NieuwsLuchtvaart
Luchthaven Antwerpen heropent ‘iconische verbinding’ met Londen
De luchthaven van Antwerpen heeft de ‘iconische verbinding’ met Londen maandag opnieuw opgestart. De Luxemburgse vliegtuigmaatschappij Luxair staat in voor de connectie met London City Airport.
De heropstart van de lijn met Londen was al enkele maanden bekend, maar nu is het nieuws officieel naar buiten gekomen. De verschillende stakeholders op en rond de luchthaven noemen de heropstart “een mijlpaal” voor zowel het toerisme als het zakenleven.
“Voor wie van Engeland naar Europa wil, is dit de snelste en meest aangename manier om zich te verplaatsen”, klinkt het. In de eerste fase vliegt de Luxemburgse vliegmaatschappij vier keer per week naar de Britse hoofdstad.
Eind vorig jaar keurde de Vlaamse regering - na heel wat lobbywerk en maandenlange studies - de uitbreiding van de luchthaven in Deurne en Oostende goed. Het ging om zowel toeristische als zakelijke vluchten. De heropstart van de lijn met Londen past in dat plaatje.
“Het signaal van de Vlaamse regering was erg positief”, zegt Koen Kennis van Antwerps schepen voor Mobiliteit en Toerisme. “Men erkende dat regionale luchthavens bijdragen aan de lokale economie.”
Toch blijven er heel wat tegenstanders van de uitbreidingen in Antwerpen en Oostende. Zij wijzen op de miljoenen aan belastinggeld die naar de luchthavens gaan en de nabijheid van Zaventem. Ook de verplichte hernieuwing van de omgevingsvergunningen volgend jaar en mogelijke bouwovertredingen uit het verleden, baren tegenstanders zorgen.
Voorstanders wijzen op de rol van Antwerpen als wereldstad met de haven en de diamantindustrie - zo was ook Ari Epstein van het Antwerp World Diamond Centre aanwezig bij de heropstart van de lijn met Londen.
De regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende worden uitgebaat door de Franse multinational Egis, die jaarlijks een concessie van 254.000 euro betaalt aan het Vlaamse gewest.
In de toekomst willen de luchthavens efficiënter gaan werken, onder andere door de landingstarieven te verhogen. Die liggen volgens experten veel te laag. Verder moeten ‘duurzame brandstoffen’, een betere samenwerking met Zaventem en een zogenaamde single remote tower (verkeerstoren, red.) een breder draagvlak creëren voor de regionale luchthavens.
Eind 2023 moeten de definitieve plannen voor de regionale luchthavens klaar zijn.
Lees ook:
Enkele TUI-vluchten van Deurne naar Spanje maakten tussenstop in Zaventem
Uw vliegticket wordt duurder. Maar zal dat ook een verschil maken voor het milieu?
Zonder maatregelen stijgt CO2-uitstoot Europese luchtvaart naar 188 miljoen ton per jaar