Vrijdag 02/12/2022

NieuwsOnderwijs

Onderwijsminister Weyts: ‘Scholen moeten accent kunnen leggen op Nederlands en wiskunde’

Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) in het Vlaams Parlement. Beeld BELGA
Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) in het Vlaams Parlement.Beeld BELGA

Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) is woensdagmiddag tijdens de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement dieper ingegaan op de dalende wiskundekennis in ons basisonderwijs. Volgens de minister moeten scholen zich weer focussen op de essentie, met name Nederlands en wiskunde.

Redactie

De kennis van wiskunde in het basisonderwijs in Vlaanderen gaat achteruit. Dat blijkt uit peilingstoetsen die in 2021 werden afgenomen bij 6.163 leerlingen. De leerlingen scoren duidelijk minder goed voor bijvoorbeeld vermenigvuldigen of het berekenen van inhoud en oppervlakte, meldden Weyts en de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) woensdagochtend.

In het Vlaams halfrond adresseerde Weyts later op de dag de tegenvallende resultaten en wat er volgens hem moet gebeuren om die cijfers weer op te krikken. “Als het brandt, moeten we keuzes maken en focussen op de essentie. We moeten ervoor zorgen dat scholen kunnen terugplooien op hun kerntaken”, zei de minister. Daarmee verwijst Weyts naar, wat volgens hem, de basisstenen van kennisverwerving zijn: Nederlands en wiskunde. “Dat zijn de vakken die alle andere vakken mogelijk maken. Qua basisvorming moeten we daar het accent op leggen.”

Ook het aanhoudende lerarentekort kwam nog aan bod. “Twee elementen zijn hierin cruciaal: zorgen voor een verhoogde instroom, en het behouden van de leerkrachten die vandaag voor de klas staan”, aldus Weyts. Om die instroom te verzekeren moet er “afgerekend worden met de negatieve perceptie van de lerarenopleiding”. De minister wil dat realiseren met behulp van een starttoets waar concrete gevolgen aan worden verbonden: “Als je tekorten hebt, moeten die geremedieerd worden. We moeten de waardering tegenover de job van leerkracht versterken. Een fantastische job, maar die niet voor iedereen is weggelegd en specifieke talenten en overgave vereist.”

Lees ook

Scholen maken balans op na schooljaar met veel te weinig mankracht: ‘Ik heb klassen die sinds maart vorig jaar geen Frans meer kregen’

Enorme leerachterstand door lerarentekort: grootste problemen situeren zich bij taalvakken

‘Ook in ons personeel moeten we snoeien. Die extra zorgcollega kan niet meer aan de slag’: schooldirecteurs over besparingen

Het onderwijs staat op de rand van een afgrond, de Wetstraat staat erbij en kijkt ernaar

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234