Nieuws
Adidas verkoopt dochtermerk Reebok
De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas heeft dinsdag aangekondigd dat het zijn Amerikaanse dochter Reebok wil verkopen. Dat nieuws hing al enkele maanden in de lucht. Adidas werkt aan een nieuwe strategie waarbij geen plaats meer is voor het Amerikaanse merk dat teleurstellend presteert.
"De groep heeft beslist om het formele proces voor een verkoop van Reebok te starten", staat dinsdag in een persbericht van Adidas. "De focus zal komen te liggen op het versterken van het merk Adidas, als wereldmarktleider". Het groeipotentieel voor Reebok wordt hoger geacht als zelfstandig merk, klinkt het nog.
Adidas kocht Reebok in 2006 voor 3,1 miljard dollar (2,6 miljard euro), maar het filiaal werd intussen afgewaardeerd tot 803 miljoen euro. Het merk presteert al jaren teleurstellend en kon de verwachtingen nooit waarmaken. In de zomer van vorig jaar daalde de verkoop bij Reebok met 7 procent, tegen slechts -2 procent voor Adidas. De resultaten van Reebok zullen vanaf het eerste kwartaal van 2021 uit de groepsresultaten gehaald worden, zegt Adidas.
Potentiële overnemers voor Reebok zijn de Amerikaanse groep VF Corp (eigenaar van The North Face en Timberland) of het Chinese Anta Sports.