NieuwsBinnenland
Gedaan met ‘1 kopen, 1 gratis’? Cd&v wil af van ‘buitensporige promoties’ voor verse voeding
Cd&v wil af van winkelpromoties zoals ‘1 kopen, 1 gratis’ voor landbouw- en voedingsproducten. Dat melden de kranten van Mediahuis vandaag.
“Onder impuls van de grote supermarktketens is een race to the bottom bezig. En die kan niet blijven duren”, zegt cd&v-Kamerlid Leen Dierick, die een wetsvoorstel indient.
Het wetsvoorstel verbiedt “buitensporige prijspromoties voor verse voeding", zoals fruit, groeten en vlees. Promoties zoals "1 kopen, 1 gratis", "1 kopen, 2 gratis" en straffere aanbiedingen zouden niet meer toegelaten zijn. “Wat nog wel kan, is een derde product gratis aanbieden, denk aan een actie 2+1 gratis”, klinkt het in de kranten.
“De stuntpromoties op verse voeding getuigen niet alleen van weinig respect voor het werk van onze boeren”, aldus Dierick. “Ze leiden ook tot steeds kleinere marges voor landbouwers, waardoor ze amper nog financiële ruimte hebben om te investeren in bijvoorbeeld ecologische en diervriendelijke productie, waar de consument toch ook om vraagt.”
Landbouworganisaties en zelfstandigenorganisatie Unizo steunen het wetsvoorstel. Handelsfederatie Comeos staat niet te springen voor dergelijk verbod. “Het maakt de winkelkar van de consument nog duurder”, waarschuwt Nathalie De Greve van Comeos. Volgens De Greve is het niet altijd de landbouwer of de producent die opdraait voor de promotie: soms neemt de retailer zelf de kosten op zich. Verder voert ze aan dat dergelijke acties ingezet worden om voedselverspilling tegen te gaan.