Donderdag 03/12/2020

Autosport

De helden moeten inleveren: plannen voor salary cap in formule 1 krijgen vorm

Meervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is met een jaarloon van 38 miljoen euro de grootverdiener in de formule 1.Beeld AP

Het ziet ernaar uit dat het grote vet van de soep is voor de halfgoden van de formule 1. De plannen voor een ‘salary cap’ worden nu heel concreet. Straks mag een team zijn twee coureurs samen nog maximaal 21 miljoen euro betalen. Oeps. Lewis Hamilton verdient nu alleen al... 38 miljoen.

Covid-19 besmet niet alleen mensen. Ook de wereldwijde economie zal nog lang lopen hoesten. De almachtige formule 1, waar met miljarden wordt gegoocheld, ontsnapt niet aan die realiteit – de koninginnenklasse moet dringend aan de beademing. Omdat de vertrouwde financiële constructie niet meer werkt. De organisatoren (circuits waar wordt gereden) betaalden dit jaar geen startgeld omdat ze geen tickets verkochten. F1-eigenaar Liberty Media kreeg dus minder geld binnen – de Amerikanen rapporteerden voor het eerste kwartaal van 2020 een verlies van 200 miljoen dollar (170 miljoen euro). Daardoor verdunt ook het beleg op de boterham van de teams. Die krijgen immers een deel van de winst, die er nu niet is. Een teambaas, off the record, in de paddock van Istanbul: “Nog een seizoen als 2020, en minstens vier teams mogen de boeken sluiten.”

De formule 1 heeft dus snel zuurstof nodig om te overleven. Alleen komt die niet in de vorm van vers geld, maar in die van een hakbijl. Vanaf volgend seizoen moeten de teams het doen met een maximaal budget van 123 miljoen euro. Het moet een stop zetten op de financiële escalatie die heel wat teams in deze coronatijden in een wurggreep heeft genomen. Alleen, in die 123 miljoen zijn de salarissen van de coureurs niet verrekend, en bij sommige teams zijn die coureurs een zware kostenpost. Maar ook daar hebben de bonzen van de F1 nu een plan voor klaar: het jaarloon van de twee coureurs in ieder team wordt geplafonneerd op 21,2 miljoen euro.

25 miljoen voor Max

Voor de kleine teams verandert dat weinig. Die komen bijlange niet aan 21,2 miljoen voor hun rijders. Maar bij de topteams wordt het straks eventjes onderhandelen. Officiële cijfers zijn er uiteraard niet, maar volgens de overlevering in de paddock zullen Mercedes, Red Bull, Ferrari en zelfs Renault hun verloningspolitiek serieus moeten bijsturen. Hamilton schept nu immers 38 miljoen euro per jaar, Ricciardo zou dicht tegen de 21,2 miljoen euro zitten, en volgens sommige Nederlandse bronnen schurkt Max Verstappen aan tegen de 25,4 miljoen euro, premies inbegrepen. Bij Ferrari trekt Vettel nu nog 34 miljoen (hij vertrekt er eind dit seizoen), maar dat lost niet alle problemen op. Het nieuwe goudhaantje, Charles Leclerc, mocht eind vorig jaar zijn contract verlengen met een serieuze loonsverhoging. Hij zou nu om en bij de 15 miljoen euro krijgen, met een contractueel vastgelegde, jaarlijkse verhoging. En zie: hij heeft net zoals Max Verstappen een contract dat tot eind 2023 loopt. Inderdaad, tot het einde van het jaar waarin de ‘salary cap’ onverbiddelijk wordt ingevoerd. 

De meningen zijn verdeeld. “Dat wordt delicaat”, zucht Ferrari-teambaas Mattia Binotto. Terwijl Mercedes-opperhoofd Toto Wolff zegt dat het normaal is dat topsporters goed betaald worden – hij wil Hamilton niet zien opstappen. Maar er zijn ook andere stemmen, zoals de immer nuchtere Franz Tost, teambaas van Alpha Tauri: “21 miljoen is nog te veel. Die kerels mogen al content zijn dat ze zo’n mooie job hebben. Ik zou de lat op maximaal 10 miljoen leggen.”

Uiteraard reageren de topcoureurs maar killetjes. “Ik wist dat erover werd gepraat, maar niet dat er nu al een beslissing zou vallen”, prevelde Lewis Hamilton. Die er meteen maar beter zijn rekenmachine bij kan nemen. Een paar maanden geleden ging het gerucht immers dat hij 50 miljoen euro vroeg om bij te tekenen, bij Mercedes. Inderdaad, Lewis: zal niet gaan. (JB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234