Donderdag 13/05/2021

AchtergrondFormule 1

De terugkeer van Fernando Alonso in de F1: nog altijd meedogenloos op het asfalt

Fernando Alonso tijdens de testdagen in Bahrein. Beeld Photo News
Fernando Alonso tijdens de testdagen in Bahrein.Beeld Photo News

Fernando Alonso is een groot coureur, maar in zijn fanatisme een even grote controlefreak. Die twee aspecten botsen. Bij zijn rentree in de formule 1 is de vraag wie er wint: de racer of de bemoeial?

Na een afwezigheid van twee jaar, drie maanden en vijftien dagen keert tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (39) terug in een formule 1-auto. Wat valt er te verwachten van een coureur die zo lang is weggeweest?

Als iemand het kan weten, is het Jan Lammers. De voormalig F1-coureur bezit nog steeds het record voor langste tijd tussen twee GP’s: ruim tien jaar (tussen 1982 en 1992). Lammers was toen relatief snel weer gewend, zegt hij. “Want ik zat in die jaren ertussen vol in de sportscars. Die gingen toen op sommige circuits sneller dan formule 1-auto’s. Fysiek en ook op het vlak van bijvoorbeeld reactievermogen was het heel goed te doen.”

Of dat ook voor Alonso zo zal zijn, vindt hij lastig te zeggen. Alonso bestuurde de afgelopen jaren tal van type auto’s. Die zijn onvergelijkbaar met de huidige formule 1-bolides, voornamelijk vanwege de extreem hoge snelheden in de bochten. Lammers: “Dus is het de vraag: hoe relevant is zijn manier van rijden en hoe snel kan hij weer op het punt komen waar hij moet zijn? Maar als een meervoudig kampioen als Vettel het dit jaar goed doet bij zijn nieuwe team (Aston Martin, red.) verwacht ik dat ook van Alonso.”

Alonso stapt bij de testdagen voor het nieuwe seizoen, die bezig zijn in Bahrein, in bij Renault (vanaf dit seizoen omgedoopt tot Alpine, het sportwagenmerk van de Franse autofabrikant). Met de Fransen hoopt hij op herhaling van zijn gloriedagen in Renault-dienst rond 2005. Sindsdien wordt hij gezien als een van de beste coureurs aller tijden. Volgens vriend en vijand is het een wonder dat hij ‘slechts’ twee F1-titels won. Hij werd drie keer tweede in de WK-stand en er zijn slechts twee coureurs in de F1-historie met meer races op het cv dan Alonso (312 races, 32 zeges).

Gedreven

De Nederlandse coureur Renger van der Zande maakte Alonso van nabij mee. Hij won met hem als teamgenoot in 2019 de prestigieuze 24 uur van Daytona. “Het is een bijzondere man”, zegt Van der Zande. “Hij is zó fanatiek, leeft echt voor het racen. Dat merk je aan alles. Ze zeggen weleens: ‘Racing is life. Anything that happens before or after is just waiting.’ Dat kun je op hem plakken.”

Volgens Van der Zande is Alonso nog net zo gedreven als in het begin van zijn F1-loopbaan. Buiten het circuit kan er met hem gelachen worden, op het asfalt is hij meedogenloos. “Bij ons wilde hij meteen laten zien dat hij snel was. Na een run zei hij dan dat er nog wel een halve seconde af kon, ook al kon dat eigenlijk niet. Ik ben daar redelijk ongevoelig voor, maar mijn teammaatje werd er wel wat zenuwachtig van. Dat doet hij dan om even indruk te maken.”

De bolides voor het nieuwe F1-seizoen staan te blinken in Sakhir, Bahrein. Beeld Photo News
De bolides voor het nieuwe F1-seizoen staan te blinken in Sakhir, Bahrein.Beeld Photo News

Alonso wil boven alles winnen, zegt Van der Zande. Het was ook de reden waarom hij de afgelopen jaren zoekend was; in zijn laatste F1-seizoenen bleef hij in zijn relatief trage McLaren ver weg van zeges. Hij nam afscheid en richtte zijn vizier op het veroveren van de zogenoemde Triple Crown. Oftewel het winnen van de drie meest prestigieuze wedstrijden in de autosport: de GP van Monaco, de 24 uur van Le Mans en de Indianapolis 500.

Monaco had hij al twee keer gewonnen. Le Mans won hij in 2018 bij zijn debuut. Bij de Indy 500 ging het drie keer mis. Vervolgens begon de F1 weer te kriebelen, zei hij afgelopen zomer. Hij had zijn checklist buiten de koningsklasse afgevinkt en was gemotiveerd om zijn Renault-familie terug te brengen naar de top in een nieuw F1-tijdperk, dat volgend jaar start.

Valkuilen

Van der Zande verwacht dat de Spanjaard ondanks zijn F1-pauze ontzettend hard zal gaan. Tegelijk zijn er valkuilen, zegt hij. Volgens hem moeten de Fransen er vooral voor waken niet overrompeld te worden door Alonso. Vanwege de focus van Alonso op zijn eigen prestatie en zijn dominante aanwezigheid kan het bredere teamplaatje zoekraken, waarschuwt hij. “Dat zag je bij McLaren. Ik had het idee dat er daar iets te veel naar Alonso werd geluisterd. Nu hij daar weg is, gaat het bij McLaren ook veel beter.”

Oud-coureur Lammers zegt dat het succes van Alonso’s rentree zal afhangen van zijn motivatie. “Hij is heel breed geïnteresseerd in zijn sport, dat is heel nobel. De vraag is in hoeverre dat ten koste gaat van zijn focus. Maar: eens een kampioen, altijd een kampioen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234