Dinsdag 15/10/2019

Belgisch voetbal Club Brugge

Fans én verslavingsexperts ontevreden: Club Brugge zet gokbedrijf Unibet op shirts

Aanvoerder Ruud Vormer presenteert het nieuwe Club Brugge-shirt, met Unibet als sponsor. Beeld Club Brugge

Unibet, een van de grootste onlinegokbedrijven in ons land, wordt de nieuwe shirtsponsor van Club Brugge. Tot onvrede van vele supporters. “Dit werkt de normalisatie van gokken in de hand.”

Het logo van Unibet was vorig seizoen al te zien op de mouw en verhuist nu naar de voorzijde van het Club Brugge-truitje. Dat een gokbedrijf zo prominent als sponsor in beeld zal komen, schiet veel supporters op sociale media in het verkeerde keelgat. “Een blaam voor Club Brugge.” “Dat strookt toch echt niet met ons DNA?!” “Spuug-spuuglelijke sponsor”, reageren fans onder de aankondigingen op Facebook en Twitter.

Bij de voetbalclub is er begrip voor de heisa, al zou een interne evaluatie tonen dat de kritische reacties in de minderheid zijn. “We weten dat het een sector is die bezorgdheden met zich meebrengt, vooral wat betreft minderjarigen en het gevaar op gokverslavingen”, zegt commercieel manager Bob Madou. Volgens de club is Unibet op dat vlak de best mogelijke partner. In de officiële mededeling klinkt het dat Unibet zich “differentieert op vlak van verantwoord spelen”. 

Marijs Geirnaert, directrice van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD), moet erom lachen. “Daar gaan we toch niet naïef over zijn? Het blijft gokken. Die bedrijven weten heus wel waarom ze voetbalclubs sponsoren: het zet mensen aan tot gokken.”

Deal van 6 miljoen

Voor Unibet is de voorkant van een voetbalshirt een gedroomde advertentiekans. Iedereen die naar een voetbalwedstrijd kijkt, ziet het logo voortdurend in beeld – precies wanneer het bedrijf fans aan het gokken wil krijgen. Het bereikt het publiek dus op het best mogelijke moment. Volgens Madou kiezen gokbedrijven ook vaker voor shirtsponsoring. Steeds strengere wetgeving heeft onlineadvertenties sterk aan banden gelegd, waardoor klassieke zichtbaarheid een interessantere investering wordt.

Doelman Ethan Horvath (links) en een steward. Beeld Twitter

Vooral in het voetbal wordt steeds meer geld gepompt. Vijftien van de zestien eersteklasseclubs in ons land hebben een of andere sponsorovereenkomst met een gokbedrijf. “Je kunt gewoon niet achterblijven”, zegt Club Brugge-woordvoerder Kirsten Willem. De commerciële waarheid is dat gokbedrijven gewoon meer geld willen bieden. Volgens bronnen is met de deal zo’n 6 miljoen euro over twee jaar gemoeid. De club wil alleen kwijt dat het budget van Unibet ongeveer drie keer zo hoog ligt als dat van andere mogelijke sponsors. Madou: “Als wij de deal niet sluiten, doet een van onze concurrenten het wel.”

Gokverslaving

Het grote budget is exemplarisch voor de aanhoudende groei van de gokindustrie, zegt Arne Nilis, de zoon van ex-prof Luc. Hij kampte jarenlang met een zware gokverslaving en wierp zich de voorbije jaren op als een vocaal tegenstander van die industrie. “Een voetbalclub als Club Brugge doet zich altijd voor als een binder van de samenleving met maatschappelijke doelen. Dan is het echt ongeloofwaardig om voor een goksite reclame te maken en jonge mensen te beïnvloeden.”

“De maatschappelijke realiteit is dat weddenschappen steeds meer een deel van sport- en voetbalbeleving worden”, meent Madou. Die redenering bijt zichzelf in de staart, klinkt het dan weer bij Nilis. “De beslissing van Club Brugge werkt de normalisatie van gokken net in de hand.” 

De voetbalclub benadrukt dat ze hard gewerkt heeft om de afspraken met Unibet zo ethisch verantwoord mogelijk te maken. “We zijn overeengekomen dat er geen enkele campagne kan zijn met Unibet en Club Brugge, behalve campagnes die verantwoord spelen als focus nemen.” Daarnaast zal het logo van het gokbedrijf niet geprint worden op shirts die aan minderjarigen verkocht worden. Daarop komt de slogan ‘no heart, no glory’.

Een lovenswaardige maatregel, volgens Geirnaert, die weliswaar weinig verschil zal maken. Minderjarigen mogen niet gokken, dus de sector mikt sowieso op volwassenen. “Bovendien blijft het effect beperkt, want jonge fans zien hun idolen nog steeds spelen in shirts met de sponsor erop.”

Tijdens de oefenmatch tegen Heist speelde Club met de slogan ‘no heart, no glory' op het shirt. Beeld BELGA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234