Zaterdag 10/12/2022

NieuwsWielrennen

FDJ-Groupama: ‘Wij hebben versnelling op fiets Verbrugghe gemonteerd’

Jens Verbrugghe.  Beeld Photo News
Jens Verbrugghe.Beeld Photo News

Jens Verbrugghe heeft wellicht te goeder trouw gehandeld op het WK tijdrijden. De fiets van de 17-jarige zoon van ex-bondscoach Rik Verbrugghe bleek onreglementair afgesteld, maar zijn (toekomstige) ploeg FDJ-Groupama bevestigt aan Het Laatste Nieuws dat zij daarvoor verantwoordelijk zijn. ‘Wij hebben de fiets zo opgebouwd. In het verleden is die configuratie meermaals goedgekeurd door de UCI.’ Wat meteen een nieuwe vraag oproept: waarom deze keer niet?

BA

Junior Jens Verbrugghe was naar het WK in Australië afgereisd voor een medaille in het tijdrijden. Helaas, tien minuten voor hij kon starten, werd zijn fiets afgekeurd door de UCI. De combinatie tussen versnelling, wielen en banden maakte dat Verbrugghe per omwenteling de maximale afstand van 7,93 meter zou overschrijden. Dat is niet toegestaan volgens de reglementen. En dus moest hij starten met een reservefiets van de bond. Een fiets die niet perfect op zijn maat was afgesteld. Verbrugghe, volledig uit zijn lood geslagen, werd 26ste op 52 deelnemers.

Meteen brak de discussie los over wat er was gebeurd? Had iemand een fout gemaakt? Of had Verbrugghe geprobeerd om vals te spelen? Bij de Belgische wielerbond werd verwezen naar de versnelling van Verbrugghe: zij gingen ervan uit dat hij vooraan met een plateau met 52 tanden zou rijden, terwijl dat er in praktijk 53 waren waardoor de fiets niet meer conform de reglementen was. Per omwenteling kon te veel afstand gemaakt worden.

Niemand die kon zeggen wie daarvoor verantwoordelijk was. Tot gisteravond. Groupama-FDJ, de ploeg waarvoor Verbrugghe volgend seizoen gaat rijden en die hem nu al materiaal levert, liet weten dat zij aan de basis liggen. “De ploeg bevestigt dat zij de fiets heeft opgebouwd met een plateau van 53 voor Jens Verbrugghe”, klinkt het.

Dat lijkt er heel hard op te wijzen dat Verbrugghe te goeder trouw heeft gehandeld. Hij heeft gewoon de fiets gebruikt die zijn ploeg hem heeft gegeven. De ploeg voegt er meteen aan toe dat “deze configuratie meerdere keren is goedgekeurd in competitie door de UCI, onder meer in Aubel-Thimister-Stavelot (een rittenkoers voor junioren die ook een tijdrit telt, BA).”

Hoe kan het dan dat die fiets op het WK werd afgekeurd? Een mogelijkheid is dat de jury gewoon nauwkeuriger heeft gemeten op dit WK, toch de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Misschien was de fiets van Verbrugghe vroeger ook al niet correct, maar werd dat niet opgemerkt.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Of is er ergens anders een fout gemaakt? Een fiets kan ook te veel afstand per omwenteling maken als de versnelling achteraan niet in verhouding is. Is daar een kamwiel gemonteerd met te weinig kroontjes? Dit lijkt weinig waarschijnlijk want zoiets is visueel heel erg makkelijk vast te stellen. Het verschil tussen 13, 14 of 15 kroontjes zie je met het blote oog. (Het verschil tussen een kamwiel van 52 of 53 tanden is moeilijker te zien.)

Of was het de keuze van de banden? Een grotere maat van banden zorgt ervoor dat de omtrek van het wiel iets groter wordt, waardoor de maximale afstand van 7,93 meter ook overschreden kan worden. Er blijven nog veel vragen, maar feit is dat het grondig is misgelopen en Verbrugghe lijkt het grote slachtoffer. De jongen zit in zak en as en is naar wat ons verteld wordt ontroostbaar. Heel pijnlijk allemaal. Wie verantwoordelijk is, is niet duidelijk, maar dat er geknoeid werd is zeker. Iemand had de fiets van de renner nauwkeurig moeten controleren vooraleer hij naar de wedstrijd vertrok.

Nog dit: de sportieve gevolgen voor Verbrugghe blijven verder beperkt. De UCI voorziet geen boetes of straf voor een fiets die wordt afgekeurd.

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234