Vrijdag 18/10/2019

Formule 1

Explosieve sfeer bij Ferrari na zege Vettel

Tijdens de race was Charles Leclerc (l.) razend kwaad op Vettel, maar na de finish kon er toch een felicitatie vanaf. Beeld Photo News

Twee weken geleden, in Monza: Charles Leclerc die zijn teamgenoot een loer draait. Gisteren, in Singapore: de rollen omgekeerd. Sebastian Vettel die de afspraken niet nakomt. Het leverde hem zijn eerste zege van het seizoen op. Maar creëerde vooral een explosieve sfeer bij Ferrari.

De ingrediënten voor een boeiend Formule 1-seizoen? Makkelijk. Twee teams die aan elkaar gewaagd zijn. Check. Daarnaast wat solfer en vuur, die gemengd een giftig sfeertje verspreiden. Check.

Voor dat eerste zorgt Ferrari. Domineerde Mercedes de eerste seizoenshelft, dan is Ferrari nu de sterkere partij. Dankzij upgrades voor de motor, die ervoor zorgden dat Leclerc zowel in Francorchamps als in Monza kon winnen. Maar, verrassender, ook dankzij aerodynamische ingrepen. Niemand die verwachtte dat Ferrari ook in Singapore voorop ging rijden, op dat bochtige circuit. Ja dus. Dankzij een nieuwe onderkant, achtervleugel en snoet. Leclerc dus op poleposition, klaar voor zijn derde zege op rij. Dat was de algemene verwachting. Zeer zeker toen de jonge Monegask vlekkeloos uit zijn startblok kwam.

Tot ronde 20. Solfer en vuur. Vettel die plots de pitlane binnen duikt, voor verse banden. Leclerc wist niet wat er gebeurde. Normaal. De afspraak is dat de coureur die aan de leiding rijdt eerste keus heeft voor de pitstops, en dat de andere man in het team niet eerder stopt als de leider dat niet wil. Zo was het ook vóór de race afgesproken bij Ferrari, zou Leclerc zich na de race laten ontvallen. Leclerc stopte dus anderhalve ronde later. Te laat. Vettel had op zijn verse banden zo een snel rondje bij elkaar gebuffeld, dat Leclerc achter zijn teamgenoot buiten kwam. Posities gewisseld. “Godverd...”, schreeuwde Leclerc via de boordradio. Die de rest van de race bleef gloeien. Van “Ik vind dit niet fair” tot “Hier klappen we na de koers nog eens over”, en ongetwijfeld minder fraaie dingen die de openbaarheid niet haalden.

Ach, Leclerc behoeft geen compassie. Vettel gaf zijn jonge teamgenoot de rekening voor diens sluwe spel in Monza - Leclerc kwam er in de kwalificatie de afspraken niet na, waardoor hij pole pakte en Vettel niet. Poets wederom poets. Zoiets.

Beeld Photo News

Orders van boven?

Leuk. Boeiend. Maar het baarde ook een hamvraag in de perszaal van Singapore. “Handelde Vettel alleen of was Ferrari medeplichtig? De consensus ging veeleer in de richting van het tweede. Op basis van, één: de zeer ingetogen reactie van Vettel na de race, hij deed niet eens uitbundig, hoewel het meer dan een jaar geleden was dat hij nog eens had gewonnen. Twee: dat ene zinnetje van Leclerc, na afloop, “Ik heb me alvast aan de strategische afspraken gehouden.” En drie: Ferrari dat Leclerc langs de radio vroeg om zijn motor te sparen, terwijl Vettel net op dat moment zijn snelste rondjes trok - op zijn minst bizar. Vettel, na het podium nog altijd ontwijkend: “Ja, het voelt goed aan, weer eens te winnen. Waarom ik zo vroeg stopte? Ach, het gebeurde spontaan en ja: ik was verrast toen ik plots voor Charles reed.”

Als Ferrari medeplichtig was, dan was dat ongetwijfeld om het zelfvertrouwen van Vettel op te krikken. De Duitser, die de voorbije 25 koersen acht keer blunderde en geen partij meer leek voor zijn jonge teamgenoot, zat diep. Maar tegelijk monteerde Ferrari nog wat extra kernkoppen op die oorlogsmachine die Charles Leclerc nu al is. De jonge Monegask is niet alleen genadeloos, hij leert ook snel. Toen hij in Oostenrijk voorbij werd gestoken door een agressieve Verstappen, zei hij na de koers: “Oké, ik wist niet dat we zo bikkelhard mochten racen, maar dat zint me wel. Ik weet nu hoe ver ik mag gaan.” Waarna hij twee weken geleden in Monza de daad bij het woord voegde, en Hamilton net niet in de bandenmuur bikkelde. Zeker weten: de jonge Charles zal het gisteravond ongetwijfeld tegen zijn naasten gezegd hebben, als de adrenaline al wat verdund was: “Zozo, ik weet nu tenminste wat de spelregels bij Ferrari zijn...” Boeiend, toch?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234