Zaterdag 17/04/2021

AchtergrondSporteconomie

Club Brugge gaat officieel naar de beurs, maar staan beleggers daarvoor te juichen?

Club Brugge zou zich klaarmaken om de beurs op te gaan.  Beeld BELGA
Club Brugge zou zich klaarmaken om de beurs op te gaan.Beeld BELGA

Volgens sporteconomen kan een beursgang Club Brugge klaarstomen voor een aantal omwentelingen in het voetbal. ‘Als er één club in België dit kan, dan wel Brugge.’ Alleen is zo’n beursgang niet altijd goal.

Nu is het officieel: voetbalclub Club Brugge trekt naar de beurs. Volgens sporteconomen Trudo Dejonghe (KU Leuven) en Stefan Kesenne (KU Leuven/Universiteit Antwerpen) is een beursgang voor het huidige Club Brugge niet ondenkbaar. Het draait namelijk niet enkel sportief goed, maar ook financieel. Onder voorzitter Bart Verhaeghe en CEO Vincent Mannaert steeg de omzet jaar na jaar. De spitsbroeders scoorden vorig seizoen een recordomzet van 137 miljoen euro en een recordwinst van 24,5 miljoen euro.

Wil Club verder groeien, dan is er een nieuw, groter stadion nodig, en het is al langer duidelijk dat dat de ambitie is van vastgoedondernemer Bart Verhaeghe, voordien vooral bekend van het Uplace-dossier.

“Een nieuw stadion is nodig om de aansluiting met de rest van Europa niet te missen”, zegt Dejonghe. En dan dringt een kapitaalverhoging zich op. Dat kan via een grotere aandeelhouder, maar die krijgt dan ook beslissingsmacht. Of Club kan geld ophalen via obligatieleningen, zoals bijvoorbeeld KV Mechelen en OH Leuven al deden, maar dat geld moet je ook weer terugbetalen.

Via de beurs kan Club geld ophalen, maar toch beslissingsmacht houden, door maar 10 tot 20 procent van de aandelen op de beurs te zetten en ze aan duizenden aandeelhouders te verkopen.

“Ik zie twee soorten geïnteresseerde beleggers”, zegt Kessene. “Er zijn de fans die een emotie-aandeel kopen, omdat ze zich identificeren met de club. Wat dat betreft lijkt het op een crowdfunding. Aan de andere kant heb je beleggers die azen op een stijgende beurswaarde op de langere termijn.”

Bij het ambitieuze Club Brugge dromen ze van een nieuw stadion. Beeld studio-alma.fr
Bij het ambitieuze Club Brugge dromen ze van een nieuw stadion.Beeld studio-alma.fr

De beurswaarde zou flink kunnen stijgen als Verhaeghe een van zijn andere plannen kan verwezenlijken: een BeNeliga, met topclubs uit België en Nederland. Bovendien zit er tegen 2024 een hervorming van de Champions League aan te komen, die het moeilijker kan maken voor Belgische clubs om zich te plaatsen. Die Champions League is nochtans een belangrijke inkomstenbron.

Schwalbe op de beurs

Dat toont ook meteen de achilleshiel van een voetbalclub die naar de beurs gaat: de koers is mede afhankelijk van een owngoal of een hattrick. Het bekendste voorbeeld van een beursgenoteerde club is Ajax. Toen de Nederlanders in 1999 met 3-0 verloren tegen Porto was dat voorpaginanieuws in heel Europa, niet omdat Ajax kansloos was uitgeschakeld in de Champions League, maar wel omdat meteen erna de aandelen van de Amsterdamse club naar beneden tuimelden.

Achteraf gezien bleek het een schwalbe: wie destijds in Ajax had geïnvesteerd, ziet zijn inbreng intussen verdubbeld. Maar niet elke club is zo’n goede investering. De aandelen van AS Roma stijgen, die van stadsgenoot Lazio zijn een fiasco. “Tijdens de dotcom-hype in de jaren 90 trokken veel Engelse clubs naar de beurs”, zegt Dejonghe. “Er was zelfs een weekblad over voetbalaandelen, maar die hele markt is geïmplodeerd.”

In Europa zijn er op dit moment 23 clubs beursgenoteerd. De beursindicator Stoxx Europe Football begon in 1992 op 100 euro, klom tot 507 euro in 1997, maar de luchtbel spatte uiteen en nu staat de indicator nog op 117 euro. “Dan bestaan er betere investeringen,” zegt Dejonghe, “maar voor Club Brugge komt zo’n beursgang op het goede moment. De club heeft een goed financieel beheer, een groot verschil met de clubs die in de jaren 90 naar de beurs trokken. Je mag zoiets niet doen om je schulden af te lossen.”

Club Brugge maakte de afgelopen jaren een transformatie door. Onder Verhaeghe werd de vzw een NV, werd geïnvesteerd in eigen jeugd, maar ook in een mediapoot. Het Media House heeft professionele makers in dienst die kwalitatieve inhoud voorzien op de website, de app en sociale media. Op match­dagen is er een tv-show. Die content komt ook op de zender Eleven Sports, waar Club-abonnees automatisch toegang toe krijgen.

Dejonghe denkt dat ook een club als AA Gent een beursgang kan overwegen. Ook die club zou intussen financieel gezond zijn en in de toekomst een groter stadion kunnen gebruiken. “Andere Belgische clubs moeten eerst hun financiële situatie op orde krijgen. Een club als Anderlecht is te laat op die moderniseringsgolf gestapt.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234