Dinsdag 16/08/2022

Overheid geeft studie over geluidshinder Zaventem aan betrokken partijen

Illustratiebeeld. Beeld Photo News
Illustratiebeeld.Beeld Photo News

De Belgische staat heeft een effectenstudie over de geluidshinder rondom Brussels Airport overgemaakt aan de betrokken partijen, zo melden La Libre en la Dernière Heure. De studie omvat veertien scenario's die het ongemak van de buurtbewoners moeten kunnen verlichten.

Redactie en Belga

De studie van het gespecialiseerde bureau Envisa is woensdagavond overhandigd aan de betrokken gemeenten, verenigingen van buurtbewoners en het Waals en Brussels gewest. Eind 2020 was de staat veroordeeld om tegen 1 juni 2022 de partijen een nieuwe effectenstudie te bezorgen, nadat een eerste versie als onvoldoende werd beoordeeld.

"Zowel in termen van gezondheid voor een maximaal aantal buurtbewoners als in termen van de economische leefbaarheid van de luchthaven" is het verlengen van piste 25L met 900 meter "het meest efficiënte scenario", zo stelt de studie. De vertrekken zouden daar dan onder bepaalde voorwaarden inzake geluidsnormen geconcentreerd kunnen worden, met een bocht naar links vanaf een hoogte van 700 voet. Vijftig tot 100 procent van de opstijgende vliegtuigen zouden vanaf deze verlengde piste vertrekken. Dat zou een investering van 50 miljoen euro vergen.

De andere meest geloofwaardige oplossing van deze studie is het moderniseren van de vloot op Zaventem. "Dat zou onmiskenbaar een positieve impact hebben op de geluidscontouren", stelt de auteur van de studie. De uitstoot van vervuilende stoffen zou eveneens verminderd worden. In 2019 was 12 procent van de vliegtuigen van de nieuwe generatie (Airbus A320neo, A350, A380, 737Max, 787, enz.). De studie suggereert dit aandeel op te trekken tot 28 procent, wat de geluidscontouren met meer dan 15 procent zou verminderen.

Envisa heeft de studie niet volledig overgedaan, maar heeft aanvullende analyses uitgevoerd die zijn toegevoegd aan de initiële studie. Volgens het kabinet van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) zullen de verschillende scenario’s binnenkort worden voorgesteld “aan de andere leden van de federale meerderheid en aan de leden van het overlegcomité”.

Geen mirakeloplossing

“Deze studie maakt minstens een objectivering mogelijk van de huidige toestand en van de mogelijke oplossingen, met daarbij ook de meest disruptieve en de moeilijkste voor een consensus, die nadien uitgewerkt kunnen worden”, zegt het kabinet nog in een samenvatting van het document.

Wat betreft de verlenging van baan 25L met 900 meter om voor de vertrekkende vluchten vaker een bocht naar links te gebruiken (in plaats van baan 25R), staat in de samenvatting dat “gezien de geografische toestand van de luchthaven, er door een kleine verschuiving van de activiteiten naar het oosten het overvliegen van gemeenten ten zuidwesten van de luchthaven deels vermeden kan worden”. Dat scenario, “1.b”, is verdeeld in verschillende subscenario’s in functie van het aandeel vertrekken dat zou verschuiven van 25R naar 25L en van de hoogte waarop de bocht naar links wordt ingezet.

Maar er bestaat geen mirakeloplossing: er zijn mogelijkheden om de daling van de frequentie van overvluchten te optimaliseren en om de globale geluidshinder te verminderen, maar er moet ook rekening worden gehouden met de investeringskost en met de verschuivingen van de resterende geluidshinder. Zo lijkt de verlenging van baan 25L enkel nuttig inzake geluidshinder indien de vliegtuigen al op lage hoogte (700 voet) naar links draaien, maar dat zal leiden tot extra geluidshinder in gemeenten ten zuiden van de luchthaven.

In andere scenario’s worden wijzigingen naar voren geschoven zoals een verlenging van de operationele nacht (met een beperking op het aantal vluchten) tot 7 uur ‘s morgens (in plaats van 6 uur), maar dat zal een beduidende economische impact hebben op de luchthaven. Passeren ook de revue: vroeger opstijgen vanop baan 25R, het stopzetten van de cargovluchten, nieuwe naderingsprocedures bij het landen of nog de vertrekken op baan 25R allemaal langs eenzelfde route sturen boven minder bevolkte gebieden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234