NieuwsBinnenland
Plots zien klanten hun geld twee keer van rekening gaan: IT-incident bij BNP Paribas Fortis
Bij BNP Paribas Fortis heeft zich woensdagvoormiddag een IT-incident voorgedaan. Hierdoor zijn een aantal transacties - zo'n 7 procent van het totale volume - dubbel geboekt, bevestigt woordvoerster Hilde Junius. ‘We zijn al begonnen met de eerste rechtzettingen. Later vandaag volgen nog meer rechtzettingen, klanten moeten vooral niets zelf doen.’
De dubbele boeking deed zich voor bij alle soorten verrichtingen, maar slechts voor een beperkt aantal van het totale volume verrichtingen die de bank op een dag uitvoert.
"Het ging om betalingen in winkels, geldafhalingen, overschrijvingen, mensualiteiten voor persoonlijke leningen, maar bijvoorbeeld ook verrichtingen in het voordeel van de klant", zegt de woordvoerster. Die zullen nu allemaal zo snel als mogelijk weer ongedaan gemaakt worden, belooft ze. Er werd hiervoor een prioriteitenlijst opgesteld, de eerste rechtzettingen zijn intussen gebeurd.
Automatisch
De bank vraagt aan klanten om zelf niets te doen, de rechtzetting gebeurt automatisch. Ze excuseert zich ook bij de getroffen klanten voor het ongemak.