Enkele TUI-vluchten van Deurne naar Spanje maakten tussenstop in Zaventem
Sinds juli voerde touroperator TUI vijf vluchten uit vanop de luchthaven van Deurne naar Spaanse bestemmingen, met een tussenstop in Zaventem. Het vliegtuig moest bijtanken, met een serieuze extra uitstoot tot gevolg. Dat schrijven de Mediahuis-kranten zaterdag.
De tussenstop diende niet om passagiers aan boord te laten, maar om de brandstof bij te vullen. Opvallend, want in principe kan het vliegtuig, een Embraer 190 of 195, perfect rechtstreeks naar Spanje vliegen.
De tussenstop gebeurde op vluchten naar Spaanse bestemmingen, zowel Alicante, Málaga als Ibiza. Sinds juli gaat het om vijf vluchten.
TUI Belgium-woordvoerder Piet Demeyere wijst op een samenloop van omstandigheden. "Is de startbaan in Antwerpen nat, dan moeten we een bepaalde gewichtscheck doen, voor de veiligheid. Meestal is het gewicht in Antwerpen in orde zodat de startbaan het aankan, maar bijvoorbeeld bij een volle vlucht met ook bagage moet het startgewicht omlaag. Dat kan niet door passagiers weg te sturen. Dus dan tanken we minder brandstof in Antwerpen om toch veilig te kunnen opstijgen en tanken we vol in Brussel om tot in Spanje te geraken."
In Zaventem is het startgewicht geen beperking omdat de startbaan veel langer is dan in Antwerpen.
Extra verbruik
De tussenstop betekent wel dat de vliegtuigen extra verbruiken. Inge Mayeres van onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven berekende met de tool van het Europees Milieuagentschap dat een extra landing en take-offcyclus met dat vliegtuig ruwweg voor 2.050 kg extra CO2-uitstoot zorgen. Voor een rechtstreekse vlucht Antwerpen-Alicante zijn de totale emissies 13.265 kg CO2.
"Los van veel of weinig vluchten is dit opnieuw pure kafka op de luchthaven van Antwerpen", vindt Imade Annouri, Vlaams parlementslid voor Groen.