Nieuws
Sportsectoren willen af van naderend totaalverbod gokreclame
De belangenbehartigers van het wielrennen, basketbal, voetbal en de organisatoren van grote sportevenementen vragen overleg over het totaalverbod tegen gokreclame. Dat schrijven ze in een gezamenlijk statement. De Kamercommissie Justitie zette eerder deze maand het licht op groen voor een wetsvoorstel dat de goksector aan banden legt, onder meer door een principieel reclameverbod in te voeren.
Jean-François Bourlart (CEO Intermarché-Circus-Wanty World Team), Christophe Brandt (General Manager Cycling Team Bingoal WB), Patrick Lefevre, (CEO Soudal Quick-Step Pro Cycling Team), Jurgen Mettepenningen (CEO Pauwels Sauzen - Bingoal Cycling Team), Lorin Parys (CEO Pro League), Kristoff Puelinckx (CEO Tennium) en Wim Van de Keere (General Manager BetFIRST BNXT League) ondertekenden de boodschap.
“Een totaalverbod op reclame voor sportweddenschappen zal onze supporters niet beschermen tegen gokverslaving, maar fans net naar het onveilige aanbod van niet-erkende aanbieders sturen”, klinkt het. “Wij bepleiten een aanpak die verantwoordelijkheid legt bij de sportsector, de nadruk legt op verantwoord spelen met bescherming voor minderjarigen én financiële stabiliteit waarborgt voor de sportsector.”
“Als vertegenwoordigers van de professionele sportsector hebben we het beste voor met onze fans”, gaat het verder. “Daarom kunnen en willen wij een krachtig podium bieden om hen op een verantwoorde manier te leren omgaan met sportweddenschappen. Die maatschappelijke rol willen wij ook opnemen.”
De sportsectoren laten weten dat het totaalverbod op gokreclame, zoals begin deze maand gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, hen grote zorgen baart. “Dit totaalverbod zal supporters niet beschermen tegen gokverslaving. Het stuurt fans net naar niet-erkende aanbieders waar controle of bescherming van spelers ontbreekt. Zo werken erkende operatoren met, leeftijdschecks, beperkingen op bedragen en verhinderen zij dat kwetsbare personen kunnen spelen.”
“We zijn zelf voorstander van verscherpte maatregelen, zoals een verbod op gepersonaliseerde reclame of het inzetten van sportidolen om reclameboodschappen te verkondigen. Maar een totaalverbod op gokreclame schiet het doel voorbij. Meer nog, het heeft een averechts effect. Want een totaalverbod op gokreclame voor sportweddenschappen verzwakt ontegensprekelijk de Belgische sportsector. Als organisatoren van topsportevenementen en straffe competities verliezen we financiële slagkracht. Daar treffen we niet alleen onze clubs of teams mee, maar ook de fans.”
📃STATEMENT - Waarom de sportsector een oplossing is voor gokverslaving en een totaalverbod op gokreclame niet
— Pro League (@ProLeagueBE) 23 maart 2023
➡️ https://t.co/fjsLZo8pnp pic.twitter.com/uqfSzZu8M3