Vrijdag 24/09/2021

NieuwsOlympische Spelen

Controverse in het baanwielrennen: ontlopen Denen met tape de strikte UCI-regels rond kousenhoogte?

null Beeld AP
Beeld AP

Controverse rond de Deense baanwielrenners in de ploegenachtervolging. In mogelijk een poging de strikte UCI-regels rond de hoogte van de kousen te ontlopen om zo een aerodynamisch voordeel te bekomen, fietsen zij rond met tape op de scheenbenen. Als klap op de vuurpijl zette het Deense kwartet meteen de snelste tijd neer op de openingsdag, zelfs goed voor een olympisch record van 3:45.014 - 0.342 seconden trager dan het eigen wereldrecord.

Alle vier de renners maakten gebruik van de tape: Lasse Norman Hansen, Niklas Larsen, Frederik Madsen en Rasmus Pedersen. De controversiële UCI-regel rond de kousenhoogte werd geïntroduceerd in oktober 2018. Volgens artikel 1.3.033 is exact vastgelegd hoe hoog kousen en overschoenen in competitie mogen komen. Niet zo hoog als de door de Denen aangebrachte tape.

Afgaande op data van NoPinz (het merk dat overschoenen maakt die zowel door de UCI goedgekeurd zijn als schoenen met kousen die tot de knie komen), is het potentiële voordeel van zijn ‘schoen met cover tot kniehoogte' gelijk aan het equivalent van 2 watt, in vergelijking met de door de UCI gereguleerde aerodynamische sok. In een sport waar elke milliseconde belangrijk is, een significant voordeel.

null Beeld rv
Beeld rv

Hoewel zo'n tape niet expliciet verboden is in het technische reglement van de UCI (renners doen het bijvoorbeeld geregeld met een soort van kinétape), staat er in datzelfde artikel 1.3.033 ook: “Ieder niet-essentieel element, met als doel niet louter bescherming te bieden, is verboden. Dit geldt ook voor elk materiaal dat of substantie die aangebracht wordt op de huid en geen kledij is.”

De regel lijkt dus duidelijk, maar waarom mocht het Deense kwartet dan toch zo aan de start komen? Hebben de baancommissarissen het dan simpelweg niet gezien? Mogelijk. Net zoals het mogelijk is dat iemand van de UCI nu al in contact is met de olympische baanverantwoordelijken in Tokio om de tape alsnog te verbieden.

null Beeld AFP
Beeld AFP

Het zou ook niet de eerste keer zijn dat de UCI snel in actie schiet nadat het een aerodynamisch voordeel opmerkt. In 2018 werd Lotto-Soudal een verbod opgelegd op de ‘speed gel’ die ze hun renners op de benen lieten aanbrengen. Of misschien hebben de Denen, die samenwerken met Dan Bigham, een ingenieur die gespecialiseerd is in aerodynamica, het gewoon slim aangepakt en een legitiem achterpoortje ontdekt?

Afwachten tot morgen dus. Dan neemt Denemarken het op tegen Groot-Brittannië. Zij klokten als vierde af in de kwalificaties. In de andere ‘head to head’ gaat het tussen Italië en Nieuw-Zeeland, die respectievelijk de tweede en derde snelste tijd lieten optekenen. De winnaars van die twee halve finales werken woensdag de race om goud af.

Rasmus Pedersen. Beeld AP
Rasmus Pedersen.Beeld AP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234