Vrijdag 15/11/2019

Wielrennen

Belgische wielerploegen hebben nog een beetje huiswerk

Deceuninck-QuickStep op training met de tijdritfiets. Het team blijft ook na het drukke transferverkeer, althans op papier, een van de sterkste ter wereld. Beeld Sigfrid Eggers

Je hebt Bakelants nog. Biermans ook. En De Bie. Maar op die enkele vraagtekens na krijgt het Belgische WorldTour- en procontinentale peloton voor 2020 stilaan vorm. Een stand van zaken.

Deceuninck-QuickStep (WorldTour)

Team Lefevere op een na jongste

Als Bennett en Archbold eerstdaags tekenen, is Patrick Lefevere helemaal klaar met zijn voorbereidend werk. Het team blijft ook na het drukke transferverkeer, op papier althans, een van de sterkste ter wereld. Met Gilbert (37), Richeze (36), Sabatini (34) en Capecchi (33) ruimen enkele rijpe dertigers plaats voor jong, opkomend talent: Almeida (21), Bagioli (20), Garrison (21) en Steimle (23). Wat de gemiddelde leeftijd drastisch naar beneden haalt - 26,4 jaar tegenover 27,6 dit seizoen - en van Deceuninck-QuickStep op dit moment de op een na jongste ploeg in de WorldTour maakt. Opvallend, en 'vintage' Lefevere: op Gilbert na blijft zowat de voltallige Vlaams-klassieke kern intact. En uiteraard wordt het ook uitkijken naar een nieuw jaar van... Remco Evenepoel.

Lotto-Soudal (WorldTour)

Alle blikken op Gilbert en Degenkolb

De ploeg is compleet. Met (voorlopig) twee renners minder dan dit seizoen. Belgisch U23-kampioen Florian Vermeersch komt er in principe nog bij in juni 2020. De teller had, met de betreurde Bjorg Lambrecht, natuurlijk altijd op 29 moeten staan. Het vertrek van Benoot, Keukeleire en werelduurrcordhouder Campenaerts laat op het eerste gezicht zwaar kwaliteitsverlies vermoeden. Ook het mislopen van 'eigen kweek' Van Wilder blijft jammer. Vraag is hoe rendabel supertransfer Gilbert op zijn 37ste nog zal zijn en of Degenkolb, nog altijd máár 30, helemaal weer de oude kan worden. Lees: de man van minstens vijf zeges per seizoen en een prominente rol in de klassiekers, die hij sinds zijn ongeval in januari 2016 nooit echt meer is geweest. Monfort stopt en vervangt de vertrekkende Bart Leysen als ploegleider.

Wanty-Gobert (procontinentaal)

Er is nog wat plaats

De jonge Fransman Delacroix (20) komt op 1 augustus 2020 bij het team. Er is nog plaats voor een of twee renners. "Ik wacht even af en kijk wat er vrij komt op de markt", is de bewuste strategie van ploegleider Hilaire Van der Schueren. Enkele sterkhouders vertrekken. Rondekopman Martin gaat naar Cofidis, Baugnies naar Canyon, Vallée naar Wallonie-Bruxelles, Backaert naar B&B Hotels-Vital Concept. Daartegenover staat de komst van de broers Van Poppel, waarbij het vooral uitkijken is naar de snelle benen van Danny. Wanty-Gobert doet in 2020 voor het eerst ook in veldrijden, met Hermans en Van Kessel.

Corendon-Circus (procontinentaal)

Van der Poel steviger omringd

Nog een aantal onduidelijkheden. Zoals: hebben Devolder, Meeusen en Vergaerde nog een toekomst bij het team? Ook de contractverlenging van Dries De Bondt, winnaar van onder meer Halle-Ingooigem en de Memorial Rik Van Steenbergen, lijkt niet helemaal rond te zijn. Kopman Mathieu van der Poel wordt volgend jaar in elk geval steviger omringd. Vooral de komst van 'overbodige' WorldTour-pionnen als De Tier, Vakoc en Vervaeke springt in het oog.

Mathieu van der Poel Beeld Photo News

Sport Vlaanderen-Baloise (procontinentaal)

Top steeds minder bereikbaar

Het team van de Vlaamse overheid heeft een moeilijk seizoen achter de rug, maar ziet met Allegaert (Cofidis), Van Gestel (Total Direct Energie), Declercq en Noppe (allebei Arkéa-Samsic) toch alweer vier renners doorstromen. De Belgische top bij de U23 lijkt in zijn missie en ambitie - binnenrijven en begeleiden van jong talent en het klaarstomen voor het allerhoogste niveau - steeds minder bereikbaar. Van Hecke en De Pauw stoppen, voor Van Gompel was geen plaats meer. De kern kan nog uitbreiden tot 20 renners.

Team Wallonie-Bruxelles (procontinentaal)

Wegens succes verlengd

Door de verkiezingen en de regeringsvorming sleepte het wat aan, maar uiteindelijk zette de Waals-Brusselse regering het licht op groen voor nog eens vier jaar Team Wallonie-Bruxelles. Het tegendeel zou verbaasd hebben na het meest succesvolle seizoen sinds de opstart van het project in 2011. 20 renners is het objectief voor 2020. Ista, Lietaer, Peyskens, Robeet en Six wachten nog op deliberatie. Dehaes en Spengler stoppen, maar met Livyns, Vallée en vooral Vanendert werd al serieus wat extra kwaliteit binnengehaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234