NieuwsStikstofakkoord
Uitblijven stikstofakkoord heeft ook grote gevolgen voor Brussels Airport
Tegen de zomer moet Brussels Airport een nieuwe omgevingsvergunning aanvragen. Zonder is vliegverkeer onmogelijk. Maar de vergunning staat op de helling omdat de Vlaamse regering nog steeds geen bindend stikstofakkoord heeft.
Zowel Vlaams omgevingsminister Zuhal Demir, bevoegd voor de Vlaamse vergunningsbeslissingen, als de luchthaven zelf trekken aan de alarmbel, maar volgens Open vld en cd&v gaat het om een politieke strategie, en is het stemmen van het akkoord geen vereiste om Zaventem een vergunning te geven. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.
De huidige omgevingsvergunning dateert al van 2004 en loopt af in juli 2024. Tegen deze zomer moet Zaventem een nieuwe vergunning aanvragen. En daarvoor wacht Brussels Airport op duidelijkheid rond de hoeveelheid stikstof dat het mag uitstoten. "Zoals elke sector hebben ook wij nood aan een regelgevend kader wat stikstof betreft. Daarom is het belangrijk dat er op Vlaams niveau op korte termijn hierover een rechtszeker decreet wordt gestemd", laat de luchthaven weten.
Er wordt dus vol verwachting naar de Vlaamse regering gekeken. Het eerste stikstofakkoord van februari vorig jaar is nog steeds niet gestemd in het parlement. Regeringspartij cd&v wil een aantal maatregelen uit het akkoord herroepen, tot frustratie van coalitiepartner n-va.
Demir en de luchthaven voeren de druk dus op om snel een akkoord te maken, uit vrees voor het stilvallen van het luchtverkeer.