Vrijdag 02/06/2023

NieuwsPolitiek

Politieke partijen spendeerden vorig jaar 5 miljoen euro aan advertenties op sociale media

Illustratiebeeld. Beeld REUTERS
Illustratiebeeld.Beeld REUTERS

Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media, aan VRT NWS.

YAKD

N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. N-VA spendeerde vorig jaar ruim 1,7 miljoen euro aan advertenties op Facebook en Instagram, allebei eigendom van Meta, het bedrijf van Mark Zuckerberg. Gevolgd door ruim 1,1 miljoen euro van Vlaams Belang. Beide partijen gaven zo ook nog eens ettelijke honderdduizenden euro meer uit dan 2021.

“De cijfers zijn heel hoog, Vlaanderen is een absolute kampioen in uitgaven op Facebook”, zegt onderzoeker Steurs. “Vlaanderen steekt vlotjes landen voorbij die vorig jaar verkiezingen organiseerden, zoals Zweden, Nederland of Hongarije. Met N-VA en Vlaamse Belang hebben we gewoon twee partijen in de top 3 van Europa.”

Volgens hem lijkt het alsof we in een permanente verkiezingscampagne zitten. “We krijgen buiten de verkiezingen meer propaganda binnen dan tijdens de verkiezingen”, aldus Steurs.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234