Zondag 07/06/2020

Formule 1

F1-coureurs moeten inleveren, maar van wereldkampioen Lewis Hamilton geen woord

Lewis Hamilton ontspringt voorlopig de besparingsdans.Beeld Photo News

De formule 1 staat het water aan de lippen. Vijf teams kondigden al aan dat hun coureurs moeten inleveren. Zelfs halfgod Vettel onderhandelt met Ferrari om te zien hoe diep in zijn salaris wordt gesneden. Maar over de onzichtbare Lewis Hamilton geen woord.

Het nieuwe F1-seizoen had op 15 maart moeten beginnen. Iets meer dan twee maanden later is er nog geen meter gereden. Vier GP’s hadden we al moeten zien. Niet dus. En de volgende vijf zijn geschrapt of minstens uitgesteld. Terwijl de... vijf daarna hoogst onzeker zijn, want afhankelijk van de beslissingen van de overheid: zowel in Frankrijk als België werd al beslist om massa-evenementen te verbieden op het moment dat de F1-race er gepland is.

Een formule 1 die niet rijdt, dan is zoals een kleerwinkel die dicht blijft: er wordt geen cent verdiend. En de centen die al binnen zijn, zoals wat de televisiestations betalen om de koersen uit te zenden, worden bedreigd als er dit jaar onvoldoende koersen worden gereden - wellicht hebben de tv-stations de garantie dat er minstens vijftien zijn.

Geen inkomsten aan de top, dat sijpelt in formule 1 door tot bij de teams. De F1-holding verdeelt immers een flink stuk van de inkomsten onder de acteurs. Bovendien moeten die teams stilaan ook onderhandelen met hun sponsors, die misschien wel tot het einde van de zomer naast de exposure grijpen waarvoor ze (hoge sommen) betaald hebben. Heel wat teams zetten hun personeel of een deel ervan al op technische werkeloosheid.

McLaren eerst

Minstens vijf teams lieten ook officieel weten dat hun coureurs een serieuze homp van hun salaris inleveren, zolang er niet gereden wordt: McLaren was eerst, Racing Point, Williams, Haas en Renault volgden. “Minstens 20 procent moeten de coureurs inleveren, in de veronderstelling dat er nog een seizoen komt”, zegt een Britse bron ons.

Zelfs de topcoureurs blijven niet buiten schot. Daniel Ricciardo, met 27,7 miljoen euro per jaar een van de grootverdieners, heeft een stuk van zijn salaris laten vallen. Zelfs bij Ferrari onderhandelen ze met viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel, wiens riante contract van 32,4 miljoen euro per jaar nog tot het einde van dit seizoen loopt.

Over twee andere toppers wordt met geen woord gerept. Van Max Verstappen is dat normaal: zijn loon wordt betaald door Red Bull, en daar zwemmen ze in de poen, crisis of niet. Maar ook Lewis Hamilton lijkt de besparingsdans te ontspringen. Achter de schermen weekt dat behoorlijk wat kritiek los, die je niet officieel hoort. Maar Nico Hulkenberg, voor wie vanaf dit seizoen geen plaatsje meer in F1 was, durft het openlijk spuien. “Het zijn zeer harde tijden, ontzettend veel mensen hebben het moeilijk. Iedereen levert in, kijk maar naar het topvoetbal. Het is maar normaal dat F1-coureurs dat ook doen. Dat Hamilton nu maar eens laat zien wat hij bedoelde toen hij zei dat ‘het geld regeert’.”

Cash is King

Waarmee Hulkenberg verwees naar de zeer kritische houding van Hamilton in Melbourne, waar de eerste Grand Prix van het seizoen uiteindelijk werd geannuleerd omdat teamleden van McLaren er positief testten op corona. Zei Hamilton toen: “Ik snap niet waarom we naar Australië gekomen zijn. Of ja toch wel: ‘Cash is King’, hé...” Vrij vertaald: “In formule 1 draait het toch allemaal om geld...”

Hij kan het inderdaad weten. Hamilton verdient volgens Britse bronnen 41,6 miljoen euro per jaar. En voor een eventuele contractverlenging bij Mercedes zou hij 55,5 miljoen vragen.

Ondertussen blijft het opvallend stil rond Hamilton, die sinds het begin van de coronacrisis zijn activiteit op de social media serieus heeft teruggeschroefd. Meer moet dat niet zijn om allerlei verhalen te voeden. Zoals dat Hamilton herstelt van Covid-19, of dat hij ergens in Bali in quarantaine zit, dan wel in Monaco of New York.

Enige spoor op de social media, de voorbije dagen, was een reactie op geruchten dat hij naar Ferrari gaat: “Ik ben gelukkig bij Mercedes”, of zo. Maar op een tweet of Instagram-prentje over inleveren is het nog even wachten...

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234