Maandag 27/06/2022

NieuwsFormule 1

De toekomst van de jonge Schumacher ligt allicht niet bij Ferrari

Mick Schumacher deelt handtekeningen uit voor de GP in Melbourne. Beeld Photo News
Mick Schumacher deelt handtekeningen uit voor de GP in Melbourne.Beeld Photo News

Formule 1-coureur Mick Schumacher weegt te licht voor het traject dat anderen voor hem uitstippelden. Dit weekend in Australië staat ‘de zoon van’ onder grote druk.

JB

De prille F1-carrière van Mick Schumacher gaat door een serieuze dip. Was het niet van zijn familienaam, hij lag misschien al buiten. Een verrassing is dat niet meteen. Meer dan één kenner in de karting meldde dat zijn talent niet te vergelijken was met wat een jonge Max Verstappen liet zien.

Ook in de opstapklassen kon de jonge Schumacher zich niet onderscheiden zoals de Verstappens, Hamiltons, Leclercs of Vandoornes in hun tijd. In 2017 compleet anoniem in de F3 en nergens in de eerste seizoenshelft van 2018. Tot hij na de zomer plots alles begon te winnen. In 2019, eerste seizoen in de formule 2, weer niet weg te branden uit de grijze middenmoot. Maar zijn tweede seizoen F2, in 2020: na een paar races plots snel en kampioen. En eindelijk klaar voor de voorlaatste stap in het ‘grote plan’.

Noem het de natte droom van zij die de lakens uitdelen achter de schermen: de naam ‘Schumacher’ opnieuw zien schitteren in de formule 1. Ferrari zegde zijn medewerking toe en nam hem op in de jeugdopleiding. Het plan was eerst: in 2020 F1-debuut bij Alfa Romeo, een jaar later Ferrari. Dat ging dus niet door omdat Schumacher in de opstapklassen meer tijd nodig had om te winnen.

Magnussen sneller

Plan B dus: pas debuteren in 2021 en wel bij het kleine Haas. 'Schumi junior’ dwong het voordeel van de twijfel af, want hij was doorgaans sneller dan de Russische miljardairszoon Nikita Mazepin. Maar dan kwam de oorlog in Oekraïne. Mazepin aan de deur, vervangen door Kevin Magnussen. De Deen stapte in de seizoensopener in Bahrein achter het stuur en reed de jonge Schumacher in iedere sessie op een hoopje. Dat herhaalde hij een week later in Jeddah.

Tot overmaat van ramp versplinterde de 23-jarige ‘zoon van’ zijn auto. Stuurfout. Een klap van 33G. “Hij kan de druk niet aan”, sprak de perszaal unisono. Een jaar eerder fietste Schumacher zijn Haas-auto op datzelfde circuit ook als eens in schroot.

De auto van Mick Schumacher is perte totale na een crash in Jeddah. Beeld Photo News
De auto van Mick Schumacher is perte totale na een crash in Jeddah.Beeld Photo News

Er zijn signalen die aangeven dat die crash de spreekwoordelijke druppel was. Zo onderhandelt Ferrari over een contractverlenging met Carlos Sainz; die kreeg een contract tot eind dit seizoen, om volgend jaar plaats te ruimen voor Schumacher, maar zou nu toch langer mogen blijven. Twee weken geleden zei Schumacher in een interview dat hij met alle topteams zal praten en niet alleen met Ferrari, als zijn contract bij Haas eind dit seizoen afloopt. Een op zijn minst merkwaardige uitspraak van iemand die officieel nog ‘junior’ is bij Ferrari.

De terughoudendheid van Ferrari is niet het enige signaal. Na de crash in Jeddah was teambaas Günther Steiner van Haas opvallend openhartig over het kostenplaatje. Hij schatte de rekening om de auto te herstellen op een miljoen dollar. Hij liet in Melbourne weten dat Haas geen reservechassis heeft. Het betekent dat Schumacher zich geen nieuwe crash kan permitteren. “Hij moet voorzichtig zijn, want we hebben geen vangnet.” Het soort informatie die je in de F1 normaal gezien niet krijgt. Waarna Steiner deze week openlijk zei dat Schumacher zich dringend moet herpakken. Het zijn uitspraken die je als baas van een team dat uit de hand van Ferrari eet niet straffeloos doet. Tenzij je de toestemming hebt, natuurlijk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234