NieuwsMobiliteit
Toyota, rijkelijk laat met e-auto's, mogelijk terug naar de tekentafel
Toyota lanceert binnenkort zijn eerste volledig elektrische auto. Maar het concern begint het ontwikkelproces van zijn e-auto's mogelijk helemaal opnieuw omdat de achterstand op de concurrentie te groot is.
Als ergens de wet van de remmende voorsprong geldt, dan is het wel voor Toyota. Het Japanse merk liet eind vorige eeuw dankzij productie-innovaties de concurrentie ver achter zich, bouwde later zijn voorsprong uit met de ontwikkeling van hybriden als de Prius, maar zit nu in een lastig parket. Het concern had voor de volgende generatie auto’s zijn kaarten gezet op waterstof, maar deze technologie lijkt inmiddels weinig kansrijk voor de aandrijving van personenauto’s, vooral omdat accutechnologie veel energie-efficiënter is en de benodigde groene waterstof de komende jaren nog maar nauwelijks bestaat.
Toyota realiseerde zich zijn vergissing en gooide enkele jaren geleden het roer om ten gunste van accu-auto’s. Maar de ontwikkeling daarvan vergde jaren, waardoor de achterstand groeide.
Hoewel Toyota’s eerste e-auto’s bijna gereed zijn, ontdekte Reuters dat het concern, niet tevreden met de productiekosten, overweegt opnieuw te beginnen.
Dat betekent dat het vorig jaar gelanceerde investeringsprogramma van bijna 40 miljard euro voor elektrificatie mogelijk deels de prullenbak in gaat. De reden is volgens het persbureau dat het huidige platform (de basis voor alle elektrische modellen) mogelijk niet geschikt is om de concurrentie aan te kunnen gaan met Tesla.
Niet dat het autoconcern van Elon Musk zo lekker draait (dit jaar verdampte 40 procent van de beurskoers), maar Tesla heeft nog altijd hogere marges dan zijn concurrenten, die hun inkomsten grotendeels halen uit verbrandingsmotoren en elektrisch er meestal bij doen. Toyota, nu nog ’s werelds grootste autofabrikant, vreest kennelijk voor zijn positie en wil met grote aanpassingen zijn elektrificatieprogramma kostenefficiënter maken. Het concern wilde deze week niet reageren op het bericht.