Zaterdag 01/10/2022

NieuwsExtreme hitte

► Honderden passagiers zitten urenlang vast op bloedhete Thalys-trein: ‘Omstaanders gooiden water door kapotgeslagen raam’

De chaos in Parijs is momenteel compleet volgens gestrande passagiers. Rechts een beeld van in de snikhete trein gisteren. Beeld Tom Van Heymbeeck/RV
De chaos in Parijs is momenteel compleet volgens gestrande passagiers. Rechts een beeld van in de snikhete trein gisteren.Beeld Tom Van Heymbeeck/RV

Zo'n 750 passagiers zaten gisteravond meer dan vier uur vast op een Thalys-trein even buiten het station van Paris-Nord. Gisteravond laat kwam het verlossende nieuws dat iedereen dan toch eindelijk mocht uitstappen, maar de gestrande passagiers moesten wel de nacht doorbrengen op een andere trein.

KVDSPLA en RL

Lydie Leers uit Antwerpen was een van de passagiers die gisteren voor een dag naar Parijs reisde, vertelt ze bij HLN en VRT NWS. “Dat heb ik nog al gedaan. ‘s Morgens neem je de trein in Antwerpen en ‘s avonds ben je terug. Makkelijk”, zegt Leers. Deze keer kreeg de Thalys echter pech net na vertrek in Parijs.

“We moesten normaal gezien om half zes vanavond (dinsdag, red.) vertrokken zijn, maar hadden een uur vertraging”, vertelt ze. “Toen de trein zich om half zeven dan toch in beweging zette, duurde het maar een paar minuten. Net buiten het station viel hij stil. Tot overmaat van ramp viel ook de airco uit. We zijn allemaal heel erg beginnen te zweten en zijn doorweekt. Het is hier 45 graden.”

Water

Er werden uiteindelijk flesjes water uitgedeeld uit de bar van de trein. “Dat was het. Informatie kregen we niet. Er ontstond daardoor een kleine opstand. De woede over de onmenselijke behandeling die we moesten ondergaan, nam op een gegeven moment de bovenhand. Passagiers zijn op ramen beginnen te slaan en hebben om hulp geroepen naar mensen die op het perron stonden in Saint-Denis, waar we nog net waren geraakt.”

Woedende passagiers probeerden alles om naar buiten te raken. Beeld RV
Woedende passagiers probeerden alles om naar buiten te raken.Beeld RV

Sommige omstaanders gooiden daarop flesjes water door de kapotgeslagen ruiten van de trein. Verscheidene mensen werden onwel door de warmte. “Voor twee mensen hebben ze er een dokter moeten bij roepen. Maar de deuren mochten niet open”, vertelt Leers. “We kregen alleen te horen dat we geduld moeten hebben. En dat de conducteur probeerde om de trein opnieuw op te starten. Zonet hebben ze wel weer de airco aangekregen, maar de trein kan niet rijden. Daar is geen energie genoeg voor”, klinkt het om 21.45 uur. “Dit is beestachtig. Vooroorlogs. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.”

Overnachting op de trein

Gisteravond laat kregen de passagiers te horen dat er hulpdiensten opgetrommeld waren. Met speciale ladders aan twee uitgangen vooraan en achteraan de trein werden daarop alle 750 passagiers ontzet.

Passagiers worden na meer dan vier uur uit de trein geholpen. Beeld Lydie Leers
Passagiers worden na meer dan vier uur uit de trein geholpen.Beeld Lydie Leers

Iedereen moest daarop de nacht doorbrengen op een andere trein. “We kregen een hoofdkussentje, een deken, een slaapmasker en oordopjes en een ontbijt", vertelt ze vanochtend. Toch zit de lijdensweg er nog niet op, want de trein kan ook vanochtend nog niet vertrekken. “Er is nog altijd geen elektriciteit. Het is pure chaos, en dan zouden we straks allemaal op een andere trein moeten, die al door andere reizigers werd geboekt.”

Volledige terugbetaling

De CEO van Thalys, Jacques Damas, reageerde al op het voorval bij VTM Nieuws. Zo gaat de treinmaatschappij het ticket van de passagiers terugbetalen, met een schadevergoeding erbovenop. Ook de gemaakte kosten zoals bijvoorbeeld een taxi of een hotel, gaat Thalys terugbetalen, maar “het was absoluut noodzakelijk dat de deuren dicht bleven, want er kwamen treinen met grote snelheid voorbij op de andere sporen.”

Dat het maar liefst drie uur duurde om iedereen van de trein te krijgen, wijdt Damas aan het tijdstip van de panne. De trein viel even voor 19 uur stil. “Het was zeer druk rond 19 à 20 uur. We konden niet alle treinen stilleggen tijdens het spitsuur.”

Wat de panne heeft veroorzaakt, is nog niet bekend. Volgens Thalys ligt de oorzaak bij de hitte.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234