Dinsdag 02/06/2020

Wielrennen

Catastrofe dreigt voor wielerteams

Het lijkt er steeds meer op dat de Tour niet zal doorgaan dit jaar.Beeld AFP

De Franse minister van Sport, Roxana Maracineanu, stelt dat sport geen prioriteit is als Frankrijk straks zijn lockdown afbouwt. De Tour? We zien wel. Het zal het einde van de wereld niet zijn, meent ze. Voor veel wielerploegen is het dat wel. ‘Ik heb geen overschot’, zegt Patrick Lefevere.

“Pas prioritaire.” Kort maar krachtig bevestigde Maracineanu, zelf ex-topzwemster, in ‘Le Club Eurosport’ sport in zijn status van belangrijkste bijzaak ter wereld. “Niet prioritair in onze samenleving en in de beslissingen die de regering zal nemen.” Het verbaast Lefevere niet. “Sport is publieksvermaak, entertainment. Ook al praten we over toppers in hun vak en leiden we kleine kmo’s: we worden niet als dusdanig beschouwd.”

Misschien evolueert de situatie van nu tot 11 mei, voegde Maracineanu er aan toe. “In het beste geval komen er dan competities met beperkt of zonder publiek of met strikte richtlijnen voor toeschouwers. Maar voor hetzelfde geld wordt het een blanco seizoen. Zonder Roland Garros, zonder Tour ook. Waar veel instanties inkomsten uit puren. Mogelijk zullen ze een jaar moeten overslaan en zich heroriënteren. Het zal ook het einde van de wereld niet zijn.”

In dat laatste dreigt Maracineanu zich schromelijk te vergissen. Wielerteams zijn voor 90 tot 95% afhankelijk van bedrijfssponsoring, want in tegenstelling tot voetbal halen zij geen inkomsten uit ticketverkoop, tv-rechten of lucratieve transfers. Die bedrijven stellen hun investeringen hoofdzakelijk af op de Tour. Bij annulatie wacht de ploegen dus een catastrofe.

“Voor een paar onder hen zou het de ondergang betekenen”, aldus Tony Martin (Jumbo-Visma). Collega Rigoberto Uran (EF Pro Cycling) stelt het nóg scherper: “Van de achttien WorldTourteams zie ik er slechts drie deftig overleven.” De meest kapitaalkrachtige ploegen/sponsors, bedoelt de Colombiaan.

Grote bedrijven

Ineos, dat met een jaaromzet van 55,8 miljard euro en een wielerbudget van 47 miljoen euro op een berg goud leeft. Voorts zijn er de door rijke oliesjeiks gerunde constructies als UAE Emirates (30 miljoen euro budget) en Bahrain-McLaren. Ook CCC (jaaromzet 950 miljoen euro, sponsorbudget 25 miljoen euro) zou het in principe kunnen redden, maar de Poolse schoenenfabrikant vaart zoals geweten al van voor de coronacrisis in zwaar economisch weer.

De rest van het WorldTourpeloton, waarin met pakweg NTT (18,6 miljard omzet) en Jumbo (8,4 miljard omzet) heel solvabele bedrijven in schuilgaan, stelt het met budgetten variërend tussen de 15 en 25 miljoen euro. De Franse ploegen AG2R en FDJ zitten redelijk ‘safe’, omdat zij in januari hun volledige sponsorbudget (voor een heel jaar) al doorgestort kregen, terwijl dat bij veel andere teams halfjaarlijks of per kwartaal gebeurt. Zo ook bij Deceuninck-QuickStep.

“Wij doen ons contract van drie jaar sowieso uit”, besliste Francis Van Eeckhout, CEO van Deceuninck (omzet 2019: 633,8 miljoen euro). “In de hoop dat in 2021 geen ander virus de wereld platlegt, ga ik er van uit dat iedereen nog zotter zal zijn van Alaphilippe en Evenepoel. Daarna moeten we beslissen: gaan we door of niet? Levert dit voldoende meerwaarde voor ons op? De economische realiteit noopt ons tot voorzichtigheid. We willen natuurlijk terugverdienen wat we uitgeven aan sponsoring. Vraag is of dat in 2022 en daarna nog het geval zal zijn.”

Lefevere zelf wil, wat het verdere verloop van dít seizoen betreft, zich niet baseren op veronderstellingen. “Dat heeft geen zin. Als ik naar mijn sponsors toestap is dat niet met een ‘provisoir’ maar met een concreet plan. Ik wacht dus af. Toegegeven: met bang hart. Uran heeft gelijk. Zonder Tour krijgen heel veel teams het moeilijk. Sommige vertellen ook niet de volledige waarheid, wat looninlevering, technische werkloosheid en naakte ontslagen betreft. Zelf probeer ik iedereen aan boord te houden. Maar ik heb geen overschot. Als er in augustus niet wordt gekoerst, weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer. Ik mag er niet aan denken. ‘Hoop doet de zotten leven’, zei mijn moeder altijd. Wel ik zou zeggen: laat ons de hoop bewaren. En... bidden.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234