AchtergrondMentaal welzijn
Werknemers en -gevers hebben vaak andere visie op stressverlagende acties
Welzijn op het werk? Uit een bevraging van Acerta blijkt dat er een groot verschil is in perceptie. Ongeveer de helft van de werknemers zegt dat de werkgever acties onderneemt tegen stress. Bedrijfsleiders schatten zichzelf hoger in: 80 procent zou een welzijnsbeleid hebben.
Acht op de tien bedrijven zeggen acties te ondernemen om het (mentale) welzijn van werknemers op het werk op te krikken. Dat liet hr-dienstenbedrijf Acerta recent nog weten. Dat het een stap vooruit is, zo klonk het toen.
In januari 2021 hield Acerta samen met de VUB immers een panelbevraging waaruit bleek dat vier op de tien bedrijven daar een specifiek beleid rond maakten.
Kortom, dat de pandemie mentaal welzijn zo hoog op de (prioriteiten)agenda geplaatst heeft, is een goede zaak. Althans, daar leek het op.
Want toen Acerta zo’n tweeduizend werknemers bevroeg naar hun ervaringen, kwam daar een heel ander beeld uit. Net niet de helft van hen (47 procent) zegt dat het bedrijf waar ze voor werken een plan heeft om het mentale welzijn op de werkvloer te verbeteren. Dat is fiks lager dan de inschatting die bedrijven zelf maken.
Lees ook
‘Al na 8 weken treden verschillen in de hersenen op’: 9 recente inzichten die u iets bijleren over uw mentaal welzijn
Wat zijn de meest voorkomende vragen bij sollicitaties? En wat moet je antwoorden? Kenners geven advies
Opvallend is dat vooral jongere werknemers, jonger dan 30 jaar, zeggen dat hun werkgevers belang hechten aan het thema. In die groep zeggen meer mensen (59 procent) dat de werkgever acties tegen stress onderneemt en beoordelen ze die ook gunstiger: 92 procent is positief tegenover de plannen in vergelijking met gemiddeld 83 procent.
“De verschillen in de cijfers tussen werkgevers en werknemers tonen aan dat niet iedereen acties om de werkstress te verlagen op dezelfde manier ervaart”, zegt Miet Vanhegen, experte welzijn bij Acerta. “Om de percepties goed op elkaar af te stemmen, hebben werkgevers er alle baat bij om eerst hun personeel te bevragen en de exacte pijnpunten te meten.”