Dinsdag 24/11/2020

AchtergrondVeldrijden

Corona dwingt Thibau Nys nú al tot voltijds crossen bij de profs: ‘Hier word ik sterker van’

Thibau Nys.Beeld BELGA

Corona snijdt niet-professionele sporters figuurlijk de adem af. Ook Thibau Nys. 17 en belofte. Maar deze veldritwinter tegen wil en dank voltijds crossend bij de elite. ‘Soms een vloek. Maar vooral een zegen’, vindt de zoon van.

Geen aparte U23-crossen meer. En ook geen B-veldritten, voorbehouden voor elite zonder contract en beloften. De aangescherpte coronamaatregelen van de Vlaamse regering, die alle jeugdwedstrijden al minstens tot 19 november van de kalender halen, maken het Nys jr. en zijn leeftijdsgenoten niet simpel. Meerijden met de elite is het enige alternatief. Dat kan. Voor een select gezelschap, weliswaar. Want organisatoren krijgen, om veiligheidsredenen, een plafond opgelegd in de samenstelling van hun deelnemersveld. Aanvullen mag tot maximaal 75 renners. Nys is bij de ‘gelukkigen’. Vaste startcontracten heeft hij niet. Hij staat ook niet in de top vijftig van de UCI-ranking. Maar hij maakt wél deel uit van een Belgisch UCI-Crossteam, de derde van vijf voorwaarden in het protocol.

‘Count your blessings’, denk je dan. Dat doet Nys ook. “Ik ben al heel blij dat we kúnnen crossen”, klinkt het dankbaar. Maar dit legt de volgende drempel in zijn ontwikkelingsproces wel gigantisch hoog. Dan mag je als junior nog alles hebben gewonnen wat er te winnen viel en regerend wereld-, Europees en Belgisch kampioen zijn in die categorie, je botst gewoon op de praktische limiet. “Zonder exclusieve U23-crossen is het moeilijk UCI-punten sprokkelen, opklimmen in de wereldranking en dus een betere startpositie verwerven. Dat maakt het heel zwaar tussen de profs. Bij momenten zelfs demotiverend. Afgelopen zaterdag, in Ruddervoorde, moest ik vanop de zesde rij starten. En was het, met 89 renners, lastig posities winnen.”

Thibau Nys.Beeld BELGA

23ste, werd Nys. Ook in Baden (13de), Lokeren (18de) en Beringen (15de) liep het niet van harte. Eén uitschieter toch: vijfde in Kruibeke, na Aerts, Sweeck, Iserbyt en Van der Haar. “Mooi moment”, pikt pa Sven in. “Een flits van zijn kwaliteiten.” Toch vindt ook híj het een enorme stap voor een 17-jarige. “Ik ben tevreden met waar hij nu staat. Je moet alles in de juiste context plaatsen. Dit is een vreemd jaar: 99 procent van zijn concurrenten zijn ouder en meer ervaren. Velen werkten in de aanloop naar dit cross-seizoen een aantal rittenwedstrijden af op de weg. Hij… twee juniorenkoersjes van 60-70 kilometer, bij gebrek aan. Dat verschil kan je niet zomaar wegfilteren. De kansen om zichzelf op te waarderen zijn klein. Het zou dus best kunnen dat hij er, net als andere generatiegenoten, een jaar langer over doet voor hij écht boven water komt. Maar goed, het is wat het is. Dat groeien met vallen en opstaan kan héél waardevol zijn.”

Ook zoonlief bespeurt er meer zegen in dan vloek dat hij meteen voor de leeuwen wordt gegooid. “Elk weekend knokken tegen de wereldtop, van de eerste tot de laatste minuut vechten voor je plaats, puur overleven: ik moet hier gewoon sterker uitkomen. Daar ben ik van overtuigd.” Wat hem nog het felst raakt, is het wegvallen van belangrijke doelen. Als Covid-19 niet snel opkrast: geen BK, geen WK. En op 7 november ook geen EK, nu Belgian Cycling beslist heeft om geen jongeren naar Nederland te sturen. “Zeer jammer. Maar begrijpelijk. (grijnst) Het worden dus twee lange trainingen, dat weekend.” De X20 Trofee (nieuwe benaming van de DVV Trofee) zorgt met een apart tijdsklassement voor de U23 alvast voor een mentale opkikker. Goed voor enkele pittige races-in-de-race. “Zo kunnen we ons toch eens met elkaar meten. En de onderlinge waardeverhoudingen blootleggen. Want daar zijn we met z’n allen op gebrand. Zeg nu zelf: ‘derde beste belofte’, dat klinkt toch veel aantrekkelijker dan twintigste tussen de elite?”

Thibau Nys.Beeld BELGA

Zij waren 18 in... 

September 2011: Laurens Sweeck
Had tot dan toe veldrijden met mountainbiken gecombineerd. Vooral crossen deed hij met succes: twee Belgische titels (junioren/nieuwelingen) en bij de junioren vice-Europees kampioen en eindwinnaar van Wereldbeker en Superprestige.

Oktober 2011: Toon Aerts
Reed op dat moment nog volstrekt anoniem rond in het veld. Debuteerde als belofte met een blanco erelijst bij de junioren, welgeteld nul zeges en een vijfde plaats op het BK 2011 als beste resultaat.

September 2012: Wout van Aert
Streed toen nog volop tegen zijn kleine(re) gestalte en vooral tegen... ene Mathieu van der Poel. Won in het seizoen 2011-2012 in Ruddervoorde wel de enige cross die Van der Poel níet won. Zilver op zowel BK als WK 2012, na respectievelijk Soete en Van der Poel.

Januari 2013: Mathieu van der Poel
Als junior bezig toen aan een indrukwekkende reeks van 30/30, waarbij uiteraard alle klassementen en titels. Ex-voetballer en fenomeen-in-wording, dat al sinds zijn vijfde als een wervelwind door alle leeftijdscategorieën waaide.

Oktober 2015: Eli Iserbyt
Kwam de U23-categorie ingerold als ‘the next best thing’. Als aspirant al Belgisch kampioen veldrijden en mountainbiken. Vervolgens vier jaar na elkaar nationaal kampioen bij de nieuwelingen en junioren. Ook Europees en vice-wereldkampioen junioren en eindwinnaar van Wereldbeker en Superprestige.

Juli 2017: Tom Pidcock
De enige van het gezelschap die op z’n 18de al furore had gemaakt op de weg. Winnaar in april 2017 van Parijs-Roubaix voor junioren, zou later dat jaar wereldkampioen tijdrijden worden. Toen ook al regerend wereld- en Europees kampioen veldrijden in die categorie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234