NieuwsMedia
VRT-CEO Delaplace wil meer inkomsten halen uit tv-reclame
VRT-CEO Frederik Delaplace wil meer advertentie-inkomsten uit de tv-markt halen. Dat zegt hij in een gesprek met de krant De Tijd.
Volgens Delaplace is er voldoende ruimte op de reclamemarkt, ook al vinden de commerciële zenders VTM en Play nu al dat de VRT een te commerciële koers vaart. “Ik denk dat daar nog mogelijkheden zitten zonder dat we de commerciële media in de weg lopen”, stelt Delaplace.
Delaplace is niet de eerste VRT-kopman die daarop aanstuurt. In 2018 liet zijn voorganger Paul Lembrechts een gelijkaardig ballonnetje op. 60 procent van de VRT-inkomsten komt van de overheid, de overige 40 procent moet ze zelf genereren, maar de reclame-inkomsten zijn geplafonneerd. Onder meer door de inflatie en de stijgende energieprijzen moet Delaplace naar andere inkomstenbronnen kijken, ziet mediaprofessor Tom Evens (UGent). “De inkomsten uit radio-advertenties staan onder druk, en op onlinekanalen zit je voorlopig niet met dezelfde budgetten als op tv.”
Voorlopig lijkt Delaplace bot te vangen. “De afspraken over reclame-inkomsten werden na veel overleg vastgelegd in de beheersovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de VRT”, reageert Vlaams mediaminister Benjamin Dalle (cd&v). “Een wijziging van deze afspraken tijdens de looptijd van de beheersovereenkomst, tot 2025, is momenteel niet aan de orde.”
De VRT kan op deze manier wel druk zetten om haar werkingsmiddelen te indexeren. “De VRT zegt aan de overheid: ofwel geef je ons meer geld, ofwel laat je ons meer geld uit de reclamemarkt halen, ofwel moeten we besparen op kerntaken", zegt Evens.