog maar 13 die overblijven. Of hoe het voor de Formule 1 cruciaal is om deze zomer al in Europa te kunnen racen, en dan later in het jaar nog wat ruimte overhouden om geschrapte races als Vietnam, Bahrein, Montreal en Zandvoort alsnog ergens in een vrij weekend te kunnen proppen. Zo staat in ieder geval al vast dat het seizoen wordt verlengd, en langer zal duren dan 29 november, datum van Abu Dhabi, oorspronkelijk voorzien als afsluiter van het seizoen.

Inderdaad, allemaal veronderstelling. Topman Ross Brawn van de F1-holding is wel zeer ambitieus: hij verklaarde vorige week dat hij dit jaar aan 18 à 19 grand prix wil komen. Voorlopig is er maar één zekerheid: het wordt herculesarbeid om dit seizoen nog minstens 15 grand prix gereden te krijgen. Misschien zelfs sisyfusarbeid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234