Zaterdag 24/10/2020

Wielrennen

Christoph en Philip Roodhooft smeden topteam rond Mathieu van der Poel: ‘Veel kans op winst in de Ronde’

Nederlands kampioen Mathieu van der Poel baalt na de Brabantse Pijl van woensdag. Hij liet zich insluiten in de sprint.Beeld Photo News

Mathieu van der Poel heeft dit jaar nog geen klassieker gewonnen en dat doet pijn, want rivaal Wout van Aert fietst de pannen van het dak. ‘Maar mentaal is hij sterk’, zeggen Christoph en Philip Roodhooft, managers van Alpecin-Fenix.

Zo heeft Mathieu van der Poel het sinds begin augustus gedaan: vijftiende in de Strade Bianche, dertiende in Milaan-Sanremo, tiende in de Ronde van Lombardije... “Strade en Milaan-Sanremo, dat was slecht. We hadden meer verwacht”, zegt Christoph Roodhooft (46). “Zijn tiende plek in Lombardije was wél een prestatie, een sportieve kentering.”

Hoe reageerde Van der Poel zelf?

Philip Roodhooft: “Hij was ontgoocheld, net als wij. We zijn rustig gebleven, Mathieu reed een goede Tirreno. Daarna is hij op hoogtestage gegaan: tien dagen in Livigno. We hebben het ons gepermitteerd om het WK te laten schieten.”

Christoph: “Mathieu is niet bijzonder goed uit de lockdown gekomen. Niet dat hij drie maanden op zijn gat heeft gezeten. Zijn minder presteren viel natuurlijk samen met twee knalprestaties van Wout van Aert. Die werden heel dik in de verf gezet, wat meer dan terecht was. Maar als Kwiatkowski Milaan-Sanremo wint en Fuglsang de Strade Bianche, dan wordt er nu helemaal anders naar Mathieu gekeken.”

Van Aert is natuurlijk de referentie voor Van der Poel.

Philip: "Ze koersen al negen jaar tegen elkaar, sinds het WK cyclocross bij de juniores in Koksijde 2012."

Christoph: "Mathieu won vorig jaar de Gold Race, hij was de eerste die een klassieker pakte. Ik vind dat Mathieu de bovenhand had, tot 1 augustus van dit jaar."

Philip: "Wout won vorig jaar twee ritten in de Dauphiné en een rit in de Tour."

Christoph: "Op het WK cyclocross was Mathieu duidelijk de betere in 2019 in Denemarken en dit jaar in Dübendorf."

Philip: "In Dübendorf kwam Wout natuurlijk uit een blessure."

Is Van der Poel dan geprikkeld, als hij ziet wat Van Aert presteert?

Christoph: "Het was voor hem niet aangenaam, en voor ons ook niet. Niet omdat Van Aert het zo goed deed, wel omdat het voor hem niet liep zoals verwacht."

Ondertussen heeft jullie kopman Luik-Bastenaken-Luik en de Brabantse Pijl gereden: zesde en tweede.

Christoph: "Dat hij in Luik niet won, kunnen we hem pardonneren. In de Brabantse Pijl liet hij zich insluiten voor de sprint: een beginnersfout. Alapahilippe maakte in Overijse trouwens dezelfde fout van in Luik. Hij juichte weer te vroeg. Ik denk dat zijn hartslag plots naar driehonderd ging. Ze waren elkaar waard."

Philip: "Ze zijn erg enthousiast in de koers. Als dat het beeld is van deze generatie renners, met Hirschi, Van Aert, Van der Poel en Alaphilippe, gaan we mooie jaren tegemoet."

Hoe zal Van der Poel reageren in Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen, de twee klassiekers die overblijven?

Christoph: "Er is geen enkele tegenslag waar Mathieu slechter van geworden is. Die mentale weerbaarheid, dat hij dingen achter zich laat en eruit leert, is toch een van zijn sterke punten."

Philip: "Je kunt beter leergeld betalen in de Brabantse Pijl dan in de Ronde van Vlaanderen. Fouten maak je toch. Messi en Ronaldo missen ook al eens een penalty."

Parijs-Roubaix valt weg. Moet Van der Poel de Ronde van Vlaanderen winnen om van een geslaagd seizoen te spreken?

Christoph: "Iemand gaat winnen, waarom Van der Poel niet? De kans is groot. Als het niet lukt, kun je niet zeggen dat het seizoen mislukt is. Milaan-Sanremo, daar hebben we het over gehad. Je kunt niet verwachten dat Mathieu wint in Lombardije of Luik. Hij werd zesde en tiende, daarvoor krijgt hij van ons tien op tien."

Philip: "Hij is ook op een geweldige manier Nederlands kampioen geworden. Zoals hij die rit in Tirreno won, daar stond iedereen van te kijken. Of hoe hij de BinckBank Tour won. De koers waarin hij de grootste kans op winnen heeft, moet nog gereden worden."

Niemand had verwacht dat Van Aert kon klimmen zoals hij in de Tour heeft gedaan. Of dat hij op een WK-parcours als dat van Imola zilver zou pakken. Hij is fysiek veranderd: zijn bovenlichaam is smaller. Moet Van der Poel daar ook naartoe?

Christoph: "Daarvoor zijn wij echt bang, als je ziet wat dat met Wiggins heeft gedaan. Wiggins won dan wel één keer de Tour, hij is er op geen enkele manier nog doorgekomen daarna. Het is niet dat die mens daarvan gelukkig is geworden. Als Mathieu volgend jaar in de Tour een paar keer kan doen wat hij dit jaar in Tirreno heeft laten zien, zal dat ons veel blijer maken. Wij zijn een ploeg van aanvallers, mannen die proberen koers te maken."

