Zaterdag 25/09/2021

AnalyseVoetbal op tv

Belgisch voetbal al te zien in 157 landen

De Jupiler Pro League-match tussen KRC Genk en Cercle Brugge, vorige zondag. Beeld Photo News
De Jupiler Pro League-match tussen KRC Genk en Cercle Brugge, vorige zondag.Beeld Photo News

Van Groenland over Zuid-Afrika tot Nieuw-Zeeland: ook in deze uithoeken – en in totaal 157 landen over de wereld – is het Belgisch profvoetbal te zien. Topmatchen integraal op tv of voetbalclips wereldwijd online: valt de waarde voor onze (top)clubs zo op te krikken?

‘De Pro League on Tour.’ Het zou een publiciteitsslogan kunnen zijn voor de internationale strategie die rechtenhouder Eleven Sports met zijn internationale partner MediaPro de laatste weken voert. Samen sloten ze onlangs een vijfjarendeal met ESPN voor de hele Amerikaanse markt en een overeenkomst met streamingplatformen of apps als MyCujoo, dat pas overgenomen is door de Eleven Sports Group, en OneFootball en LIVENow.

Zeker boort het Belgische voetbal zo een nieuw potentieel miljoenenpubliek aan. 12 miljoen Amerikaanse huishoudens kijken naar ESPN+, het betalende luik van de Amerikaanse sportzender die sinds kort drie Belgische topmatchen per speeldag uitzendt. MyCujoo streamt matchen en clips online en is al actief in 150 landen. OneFootball telt 30 miljoen gebruikers. In totaal is het Belgische voetbal nu al in 157 landen te bekijken: in grote landen als Rusland, Argentinië of Iran en Japan, maar ook in kleine republieken als Trinidad & Tobago. Een strategie voor Afrika en India staat nog op de radar.

Ook onder het vorige tv-contract was het Belgisch voetbal al wereldwijd verkocht. Maar het bereik ligt nu nog veel hoger door de snelle technologische online-innovaties voor jongere doelgroepen. De verhouding van het internationale kijkgedrag voor het Belgische voetbal ligt ruw geschat op 40 procent via digitale platformen en 60 procent via traditionele tv-kanalen.

1,7 miljard euro

Over exacte totale kijkcijfers in het buitenland beschikt Eleven Sports nog niet, al hoopt het daar eind dit seizoen een beter zicht op te hebben. De financiële waarde van de deals houdt Eleven vertrouwelijk. Al moet je het Belgisch voetbal wel in perspectief zien. “We moeten niet naïef zijn en ons vergelijken met de Premier League of de Bundesliga”, zegt Martijn Bakx, verantwoordelijk voor de Sports Media Rights bij MediaPro. “Het is een harde business om het Belgische voetbal in de wereld te verkopen. Daar is veel marktanalyse voor nodig.”

Ter vergelijking: de Premier League brengt jaarlijks 1,7 miljard euro op via buitenlandse kopers, zelfs spelers als Amazon en Facebook roeren mee in die pap. De internationale vermarkting van de Bundesliga ligt met 200 miljoen euro al een stuk lager en zou door de covidcrisis 40 procent inkrimpen. Ook de Franse rechten – internationaal ‘slechts’ 80 miljoen euro waard – staan onder druk , zelfs met sterren als Neymar en Mbappé. In verhouding is het Belgische voetbal slechts een fractie waard, maar stijgt de waarde wel. De verkoop van de internationale rechten bracht de Pro League en haar clubs naar verluidt al meer dan het dubbele op dan in de vorige cyclus.

Het Belgische voetbal is misschien aantrekkelijker dan we denken. De status van de Rode Duivels met boegbeelden als Kevin De Bruyne en Eden Hazard helpen MediaPro. “We verkopen het Belgische voetbal als de plek waar veel van de huidige internationale sterren opgeleid zijn”, zegt Bakx. Ook de Japanse en Amerikaanse voetballers in 1A , samen met een Thaise eigenaar bij OHL, spelen een rol. Bakx: “DAZN is zowat het Netflix of Sports. Zij wilden in Japan de rechten voor België omdat er zoveel Japanners spelen.”

Profclubs profiteren

De Belgische profclubs profiteren ook indirect van de meerwaarde van de internationale deals. Zeker voor clubs zoals Club Brugge die zich ambitieus over de grenzen willen profileren. “Het grotere internationale bereik kan voor betere commerciële deals en meer aanzien zorgen”, zegt Leander Monbaliu, business chief officer bij de Pro League. “De Pro League helpt om internationaal nieuwe fans aan te trekken. Neem onze deal met het grootste instagramkanaal ‘433' dat focust op voetbal. We lanceerden daar een campagne ‘Made in Pro League’, over hier gevormde spelers, zoals Kevin De Bruyne in Genk. Die post van De Bruyne is door 7 miljoen mensen gezien, met 1 miljoen likes. Dat is immens.”

Al kan een grotere internationale uitstraling ook een tweesnijdend zwaard zijn, zegt een bestuurder van een Belgische profclub. “Hoe meer internationale aandacht, hoe interessanter de competitie. En hoe nuttiger voor jonge talenten. Maar de kans stijgt ook dat zij vroeger vertrekken. En dan moeten we ook opletten voor een ‘down the drain’, dat ze te snel naar een grote competitie trekken en daar in de afvoerput belanden.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234