Vrijdag 02/06/2023

NieuwsInternet

Testaankoop trekt aan alarmbel over fiberuitrol Proximus

Een werkman legt een glasvezelkabel van Proximus in het Gentse.  Beeld BELGA
Een werkman legt een glasvezelkabel van Proximus in het Gentse.Beeld BELGA

Slordige installatie, dreigementen of onaangekondigde factuurstijgingen: de overstap naar het nieuwe fibernetwerk van Proximus verloopt voor heel wat klanten niet zonder problemen. Dat meldt Testaankoop op basis van klachten.

Jorn Lelong

De uitrol van het fibernetwerk van Proximus gaat hard. In 2022 kwamen er maar liefst 469.000 nieuwe aansluitingen bij op het glasvezelnetwerk, waardoor klanten een snellere en stabielere internetverbinding krijgen. Toch blijkt die omschakeling bij heel wat klanten niet van een leien dakje te lopen. Testaankoop ontving het afgelopen half jaar 116 klachten over de fiberuitrol. Een op de tien klachten die Testaankoop over de internetprovider binnenkrijgt, gaat over de overstap naar fiber.

Zo melden klanten dat ze ontevreden zijn over de installatie, bijvoorbeeld omdat er gaten in de muur of het voetpad gemaakt worden die nadien niet opgevuld worden. Ook ontving Testaankoop klachten van mensen die hun factuur zagen stijgen, ondanks beloftes dat een fiberabonnement tegen dezelfde prijs geleverd zou worden. Dat is bijvoorbeeld het geval bij klanten van Scarlet, de lowcostdochteronderneming van Proximus. Omdat Scarlet geen glasvezelverbindingen aanbiedt, krijgen die klanten van Proximus een promotie waardoor ze twee jaar lang een Proximus-abonnement voor het lagere Scarlet-tarief krijgen. Alleen stellen heel wat klanten vast dat die promotie na installatie niet toegepast wordt.

Nog volgens klanten zouden onderaannemers zeggen dat Proximus het abonnement afsluit van wie weigert om zich aan te sluiten bij het fibernetwerk. “Dat kan niet de bedoeling zijn”, zegt Haroun Fenaux, woordvoerder van Proximus. “Op termijn gaan we het netwerk van oude koperkabels uitfaseren, maar we geven alle klanten de mogelijkheid om nog vijf jaar hun huidige abonnement te houden.”

Fenaux wijst er ook op dat de klachten Proximus ertoe hebben aangezet om een charter uit te werken met de onderaannemers. Dat charter moet garanderen dat de fiberwerven voortaan correcter verlopen.

Lees ook

Is ons land klaar voor sneller internet van de toekomst? Nutsbedrijf Fiberklaar zorgt voor ‘zee aan klachten’

Fibernetwerk verschijnt op almaar meer plaatsen, maar hebt u het eigenlijk wel nodig?

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234