Johan Bruyneel zegt dat Wout van Aert alles heeft om de Tour te winnen.

Christoph: "Dat zal wel kloppen."

Philip: "Toen Geraint Thomas in 2015 de E3 Harelbeke won, dacht niemand: dat is een renner die over drie jaar de Tour wint."

Dat is geen carrièreplan van Van der Poel?

Christoph: "Wat ons betreft niet."

Philip: "Dan moeten wij met een heel andere ploeg naar de Tour. Nu willen we ritten winnen met Mathieu, Merlier en Philipsen. Met Mathieu kunnen we ook de groene trui winnen."

Christoph: "Op termijn."

Philip: "Als we zeggen: we gaan voor het klassement, moeten we op 1 januari al beginnen te rekenen in wattages en grammen, om in juli misschien iets te laten lukken."

Dat programma van Van der Poel blijft dus zoals het is.

Philip: "Hij zal minder crossen. Of hij na de Spelen blijft mountainbiken is ook een vraagteken."

Is Tokio een eindpunt voor mountainbike?

Philip: "Misschien dat hij Parijs 2024 nog doet. Wij moeten als ploeg in alle disciplines sterk genoeg zijn om Mathieu alle vrijheid te gunnen."

Hoe belangrijk blijft het veldrijden?

Christoph: "Heel belangrijk. Omdat hij dat het liefst doet. Omdat hij het goed kan en omdat hem dat ten goede komt als renner."

Is hij bereid startgeld in te leveren?

Philip: "Het is overleven. Een cross die niet wordt gereden, daar krijg je nul euro startgeld voor. Mathieu is realistisch genoeg om dat te weten. Hij zal zo'n tien crossen rijden in december en januari."

Van der Poel rijdt al sinds 2011 bij jullie, zijn contract loopt tot 2023. Hij is de meest begeerde renner in het peloton en toch blijft hij bij jullie. Wat is jullie geheim?

Philip: "Hij kan heel veel en we hebben hem de kans geboden om die dingen op niveau te doen. We hebben hem altijd correct betaald, contracten aangepast die marktconform zijn. Onze begeleiding is intensief. Er is ook een persoonlijke band ontstaan in de loop der jaren. Onze ploeg moet zonder Mathieu kunnen bestaan, maar het moet onze ambitie zijn dat Mathieu al zijn dagen op een koersfiets in onze ploeg rijdt."

Christoph: "Met hetzelfde enthousiasme."

Philip: "Dit jaar hadden we Mathieu nog nodig om ergens te mogen starten. De ploeg wordt beter, we kunnen de Europe-ranking winnen. Dat betekent dat we als ProContinentale ploeg startrecht krijgen in alle WorldTour-koersen. Volgend jaar hebben we Mathieu niet meer nodig om ergens te starten."

Christoph: "Het idee dat je bij 'de grote ploegen' moet rijden om coureur te worden, is ten huize Van der Poel een luchtbel. Ik ken WorldTour-ploegen waar het een drama is, in de brede zin van het woord. Kijk naar Jasper Philipsen: er is toch niemand die gelooft dat wij meer betalen dan een WorldTour-ploeg? Wij hebben niet met geld gegooid. Idem dito voor Xandro Meurisse. Hij heeft zelf contact genomen."

Philip: "Meurisse heeft voor ons sportieve project gekozen. Ik ben overtuigd dat wij op het gebied van materiaal, omkadering en performance voor stages op een hoog niveau staan. Er zullen geen tien ploegen beter zijn dan wij."

Christoph: "Elia Viviani is naar Cofidis gegaan en zeurt nu hele dagen over zijn slechte fiets. Dat wist hij op voorhand. Philipsen heeft ons een mail gestuurd. Daar stonden dertig vragen in over materiaal. Andere renners hebben blijkbaar ook het licht gezien. Zestig, zeventig renners hebben zich hier al aangeboden de laatste dagen."

Philip: "We bekijken die weleens. We willen niet de witte merel missen, zoals Wanty met Primoz Roglic destijds. Die is daar aangeboden. Foutje. Victor Campenaerts heeft ook geïnformeerd. Die zit zonder ploeg en zonder aanbiedingen."

Ook van jullie niet?

Christoph: "Neen."

Philip: "Campenaerts is een specifieke tijdrijder. Wij proberen koersen te winnen op een aanvallende manier. Natuurlijk hebben wij graag publiciteit, maar wel omdat wij sportief goed presteren, niet als doel op zich. Anders kun je doen zoals Wanty: elke dag een renner vooruitsturen in de Tour, goed wetend dat dat niets oplevert. Dat is bijna de degradatie van een topsporter tot een rijdend reclamepaneel."

Wanty heeft de WorldTour-licentie gekocht van Jim Ochowicz, de manager van CCC. Jullie hebben voor die licentie bedankt.

Philip: "We willen geen WorldTour-ploeg worden. Nog niet. Je moet betere renners hebben, goed genoeg om drie grote rondes te rijden. Je moet drie bussen hebben, meer personeel, de vaste kosten worden groter. Dat geld willen we niet halen door elders te besparen. Zo hadden we deze zomer een stage met twintig man in La Plagne. Dat willen we in de toekomst nog doen. En we willen aanwezig blijven in het veldrijden en het mountainbiken."

Met een WorldTour-licentie waren jullie voor de komende twee jaar zeker van Tour, Giro, Vuelta en alle klassiekers. Stappen jullie sponsors dan niet mee in zo'n verhaal?

Christoph: "Zal Alpecin meer flesjes shampoo verkopen in China of Australië als wij WorldTour rijden?"

Philip: "Liever wachten we op de licenties voor 2023 tot 2025."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234